آیا نوشیدن آب واقعاً پوست شما را هیدارته می‌کند؟


وقتی صحبت از داشتن پوستی درخشان و جوان می شود، به نظر می رسد که تقریباً تمام سلبریتی ها، مدل ها و اینفلوئنسرها همیشه یک توصیه دقیقاً یکسان دارند: بیش از آنچه فکر می‌کنید می‌توانید، آب بنوشید.  حتی متخصصان پوست به شما خواهند گفت که نوشیدن آب کافی اولین قدم برای حفظ ظاهرتان اس.  کیمبرلی اسنایدر، متخصص تغذیه که با افرادی مانند ریس ویترسپون و کری واشنگتن کار می‌کند، اخیراً در مصاحبه با ووگ گفت:  وقتی بدن شما هیدراته است، انگار که مفاصل شما روغن کاری شده و خشک نیستند، پوست شما تغذیه و فولیکول های مو می توانند به طور سالم‌تری رشد کنند.

منطقی به نظر میاد زیرا هیچ شکی نیست که نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامت کلی ضروری است و همه‌ی ما می دانیم که وقتی بدن کم آب می‌شود، قطعاً در بهترین حالت خود به نظر نمی‌رسیم و احساس خوبی نداریم. اما آیا نوشیدن آب بیشتر واقعا می تواند پوست شما را از حالت کدر به پوستی تازه و مرطوب تبدیل کند؟ اما اگر اینطور است، واقعا چقدر آب باید نوشید تا درخشش مطلوبی داشته باشیم؟ متخصصان پوست در اینجا وارد عمل شده تا این افسانه ها را از بین ببرند.

آبرسانی برای سلامتی

همان طور که می‌گویند آب عامل حیات است و واقعا، ما بدون آن زنده نمی مانیم. آب نه تنها بیشترین حجم بدن ما را تشکیل می دهد، بلکه به عنوان وسیله ای برای رساندن مواد مغذی ضروری به سلول‌های ما و حذف سموم و ضایعات مضر عمل می کند. همچنین به بدن ما کمک می کند تا دمای معمولی خود رو حفظ کرده، مفاصل را روغن کاری کرده و بافت‌های حساس و اندام‌های مهم رو محافظت می‌کند. دکتر دین مز، استادیار بالینی پوست در بیمارستان ییل نیو هاون و رئیس و بنیانگذار پوست مدرن، توضیح می دهد که هیدراته بودن از سلامت کلی بدن و توانایی عملکرد آن پشتیبانی می کند.

قطعا، سلامت کلی بدن همچنین شامل سلامت بزرگترین عضو آن، یعنی پوست، می‌شود.  دکتر مز توضیح می دهد: پوست بازتابی است از آنچه در داخل بدن می گذرد، بنابراین زمانی که بدن در تعادل و سلامت بهینه باشد، پوست آن را منعکس می کند.

علائم آشکار کم آبی بدن

از آنجایی که خوب هیدراته بودن برای سلامتی ما بسیار مهم است، بدن‌ ما متخصص قهاری است که می‌تواند به هشدار دهد  که چه زمانی وقت آب خوردن است، برای مثال غیر از احساس تشنگی، احساس  سردرد، کم انرژی بودن، یا حتی بی دلیل احساس افسردگی کردن، تمام این عوامل می‌تواند نشان دهنده کمبود آب بدن باشد. اگر مطمئن نیستید که پوست شما کم آب شده است، می توانید یک آزمایش سریع انجام دهید. گارشیک توصیه می کند: «بخش کوچکی از گونه خود را نیشگون بگیرید. اگر پوست به سرعت برنمی گردد یا به راحتی چروک می شود، ممکن است دچار کم آبی باشید.

راز داشتن پوست شبنم زده (مرطوب)

متاسفانه، اضافه کردن چندین لیتر آب بیشتر به روتین روزانه به طور خودکار به معنای داشتن پوستی حجیم، پُر و سفت نیست.  دکتر مراز توضیح می دهد: تاثیر اصلی که هیدراتاسیون روی ظاهر پوست دارد، بهبود جریان خون به پوست، رساندن مواد مغذی و اکسیژن به آن و سم زدایی از بدن است، پس بهتر است بدانید که استفاده آب بیشتر به این معنی نیست که این آب به سطح پوست فرستاده می‌شود.

این جمله به این نکته اشاره می‌کند که در حالی که هیدراتاسیون برای سلامت کلی پوست مهم است، اما به تنهایی نمی تواند باعث درخشندگی و شفافیت آن شود. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، مراقبت از پوست و ژنتیک هم نقش مهمی ایفا می کنند.

در نتیجه، برای رسیدن به پوستی آبرسان، بهترین روش استفاده از رویکردی چندجانبه است. هر دو متخصص توصیه می‌کنند که به اصول سلامتی مانند تغذیه خوب، بهداشت، خواب، مصرف آب و همچنین استفاده از محصولات مراقبت از پوستی که رطوبت را افزایش می‌دهند و آن را حفظ می کنند، تمرکز کنید. دکتر گارشیک می گوی: داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پیروی از یک سبک زندگی سالم همراه با یک روتین مراقبت از پوست مناسب که به آبرسانی و ترکیباتی که پوست را از عوامل استرس‌زا روزانه مانند آسیب‌های اشعه UV محافظت می‎کند مانند ویتامین سی، می تواند برای پوست مفید باشد اما فقط شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب باید تنها راه بهبود سلامت پوست شما است.

این جمله به این نکته اشاره می کند که برای بهبود سلامت پوست، نباید فقط روی یک عامل مانند مصرف آب تمرکز کرد. بلکه ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی مانند تغذیه، خواب، مراقبت از پوست و محافظت از عوامل محیطی می تواند به حفظ شادابی و سلامت پوست کمک کند.

عوامل داخلی

دکتر مراز درباره مصرف آب برای داشتن پوست سالم، قانونی کلی ارائه می دهد: هدف باید نوشیدن نصف وزن بدن‌تان (به اونس) آب باشد. برای مثال، یک خانم ۷۰ کیلویی باید حدود ۲ لیتر آب در روز بنوشد. او همچنین خوردن غذاهای آبرسان مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه را توصیه می‌کند که راهی عالی برای افزایش بیشتر هیدراتاسیون‌ است. به عبارتی، همان منطقی را که برای حفظ هیدراتاسیون کلی بدن به کار می‌گیرید، برای پوست‌تان هم به کار ببرید. دکتر گارشیک هم تأیید می‌کند: بهترین کار این است که به اندازه‌ای بخورید که احساس تشنگی نداشته باشید.

و البته، فراموش نکنید که تمام مواد مغذی ضروری را هم دریافت کنید. دکتر گارشیک می‌گوید: رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان و چربی‌های سالم از داشتن پوستی سالم و درخشان حمایت می‌کند. این یعنی دریافت کافی اسیدهای چرب امگا-۳: این‌ها از بیرونی ‌ترین لایه پوست که نقش مهمی در تنظیم سطح هیدراتاسیون آن دارد، حمایت می‌کنند. خوردن ماهی‌های چرب مثل سالمون، اُتو، ساردین و شاه‌ماهی راهی عالی برای افزودن این‌ها به رژیم غذایی‌تان است، همچنین مصرف میان‌وعده‌هایی مثل گردو.

رطوبت رسانی کنید

برای تکمیل روتین سلامتی، هر دو متخصص محصولات مراقبت از پوستی را توصیه می کنند که حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید، لاکتیک اسید، اسید اوره، سرامیدها، گلیسیرین و پپتایدهایی هستند که به عنوان آبرسان و محافظت از پوست شناخته شده‌اند.

به طور کلی، بهترین راه برای آبرسانی پوست، استفاده‌ی منظم از کرم‌ و سرم پوست مرطوب‌کننده و محصولات مراقبت از پوستی است که رطوبت را افزایش می‌دهند، دکتر گارشیک می‌گوید. به‌طور خاص‌تر، می‌توانید با جستجوی رطوبت‌رسان‌ها، یعنی ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید و گلیسیرین که به جذب رطوبت به داخل پوست کمک می‌کنند، پوست را آبرسانی کنید.

علاوه بر رطوبت‌رسان‌ها، دکتر مراز می‌گوید که ما باید به دنبال محصولاتی باشیم که حاوی نرم‌کننده‌هایی مانند کره‌ی شیا، لانولین و اسکوالان هستند، که پوست را نرم کرده و به حفظ رطوبت در زیر آن کمک می‌کنند. لایه برداری نیز مهم است. از بین بردن سلول‌های مرده پوست جذب مواد را به حداکثر می‌رساند رتینول‌ها و AHAها را در نظر بگیرید، او توضیح می‌دهد. مواد فعال زمانی بهترین عملکرد را دارند که پوست به طور منظم لایه برداری  شده باشد.

همچنین، فراموش نکنید که محیط خود، مخصوصاً در زمان‌های خاصی از سال بسیار مهم است، زیرا هوای خشک بیش از حد می‌تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد. دکتر مراز می‌گوید: در ماه‌های زمستان، اغلب به بیماران توصیه می‌کنم در اتاق خوابشان و هر اتاقی که وقت زیادی در آن می‌گذرانند، از یک دستگاه رطوبت‌ساز سرد استفاده کنند.

با این حال، اگر به اندازه کافی آب ننوشید، قطعاً اثرات آن را روی صورت‌تان خواهید دید. این را به عنوان یک یادآوری در نظر بگیرید: پوست شما سلامت کلی شما را منعکس می‌کند و آب برای کل وجود شما ضروری است.  یک مطالعه کوچک نشان داد که نوشیدن آب بیشتر ممکن است ظاهر پوست را در افرادی که معمولاً به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، بهبود بخشد با این حال، دکتر گارشیک می‌گوید: شواهد کافی برای این ادعا وجود ندارد که نوشیدن آب فراتر از سطح خاصی برای حفظ رطوبت مناسب است، اما همیشه افزایش رطوبت کلی در حفظ سلامت و درخشندگی پوست موثر است.

منبع:  vogue.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *