مصرف همزمان نیاسینامید و ویتامین سی


نیاسینامید و ویتامین سی مسلماً دو اسم از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ترکیبات لیست روتین مراقبت از پوست است. هر کدام از مزایای فراوانی برخوردارند، سؤال این است که: اگر آنها می‌توانند چنین اثرات بزرگی را جداگانه داشته باشند، آیا می‌توان از ترکیب آن دو با هم به نتیجه‌ی بهتری رسید؟

بررسی جداگانه خواص ویتامین سی و نیاسینامید

قبل از اینکه به مسائل بالقوه‌ای که هنگام ترکیب این دو ممکن است ایجاد شود، بپردازیم، مهم است که بدانیم این دو ترکیب  چه کاری می‌توانند برای پوست شما انجام دهند.

نیاسینامید

نیاسینامید شکلی از ویتامین B3 (که با عنوان نیاسین هم شناخته می‌شود) است که از میان ویژگی‌های متعدد آن، کمک به تولید سرامیدها برای بهبود عملکرد اپیدرم، آبرسانی به پوست، افزایش تولید کلاژن برای کمک به از بین بردن خطوط و جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم را می‌توان نام برد، همچنین ممکن است به روشن شدن تغییر رنگ پوست هم کمک کند. به گفته شارلوت بیرنبام، متخصص پوست، نیاسینامید دارای اثرات ضد التهابی است و برای مبتلایان به آکنه و روزاسه بسیار مفید است. به عبارت دیگر، مهم نیست که از چه مشکل پوستی رنج می‌برید، سرم نیاسینامید احتمالا می‌تواند به شما کمک کند.

ویتامین سی

ویتامین سی در فهرست محصولات مراقبت از پوست یکی از محبوب‌ترین‌ها است. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی و توانایی خنثی کردن رادیکال‌های آزاد قبل از آسیب رساندن به پوست بسیاری نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می‌کند. ویتامین سی مانند نیاسینامید، اثرات ضد پیری دارد و به تولید کلاژن، بهبود ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها کمک کرده و استفاده مکرر آن به کاهش تولید رنگدانه منجر شده و به روشن شدن لکه‌های تیره بسیار کمک می‌کند.

نیاسینامید و ویتامین سی را می‌توان با هم استفاده کرد؟

برخی از تحقیقات انجام شده در دهه 1960 یک تعامل منفی بین این دو را نشان می‌دهد که می تواند باعث قرمزی و خارش در پوست شود. که البته ترکیب اسید اسکوربیک خالص و نیاسینامید در شرایطی که در دمای بالا نگهداری شوند.

بعید است که در فرمولاسیون‌های محصولات امروزی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند مشکلی ایجاد شود. همچنین شایان ذکر است که اکثر محصولات مراقبت از پوست امروزه از اشکال مختلف و پایدارتر ویتامین سی مانند آسکوربیل پالمیتات و منیزیم آسکوربیل فسفات به جای اسید اسکوربیک استفاده می کنند. همچنین آرچ با اشاره به اینکه ویتامین سی به طور طبیعی در پوست ما یافت می‌شود، می‌گوید: اگر این دو ماده با هم سازگار نبودند، همه ما هنگام استفاده از نیاسینامید موضعی اذیت می‌شدیم.

چرا باید از ترکیب هر دو آنها استفاده کنید

اکنون می‌دانیم که ترکیب این دو مشکل ساز نیست، اما آیا استفاده همزمان آن‌ها برای پوست سودمند خواهد بود؟ باز هم پاسخ مثبت است. Arch می‌گوید: با توجه به مزایای فراوان هر دوی این مواد و ماهیت مکمل این فواید، آنها ترکیبی قدرتمند هستند. برای مثال اگرچه هر دو نشانه‌ها و مشکلات مختلف پیری پوست را هدف قرار می‌دهند، اما مکانیسم‌های عمل آن دو با هم متفاوت است، بنابراین شما از زوایای مختلف به حل مشکل پیری پوست می‌پردازید.

چرا ترکیب سرم ویتامین سی و نیاسینامید موثر است

ترکیب این دو می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود زیرا به روش‌ها و از زوایای مختلف مشکل پوست را برطرف می‌کنند. رای مثال ویتامین سی در مهار آنزیمی به نام تیروزیناز که برای تولید رنگدانه ضروری است اثرگذار است و نیاسینامید از انتقال رنگدانه در سلول‌ها جلوگیری می کند.

روش و نحوه استفاده

در مورد روش دقیق استفاده از سرم نیاسینامید و سرم ویتامین سی به شکل ترکیبی، می‌توانید به دنبال محصولی باشید که حاوی هر دو ترکیب باشد و یا آنها را جداگانه لایه‌بندی کنید، اگرچه کارشناسان پوست با روش لایه بندی و استفاده جداگانه آن‌ها به شکل متوالی موافق‌ هستند. به این دلیل که ویتامین سی یک مولکول بسیار ناپایدار است و به راحتی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اکسیژن و حتی سایر مواد غیر فعال می شود. ‌علاوه بر آن به طور کلی، ویتامین سی باید در pH پایین استفاده شود تا مؤثر باشد، در حالی که نیاسینامید در pH بالاتر(خنثی) بهتر عمل می‌کند. به همین دلیل متخصصان استفاده از محصولات ویتامین سی را به طور مستقل توصیه می‌کنند. اگرچه سایر آنتی اکسیدان‌ها، به ویژه ویتامین E و اسید فرولیک، نه تنها کارایی بلکه پایداری ویتامین سی را هم افزایش می‌دهند.

اما وقتی نوبت به این می‌رسد که کدام ماده باید ابتدا روی پوست شما برود، بین این دو ترکیب اولویت واقعاً مهم نیست. پس بهتر است بر اساس فرمول محصولات خاصی که استفاده می‌کنید تصمیم بگیرید و آنها را از رقیق‌ترین به غلیظ‌ترین استفاده کنید. به عبارت دیگر، سرم پوست همیشه قبل از مرطوب کننده استفاده شده و روغن‌های مخصوص پوست باید آخرین محصول مورد استفاده هر روتینی باشد.

byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *