آیا می توان از گلاب برای درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی استفاده کرد؟


گلاب مایعی است که از تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار آب به دست می‌آید و قرن هاست که در خاورمیانه کاربردهای مختلفی از جمله در زمینه زیبایی و سلامتی دارد.

گلاب دارای پنج خاصیت است که استفاده موضعی از آن باعث بهبود وضعیت آکنه می شود:

یک ضد التهاب است

یک ترکیب قابض است

یک ضد عفونی کننده و ضد باکتری است.

PH پوست را متعادل می‌کند.

آنتی اکسیدان دارد.

گلاب به عنوان یک ضد التهاب

خواص ضد التهابی گلاب می‌تواند به کاهش قرمزی پوست، جلوگیری از تورم اضافی و تسکین ناراحتی ناشی از آکنه کمک کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2011، گلاب سرشار از ویتامین سی و فنولیک است که آن را به یک درمان و عامل بهبود برای آکنه‌های ملتهب تبدیل می‌کند.

در این تحقیق همچنین ه این نتیجه حاصل شد که خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی گلاب می‌تواند به بهبود سریع تر بریدگی‌ها، سوختگی‌ و جای زخم ها کمک کند.

طبق مطالعه دیگری که در سال 2011 انجاو شده بود، خواص ضد التهابی گلاب ممکن است به کاهش تحریک روزاسه هم کمک کند. روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که با قرمزی صورت، رگ‌های خونی قابل مشاهده و برجستگی‌های قرمز رنگ که اغلب پر از چرک هستند مشخص می‌شود.

گلاب به عنوان قابض

قابض‌ها معمولا برای پاکسازی پوست، خشک کردن چربی و سفت کردن منافذ استفاده می‌شوند. گلاب که سرشار از تانن است می تواند اثر سفت کنندگی روی پوست داشته باشد. اما از مزایای آن این است که به اندازه سایر قابض‌های مبتنی بر الکل برای پوست خشک کننده نیست.

گلاب به عنوان یک آنتی باکتریال

خواص ضد عفونی کننده گلاب می‌تواند از عفونت‌های پوستی پیشگیری و تا حد زیادی آن را درمان کند. مطالعه ای در سال 2010، خواص ضد عفونی کننده گلاب را تایید کرد، همچنین مطالعه دیگری در سال 2010 ثابت کرد که روغن گل رز یک آنتی باکتریال بسیار موثر است و Propionibacterium acnes، یک باکتری مرتبط با آکنه را از بین می برد.

گلاب و PH پوست

pH پوست افراد بین 4.1 تا 5.8 است و pH گلاب معمولاً 4.0 تا 4.5 است.یک مطالعه معتبر در سال 2018 که در مجله Current Problems in Dermatology منتشر شده است، استفاده از محصولات مراقبت از پوست با سطح pH 4.0 تا 5.0 را پیشنهاد می‌کند، زیرا می‌تواند تحریک و ناسازگاری پوست را به حداقل برساند.

گلاب به عنوان یک آنتی اکسیدان

یک مطالعه با منبع معتبر در سال 2016 در مجله بالینی و زیبایی پوست منتشر شده که نشان داد رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث التهاب پوست و در نتیجه مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌ها شوند.

آنتی اکسیدان‌های موضعی مانند گلاب می‌توانند اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد را محدود کنند.

نحوه استفاده از گلاب برای پوست

چربی های اضافی را حذف کنید

یک تکه پنبه نرم یا پد پنبه ای را در گلاب خنک مرطوب کنید و به آرامی روی پوست تمیز بمالید. می‌تواند به از بین بردن چربی اضافی و کثیفی که پس از پاکسازی روی پوست شما باقی می ماند کمک کند. تونر کردن منظم پوست با گلاب می تواند به جلوگیری از تشکیل آکنه ناشی از مسدود شدن منافذ کمک کند. بعلاوه، گلاب نسبت به تونرهای پوستی مبتنی بر الکل یا مواد شیمیایی روی پوست شما کمتر احساس خشکی و یا هرگونه ناسازگای ایجاد می‌کند.

آبرسانی و بازیابی تعادل pH

یک بطری اسپری کوچک را با گلاب پر کنید و از آن برای پاشیدن گلاب به پوست صورت خود استفاده کنید. این کار می‌تواند به آبرسانی پوست شما و بازگرداندن تعادل pH طبیعی آن کمک کند. بطری را برای طراوت بیشتر در یخچال نگهداری کنید.

تسکین چشم‌های خسته و کاهش تورم

دو پد پنبه ای را در گلاب خنک خیس کنید و به آرامی روی پلک‌های خود قرار دهید. آنها را به مدت 5 دقیقه بگذارید بماند تا چشم های خسته و پف کرده را تسکین دهد.

نتیجتا اگر آکنه دارید، دلایل زیادی وجود دارد که باید گلاب را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید، از جمله خواص آن به عنوان:

ضد التهاب

قابض

آنتی اکسیدان

گلاب همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است و به تعادل PH پوست  و حفظ سلامت کلی آن کمک می‌کند.  استفاده از سرم پوست نیاسینامید گریفین که حاوی گلاب است را به شما پیشنهاد می‌کنیم، هر روز صبح بعد از شستشو کامل صورت زمانیکه همچنان پوست رطوبت دارد از سرم نیاسینامید بزنید تا با تنظیم PH پوست به سلامت آن کمک کند.

همانطور که باید با هر تغییری در رژیم مراقبت از پوست خود، با یک متخصص پوست صحبت کنید تا نظر او را در مورد گلاب و نحوه بهترین استفاده از آن برای نوع پوست خاص خود دریافت کنید.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *