آلانتوئین ماده ی تسکین دهنده ی مراقبت از پوست


در دنیای زیبایی، گاهی اوقات در مورد بعضی از مواد تشکیل دهنده و محصولات مراقبت از پوست صحبت بیشتری می‌شود به همین دلیل ما از سایر ترکیبات که لایق توجه بیشتری هستند، غافل می‌شویم. برای مثال آلانتوئین را در نظر بگیرید. اگر اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید یا حتی اسمش را نشنیده‌اید، بدانید تنها شما نیستید که چیز زیادی درباره آن نمی‌دانید. با وجود تمام فوایدی که برای پوست دارد، از جمله آبرسانی و تسکین دهندگی، آلانتوئین خیلی شناخته شده نیست. پس در ادامه با این ماده‌ی دوست داشتنی و مورد نیاز پوست آشنا شویم.

آلانتوئین چیست؟

آلانتوئین که با نام علمی آلومینیوم دی هیدروکسی آلانتوئینات هم شناخته می‌شود، عصاره گیاه هماور (Comfrey)  است. این گیاه بومی مناطق معتدل آسیا و اروپا می‌باشد. به گفته‌ی دکتر هرمان، آلانتوئین خاصیت التیام‌بخشی و تسکین‌دهندگی قوی دارد و برگ‌های آن قرن‌ها برای کمک به بهبود جراحات جزئی پوست و رفع  ورم استفاده می‌شده است.

علاوه بر این، آلانتوئین را می‌توان در انواع مختلفی از گیاهان مانند چغندر، بابونه، جوانه گندم و حتی دانه‌های توتون یافت. دکتر شامبان اضافه می‌کند که اگرچه آلانتوئین برای استفاده در لوازم آرایشی قابل استخراج از اکثر این منابع است، اما اغلب اوقات نسخه‌های ساخته شده در آزمایشگاه را در محصولات پیدا می‌کنیم. دکتر شامبان می‌گوید: هر دو نسخه در محصولات مراقبت پوست پیشرفته ایمن و مؤثر هستند و به دلیل کارایی و نتایج به دست آمده، روز به روز محبوب‌تر می‌شوند.

آلانتوئین به شکل پودر ساخته شده و در بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌ها مانند مرطوب‌کننده‌ها، لایه‌بردارها و ماسک‌ها یافت می‌شود. دکتر هرمان می‌گوید: اگرچه مطالعات علمی دقیق در این زمینه وجود ندارد، اما شواهد تجربی نشان می‌دهد که آلانتوئین با لایه برداری و حذف سلول‌های مرده پوست که مانع از اتصال و نگه‌داشتن آب توسط نرم‌کننده‌های طبیعی پوست می‌شوند، به آبرسانی پوست کمک می‌کند.

فواید آلانتوئین برای پوست

آلانتوئین چند منظوره است و همانطور که دکتر شامبان می‌گوید، مثل یک همکار همه فن حریف عمل می‌کند که می تواند چند کار را با هم انجام دهد و طیف وسیعی از کاربردها را ارائه دهد.

آبرسانی: آلانتوئین به عنوان نرم کننده عمل می کند و پوست را مرطوب نگه داشته و از خشکی و تحریک پوست جلوگیری می‌کند.

تسکین دهنده پوست: آلانتوئین خاصیت آرام کنندگی هم دارد. طبق گفته دکتر هرمان، این ماده با تشکیل کمپلکس‌هایی با عوامل محرک و حساسیت زا پوست، آن را تسکین داده و محافظت می‌کند.

بهبود التیام پوست: دکتر هرمان می‌گوید که آلانتوئین به تسکین پوست آسیب دیده و بهبود زخم کمک می‌کند و اغلب برای درمان تحریکات پوستی و بثورات استفاده می‌شود.

لایه برداری:  آلانتوئین خاصیت لایه برداری نیز دارد، به این معنی که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. همانطور که دکتر شامبان توضیح می‌دهد، آلانتوئین به ریزش لایه خارجی پوست کمک می‌کند.

آبرسانی:  دکتر شامبان درباره خاصیت آبرسانی آلانتوئین می‌گوید که این ترکیب میزان آب سلول‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه با آسیب ناشی از کاهش آب لایه خارجی پوست مقابله می‌کند، همان فرآیندی که باعث می‌شود پوست، چاق و جوان به نظر برسد. او می‌گوید: آن را مانند منبسط شدن یک اسفنج در هنگام خیس شدن در نظر بگیرید، به گونه‌ای که حداکثر مایع را در خود نگه می‌دارد.

رفع کدری پوست:  به گفته‌ی دکتر شامبان، آلانتوئین باعث افزایش تکثیر سلولی شده و از بازسازی کلی پوست، پشتیبانی می‌کند. اگر پوست تحت فشار عوامل مضر محیطی قرار گیرد، به جای اینکه سلول‌های بیشتری جایگزین کند، سعی می‌کند خودش را ترمیم کند. ما می‌خواهیم اپیدرم (لایه بیرونی پوست) به طور مداوم لایه برداری شود و سلول‌های بیشتری تولید کند، زیرا اینگونه است که زمان انتقال سلول‌های اپیدرمی سریع‌تر می‌شود. با افزایش سن، زمان انتقال سلول‌ها از لایه پایه اپیدرم به لایه بالایی بیشتر طول می‌کشد و همچنین پوست دچار استرس می‌شود و این‌ها برخی از دلایل کدری و خشکی پوست نیز هستند. آلانتوئین به افزایش تکثیر سلولی و رفع این مشکل کمک می‌کند.

سلول ها را جوان می کند: اگرچه ملایم است، اما همچنان می تواند یک ماده موثر ضد پیری باشد. شامبان می گوید: آلانتوئین در تسهیل سنتز کلاژن بسیار مفید است. از آنجایی که فیبروبلاست ها (سلول های مسئول تولید کلاژن) را تحریک می‌کند، یک  ترکیب جوان کننده قوی به حساب می‌آید.

عوارض جانبی آلانتوئین

به طور کلی، آلانتوئین غیر سمی و بی خطر برای استفاده در لوازم آرایشی است. دکتر شامبان می‌گوید: این ماده غیر محرک است، یک ضد التهاب ملایم در مراقبت از پوست که برای انواع پوست، از جمله پوست های حساس یا افرادی که مشکلات پوستی مختلفی دارند، مناسب است، زیرا خاصیت التیم بخشی دارد. اما دکتر هرمان درباره آن می‌گوید این امکتن وجود دارد که برخی افراد به این ماده حساسیت داشته باشند.

سرم نیاسینامید گریفین حاوی آلانتوئین است، یک سرم ضد التهاب که برای انواع پوست حتی پوست حساس مناسب است، این سرم را می‌توانید تا دو بار در روز روی پوست تمیز استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که اگر پوست شما مختلط یا چرب است برای پاکسازی روزانه، تقویت اپیدرم و آبرسانی پوست خود حتما از سرم پوست نیاسینامید استفاده کنید.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *