کالاندولا(گل همیشه بهار)و فواید استفاده از آن برای پوست


آیا سعی دارید پوست حساس و التهاب‌زده خود را آرام کنید؟ شاید پوستتان دچار قرمزی پس از درمان با لیزر و یا افزایش آکنه ناشی از هورمون باشد؟ اگر اینطور است ما یک ترکیب فعال به شما معرفی می‌کنیم: کالاندولا یک ماده چندکاره که به بسیاری از محصولات پوستی افزوده شده تا پوست شما را آرام و تغذیه کند.

در ادامه، جزئیات کامل درباره این ماده آرام‌بخش از سه دارماتولوژیست تایید شده توسط هیئت مدیره وزارت بهداشت آمریکا وجود دارد: دکتر اسنهال امین(Dr. Snehal Amin) و دکتر ماریسا گارشیک(Dr. Marisa Garshick) از MDCS درماتولوژی در نیویورک و دکتر سوزان فریدلر از Advanced Dermatology, PC.

کالاندولا چیست؟

کالاندولا یک گل است که به خانواده ماریگلد تعلق دارد و قرن‌هاست که در  صنعت زیبایی استفاده می‌شود. گیاه کالاندولا متعلق به کشورهای شمال مدیترانه است واز قرن ۱۲ برای اهداف درمانی استفاده می‌شود.

آن‌ها بسیار روشن و به طور خفیفی خوشبو هستند و از سوی رومیان باستان و مسیحیان اولیه به عنوان ‘طلائ مریم’ و در سیستم‌های پزشکی جانبی آیوروودیک و یونانی نیز استفاده شده‌اند.

فواید گل همیشه بهار برای پوست

اگرچه مطالعات علمی زیادی در مورد فواید کالاندولا (گل همیشه بهار) برای پوست وجود ندارد، اما مزایای تجربی و بالقوه‌ی زیادی برای آن ذکر شده است، از جمله:

خواص ضد باکتری و ضد قارچی به گفته‌ی دکتر آمین، «روغن گل همیشه بهار دارای خواص ضد قارچ، التهاب و باکتریایی است که ممکن است در بهبود زخم‌ها، تسکین اگزما و رفع سوختگی پوشک موثر باشد. قوی‌ترین ترکیب موجود در این گل، احتمالاً یک تری ترپنوئید به نام فارادول است که اثر ضد التهابی قابل توجهی شبیه به ایندومتاسین، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی، دارد.

توانایی در بهبود زخم‌ها: تحقیقات نشان داده است که کالاندولا می‌تواند فرآیند شفا بخشی و بهبود زخم‌ها را در حیوانات سریع‌تر کند گرچه اما در مورد انسان تحقیقات هنوز کافی و کامل نیست.

تولید کلاژن را افزایش می‌دهد: تحقیقات نیز نشان می‌دهد که کالاندولا تولید کلاژن را افزایش می‌دهد

بهبود درماتیت تشعشعی: فریدلر نیز اشاره می‌کند که کالاندولا ممکن است به شفا پوست افرادی که در معرض پرتو تراپی هستند، کمک کند.

آبرسان: به دلیل روغن‌های طبیعی موجود در آن، فریدلر می‌گوید که کالاندولا می‌تواند آب را در بافت پوست افزایش دهد که این می‌تواند به مرطوب کردن پوست کمک کند، زیرا روغن کالاندولا غنی از اسیدهای چرب است که به تغذیه پوست کمک می‌کنند.

پوست را از رادیکال‌های آزاد آسیب‌زننده حفاظت می‌کند: به عنوان یک ماده آنتی‌اکسیدان، کالاندولا می‌تواند به واسطه محتوای غنی از فلاونوئیدهای خود، رادیکال‌های آزاد را نُترالیزه کند، فریدلر این چنین توضیح می‌دهد که کالاندولا می‌تواند برای کاهش خستگی و از بین بردن خطوط ریز و چین‌ و چروک‌های پوست بسیار کمک کننده باشد.

عوارض جانبی کالاندولا( گل همیشه بهار)

کالاندولا یک گزینه عالی برای همه نوع پوست است، اما اگر نگران هر گونه اثرات جانبی منفی هستید، ایده خوبی است که قبل از استفاده از هر محصول و ترکیب جدیدی، یک آزمایش پچ انجام دهید.

هم گارشیک و هم فریدلر خاطرنشان می‌کنند که در صورت داشتن آلرژی به ابروسیا، بابونه و گل داوودی احتمال درماتیت تماسی آلرژیک به گل همیشه بهار هم وجود دارد. اگر به این گیاهان (یا هر یک از خانواده Asteraceae) حساسیت دارید، ممکن است بخواهید یک آزمایش پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که گل همیشه بهار برای شما بی خطر است. همچنین خاطرنشان می‌کنند که افراد باردار و یا در افرادی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند یا در حال حاضر شیرده هستند نباید از این ماده استفاده کنند.

نحوه استفاده از آن

به گفته گارشیک، کالاندولا اغلب در مراقبت از پوست به عنوان روغن، سرم پوست، کرم، لوسیون و غیره استفاده می‌شود. بنابراین، این واقعاً به شما بستگی دارد که تعیین کنید چگونه می خواهید از آن در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. استفاده از آن تا دو بار در روز کاملا بی‌خطر بوده، بنابراین می‌توانید در برنامه روزانه و شبانه خود از آن استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید این ترکیب فوق العاده را به روتین پوستی خود اضافه کنید پیشنهاد می‌کنیم که از سرم ویتامین سی قوی گریفین استفاده کنید که در کنار ویتامین سی 12% حاوی عصاره کالاندولا هم می‌باشد، این سرم یک آنتی اکسیدان قوی است که پوست را از رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند.

اگر شما فردی هستید که به درست کردن ترکیبات زیبایی و پوستی در خانه علاقمند هستید و از رسپی‌های خانگی استفاده می کنید، می توانید کره بدن، روغن یا حتی بالم لب را خودتان درست کنید. اما کالاندولا را نباید بدون روغن حامل یا کره روی پوست بمالید تا از هرگونه تحریک احتمالی جلوگیری شود. کالاندولا را می توان با موادی مانند موم زنبور عسل، وازلین، کره شی یا روغن جوجوبا مخلوط کرد. بیشتر مردم روغن معطر دیگری را به مخلوط اضافه می کنند، زیرا خود کالاندولا خیلی معطر نیست. آماده سازی موم زنبور عسل برای استفاده به عنوان بالم لب عالی است. یادتان باشد درصد ترکیب آن همیشه باید کمتر از 1:10 برای این نوع از محصولات باشد.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *