خطوط خرگوشی چیست و درمان آن به چه شکل است؟


با اینکه اسم «خطوط خرگوشی» شاید بامزه به نظر برسد، اما اگر چیزی است که شما را آزار می‌دهد، پس احتمالا با واقعیت آن خیلی هم کنار نمی‌آیید، به بیان ساده‌تر، خطوط خرگوشی صورت چروک‌هایی هستند که هنگام چین دادن بینی شبیه یک خرگوش، در دو طرف بینی شما ظاهر می‌شوند. اگرچه ممکن است به اندازه «پنجه کلاغی» یا «خط اخم» بین ابروها در مورد آن‌ها صحبت نشود، اما آن‌ها نیز به نوعی مشابه هستند زیرا چروک‌های داینامیکی هستند که از حرکات مکرر عضلات ناشی می‌شوند و می‌توانند به مرور زمان عمیق‌تر شوند. با پذیرش اینکه در گذر زمان چروک‌هایی که روی صورت ایجاد می‌شوند کاملا طبیی ونرمال هستند خوب است بدانید که شما مجبور نیستید کاری در مورد خطوط خرگوش (یا هر چروک دیگری) انجام دهید، اما اگر تصمیم بگیرید یا ترجیح می‌دهید به میل خود آن‌ها را کم‌رنگ‌تر کنید، چندین گزینه و راه حل وجود دارد.  در ادامه، یک مرور کلی کامل در مورد خطوط خرگوش به همراه بهترین راه‌های درمان آن‌ها که توسط متخصصان ارائه شده را مرور می‌کنیم.

خط خرگوشی چیست؟

“خطوط خرگوشی، به گفته دکتر کارول آیزنشتات، متخصص پوست، همان چروک‌های مورب و/یا افقی هستند که با جمع کردن یا چروک کردن بینی شما ظاهر می‌شوند.” دکتر آیزنشتات ادامه می‌دهد: در سنین پایین، ممکن است فقط هنگام انجام این حرکت آن‌ها را ببینید. با این حال، با گذشت زمان و کاهش کلاژن و الاستین، این خطوط مانند سایر چین‌وچروک‌ها و نشانه‌های پیری، عمیق‌تر و ماندگارتر می‌شوند.

علل ایجاد خط خرگوشی

دلیل اصلی ایجاد خطوط خرگوشی حرکت تکراری عضلات، به ویژه عضله‌ی بینی (nasalis) است که در امتداد دو طرف بینی قرار دارد، دکتر آیزنشتات این چنین توضیح می‌دهد: نکته قابل ذکر این است که برخلاف اخم کردن (که حرکتی عمومی‌تر است)، همه افراد از آن دسته حرکات صورت که بینی را جمع می‌کند انجام نمی‌دهند، همانطور که دکتر اوشا راجاگوپال، جراح پلاستیک متخصص تأیید می‌کند. به عبارت دیگر، همه افراد لزوماً دچار خطوط خرگوشی نمی‌شوند و آن‌ها به اندازه‌ی سایر انواع چروک‌های دینامیکی رایج نیستند. او همچنین اضافه می‌کند که بسیاری از افراد تا زمانی که چروک‌های دیگر صورت خود را درمان نکنند، متوجه خطوط خرگوشی نمی‌شوند، این خطوط می‌توانند پس از کم‌رنگ شدن سایر چروک‌ها، برجسته‌تر به نظر برسند، زیرا تنها چروک‌های باقی‌مانده هستند.

همانطور که برای هر نوع چروکی صادق است، ژنتیک نیز می‌تواند در شکل‌گیری خطوط خرگوشی نقش داشته باشد. دکتر آیزنشتات اشاره می‌کند که برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این خطوط نسبت به دیگران باشند، عواملی در سبک زندگی که به طور کلی بر کیفیت پوست شما تأثیر می‌گذارند، مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و عادات کلی مراقبت از پوست نیز می‌توانند بر شدت این خطوط تأثیر بگذارند.

چگونه خطوط خرگوشی را درمان کنیم؟

به گفته دکتر آیزنشتات و دکتر راجاگوپال، تزریق مواد شل‌کننده عصب (بوتاکس، دیسپورت و غیره) بهترین گزینه برای درمان خطوط خرگوشی است. این مواد با شل کردن عضله بینی (nasalis)، باعث محو شدن خطوط خرگوشی می‌شوند. زمانی که عضله شل باشد، نمی‌تواند آن حرکت را انجام دهد، بنابراین این خطوط ایجاد نمی‌شوند (و اگر از قبل آن‌ها را داشته باشید، کمتر دیده می‌شوند). دکتر آیزنشتات اضافه می‌کند که این مواد در دو طرف بینی تزریق شده و مقدار دقیق آن به نیازهای فردی شما بستگی دارد، اما معمولاً مقدار کمی، حدود دو تا چهار واحد است. (برای مقایسه، به گفته دکتر راجاگوپال برای درمان خطوط اخم به طور متوسط حدود ۲۲ تا ۲۴ واحد استفاده می‌شود.

دکتر راجاگوپال تزریق مقدار کمی “پرکننده‌ی تزریقی” را به‌عنوان گزینه‌ی دیگری مطرح می‌کند. او توضیح می‌دهد که این روش با “پر کردن خطوط” آن‌ها را کمتر نمایان می‌کند و گزینه مناسبی برای مواقعی است که خطوط عمیق‌تر شده‌اند و حتی در حالت عادی صورت هم دیده می‌شوند. او اضافه می‌کند پرکننده‌های رقیق‌تر مانند “رستیلن رفاین” و “ژوودرِم وُلبِلا” برای این مناطق بهتر عمل می‌کنند و تنها مقدار بسیار کمی از آن‌ها نیاز است تزریق پرکننده برای خطوط خرگوشی معمولاً در صورتی انجام می‌شود که فرد برای نواحی دیگر صورت نیز از این روش استفاده کرده باشد و مقداری از محلول پرکننده باقی مانده باشد.

چگونه از ایجاد خطوط خرگوشی جلوگیری کنیم؟

مراقب حرکات صورت خود بودن

دکتر آیزنشتات می‌گوید: آگاه بودن نسبت به حرکات صورت، (البته) گفتنش از عملش راحت‌تر است، اما توجه به حرکات تکراری صورت که خطوط خرگوشی را بدتر می‌کنند، مانند جمع کردن بینی، می‌تواند به جلوگیری از ایجاد یا برجسته‌تر شدن آن‌ها کمک کند.

به گفته دکتر راجاگوپال پس از تزریق بوتاکس در خطوط اخم (خطوط ۱۱) بین ابرو، باید مراقب حرکات صورت خود باشید. اگر همچنان ناخودآگاه سعی در اخم کردن داشته باشید و برای این کار از عضلات دیگری (مانند عضلات اطراف بینی) استفاده کنید، این می‌تواند منجر به ایجاد خطوط خرگوشی شود.

داشتن روتین پوستی مناسب

همانطور که همیشه توصیه می‌شود، داشتن یک روتین مراقبت از پوست مناسب بهترین راهکار است. دکتر آیزنشتات توصیه می‌کند برای افزایش تولید کلاژن از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید،

استفاده از سرم ریتینل پالمیتات گریفین به شکل روتین تولید کلاژن را تحریک می‌کند و از ایجاد چروک و تشکیل آن روی پوست به شکل قابل توجهی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ترکیبات کارساز سرم هیالورونیک اسید است که با آبرسانی عمیق و پر کردن بافت پوست ظاهر چروک‌ها را کمتر می‌کند.

به طور روزانه از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه‌ی UV استفاده کنید. در حالی که این اقدامات ممکن است به طور کامل از ایجاد خطوط خرگوشی جلوگیری نکنند، اما این توصیه‌های عاقلانه و قابل استفاده برای مراقبت از پوست به طور کلی به بهبود کیفیت پوست شما کمک می‌کند.

نتیجه نهایی

خطوط خرگوشی چروک‌های رایجی هستند که به مرور زمان و با حرکات صورت روی بینی شما ظاهر می‌شوند.  در حالی که آن‌ها کاملا طبیعی هستند و نیازی به نگرانی ندارند، مگر اینکه باعث آزار شما شوند، اگر آنها را دوست ندارید، گزینه‌های درمانی مانند تزریق بوتاکس و فیلر در دسترس شما قرار دارند. همچنین با مراقبت از پوست و کنترل حرکات صورت می‌توانید از ایجاد یا عمیق‌تر شدن این خطوط جلوگیری کنید. این کار علاوه بر کمک به محو شدن خطوط خرگوشی، به طور کلی سلامت و جوانی پوست شما را نیز بهبود می‌بخشد.

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *