5 راه ساده برای سم زدایی پوست


با اینکه لذت بردن از زمان در طول تعطیلات به درستی، یک اولویت است، اما ممکن است بیش از حد بخورید و بیاشامید، که در نهایت نتایج همه اینها روی پوست شما ظاهر می شود.

هنگامی که بدن در معرض سطوح بالای گلوکز (یا قند) قرار می گیرد، میزان پروتئین‌های کلاژن و الاستین در پوست دچار اختلال شده که باعث از بین رفتن ساختار ارتجاعی پوست می شوند. علاوه بر آن می‌تواند منجر به افزایش تولید سبوم، کم‌آبی و زبری و ناهموارتر شدن سطح پوست شود. مقادیر فراوان قند موجود در الکل نیز برای پوست مشکل ساز است. دکتر زینب لفتاح، مشاور پوست در HCA The Shard این چنین عنوان می‌کند که: الکل یک ادرارآور است و منجر به کم آبی پوست و بدن ما می‌شود. استفاده بیش از حد آن باعث می‌شود رگ‌های خونی در پوست ما گشاد شده و نشت کنند و باعث برافروختگی، قرمزی و پف‌کردگی می‌شود. الکل همچنین یک محرک شناخته شده برای روزاسه و پسوریازیس است.

بر اساس یک نظرسنجی در مجله YouGov، یک چهارم بزرگسالان بریتانیا احساس می‌کنند که  وضعیت سلامت روانشان در تعطیلات کریسمس بدتر است، این در حالی که بیش از نیمی از آنها نگران سلامت روان یکی از عزیزانشان هستند. استرس سطح کورتیزول را افزایش می دهد و منجر به التهاب، بدتر شدن شرایط التهابی پوست مانند آکنه، روزاسه، اگزما و پسوریازیس، می‌شود.

کورتیزول همچنین می‌تواند به طور غیرمستقیم بر فعالیت غدد چربی تأثیر بگذارد و به ایجا آکنه کمک کند، استرس نفوذپذیری سد پوست را افزایش می‌دهد که منجر به افزایش از دست دادن آب و کم‌آبی پوست می‌شود. استرس همچنین می تواند سنتز کلاژن را کاهش داده و منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی و آسیب به بافت پوست شود. نباید تأثیر استرس بر روتین‌های روزانه مراقبت از پوستمان را دست کم بگیریم. پوست ما با داشتن یک روتین روزانه رشد می‌کند، و اگر این کار به دلایلی – مانند استرس – قطع شود، می تواند مشکلات را تشدید کند و باعث بدتر شدن وضعیت پوست شود. در مواقعی که تحت استرس هستیم، ممکن است متوجه شویم که روتین‌های معمول پوستی خود را نادیده می‌گیریم… که تأثیر منفی روی پوست ما می‌گذارد.

در حالی که متخصصان پوستی در مورد معنای واقعی سم زدایی در رابطه با پوست شما اختلاف نظر دارند، پوست شما در محافظت از خود در برابر عوامل تحریک کننده خارجی از طریق سد پوستی(بیرونی‌ترین لایه پوست) به خودی خود ماهر است، از نظر پزشکی امکان پاک کردن سموم از بدن از طریق پوست وجود ندارد – بیشتر آنها موافق است که تمام پوست های تنبل فصلی می توانند از تنظیم مجدد بهره ببرند. مالوینا کانینگهام، مشاور پوست در Skin+Me می‌گوید: «هیچ شواهد خوبی وجود ندارد که هر شکلی از «سم‌زدایی پوست» را تأیید کند. این تعادلی است بین نگاه کردن به آنچه روی پوست خود از نظر مواد فعال و لوازم آرایشی با هدف آرام کردن و هیدراته کردن پوست خود استفاده می کنید، به علاوه نگاه کردن به سلامت عمومی شما و کاهش استرس های شناخته شده روی پوست، مانند کمبود خواب، الکل زیاد، رژیم غذایی نامتعادل، سیگار کشیدن و آلودگی.»

هرچند که متخصصان درباره معنای واقعی تنظیم مجدد پوست به واسطه اثرات تطهیری آن تقسیم‌نظر هستند – در حالی که پوست به خوبی از طریق حاجب پوستی خود در مقابل تحریکات خارجی محافظت می‌شود، اما از نظر پزشکی امکان پاک‌سازی سموم از بدن از طریق پوست وجود ندارد، به گفته مالوینا کانینگهام، داروپزشک مشاور در Skin+Me. “سم زدایی در واقع یک تعادل است بین استفاده از  ترکیبات فعال و لوازم آرایشی استفاده‌شده روی پوست به منظور آرامش و نرمی پوست، به همراه داشتن یک روتین سالم برای زندگی مانند اجتناب از کم خوابی، مصرف زیاد الکل، رژیم غذایی ناپایدار، سیگار کشیدن و آلودگی”

روتین پاکسازی مضاعف

پاکسازی مضاعف (فرایند پاکسازی دو بار در طول روز یعنی صبح و شب)، یک روش واقعا موثر برای از بین بردن تمام آثار آرایش، آلودگی‌ها و آلاینده ها از روی پوست است، بدون توجه به 30000 تا 40000 سلولی که در پوست روزانه می ریزد. پاکسازی ناکافی نه تنها می تواند به احتقان، جوش و کدری کمک کند، بلکه خارج نشدن آن همه کثیفی عمیق از منافذ شما باعث می شود بسیاری از محصولات مراقبتی که استفاده می‌کنید تقریباً بی فایده شوند، روغن‌های پاک کننده که کثیفی و آلودگی پوست را حل می‌کنند و به عمق پوست نفوذ می کنند، گزینه‌های خوبی برای پاکسازی در مرحله اول هستند، در حالی که کرم ها، ژل‌ها و آب‌های میسلار برای پاکسازی  در مرحله دوم مناسب هستند.

شوینده‌هایی که پاک کننده هایی با اسید ملایم مانند PHA (پلی هیدروکسی اسید – ملایم تر از AHA/BHA های همنوع خود)” دارند گزینه‌های خوبی هستند زیرا با لایه برداری ملایم به روشن شدن پوستی کدر بدون آسیب رساندن به عملکرد بیرونی‌ترین لایه پوست، کمک می‌کنند.

در روال خود تجدید نظر کنید

پوستی که با رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب و استرس اضافی روبه‌رو است، نیازی به روتین‌های شلوغ ندارد. استفاده از مقادیر بیش از حد اسیدها و ترکیبات فعال منجر به حساسیت، تحریک و به خطر انداختن عملکرد مانع پوست شما می شود. کانینگهام خاطرنشان می کند: اگر پوست حساس و تحریک شده ای دارید، متوقف کردن محصولات و بازگشت به روتین مراقبت از پوست ملایم و حمایتی می تواند نوعی “سم زدایی پوست” در نظر گرفته شود و به شما کمک می کند تا پوست خود را به حالت اولیه برگردانید.

روتین خود به یک پاک کننده و مرطوب کننده ملایم تغییر دهید، که پوست آسیب دیده را تحریک یا مختل نمی کند. افزودن یک آنتی اکسیدان روشن کننده مانند سرم ویتامین سی به روتین روزانه شما به تحریک کلاژن کمک می‌کند، عملکرد روشن کننده ای را ارائه می دهد که با اکسیداسیون ناشی از رادیکال‌های آزاد التهابی مقابله می‌کند. سرم ویتامین سی ملایم گریفین با 8٪ ویتامین سی یک سرم روشن کننده و ضد لک است. افزودن یک ترکیب فعال به روتین شبانه خود را در نظر بگیرید، رتینول و مشتقات آن یکی از گزینه‌های مناسب انتخابی است. ثابت شده که این ماده سنتز کلاژن را تحریک می‌کند، رنگ پوست را یکنواخت و التهاب را کاهش می دهد. لفتح می افزاید: نکته کلیدی این است که به آرامی با رتینول شروع کنید، در ابتدا یک تا دو بار در هفته، و به تدریج تا مصرف شبانه در طی چند هفته افزایش دهید. سرم ضد پیری رتینیل پالمیتات تمام فواید را به همراه دارد، منهای هر گونه تحریک مرتبط.

مراقب مواد غذایی و روده خود باشید

گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است، اما حذف شکلات، خوراکی‌های نمکی و غذاهای چرب از رژیم غذایی روزانه‌تان حیاتی است. لفتح می گوید: «رژیم غذایی سالم برای محور روده و هموستاز پوست مهم است. به عبارت دیگر، حفظ سلامت پوست به معنای سالم نگه داشتن روده و میکروبیوم ظریف آن است. این فقط غذا نیست که به سلامت روده کمک می کند. الکل باعث واکنش التهابی در روده می شود که می تواند منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و نفخ شود. الکل همچنین از تولید آنزیم های گوارشی جلوگیری می کند که می تواند تجزیه، هضم و جذب مواد مغذی از غذا را برای بدن دشوارتر کند. اگر می توانید، سعی کنید به طور کلی از مشروب الکلی خودداری کنید.

هیدراته نگه داشتن پوست

قند بیش از حد، الکل و سطح استرس بالا به روش های مختلفی بر روی پوست تأثیر می گذارد، اما یکی از مشکلاتی که همه این موارد به آن کمک می کنند، کم آبی مزمن پوست است، وضعیتی که باعث می‌شود پوست ناهموار، کدر و خشک به نظر برسد. همچنین ممکن است خطوط ریز را هم تجربه کنید و یا با خارش و پوسته پوسته شدن پوست مواجه شوید. اگر وضعیتی مشابه آنچه گفته شد دارید، با پرداختن به مشکل درون و بیرون، یک رویکرد دو جانبه برای آبرسانی مجدد داشته باشید.«نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید تا تمام اندام های شما به خوبی هیدراته شوند. برای بزرگترین اندام بدن ما یعنی پوست، افزایش مصرف آب تضمین می‌کند که سلول های پوست به خوبی هیدراته شوند، خشکی پوست را کاهش و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب همچنین به خلاص شدن از شر سمومی که می توانند باعث التهاب شوند کمک می کند.

برای ایجاد تعادل بیشتر در پوست، به دنبال محصولات آبرسان حاوی اسید هیالورونیک باشید که علاوه بر بازگرداندن آبرسانی به پوست، به ترمیم حائل پوستی کمک می کند که به راحتی پس از گذراندن تعطیللات آسیب می‌بیند. سرم سدیم هیالورونات گریفین که لایه‌های عمیق پوست را هم آبرسانی می‌کند پوست را هیدراته و صاف کرده، و باعث حجیم شدن بافت آن می‌شود. کانینگهام می‌افزاید: مطمئن شوید که از مرطوب‌کننده‌ای با ترکیبات مرطوب‌کننده برای مقابله با اثرات کم‌آبی پوست، و کاهش رطوبت مرتبط با هوای سرد و گرمایش در فضاهای بسته استفاده می‌کنید.

خواب را در اولویت قرار دهید

غفلت از یک روتین خواب منظم اتفاق بسیار بدی برای پوست است. هنگامی که ما می خوابیم، پوست ما به حالت بازسازی می رود، سلول های آسیب دیده یا مرده را با سلول های جدید جایگزین می کند و هر گونه آسیب محیطی را ترمیم می کند. خواب خوب همچنین جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و به کارهای ساختاری ضروری آن، مانند بازسازی کلاژن و الاستین کمک می‌کند – (همان پروتئین‌هایی که در جشن‌ها و تعطیلاتبا رژیم غذایی و بی‌خوابی تخریب می‌کنیم.)

نادیده گرفتن آن ساعت‌های مناسب خواب (حداقل هشت ساعت، اگر می‌توانید بیشتر)، از انجام تمام این کنش‌های پوستی جلوگیری می‌کند و در عوض سطوح التهاب را افزایش می‌دهد، سیستم‌های بهبود و ترمیم را کند و شرایطی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس و آلرژی را تشدید می‌کند. “خواب بهترین داروی طبیعت است و همین امر در مورد مراقبت از پوست ما نیز صدق می کند. ورایچ می‌گوید: «هشت ساعت خواب چیز دیگری است که باید آن را به طور منظم، اگر نه هر شب، انجام دهید تا به بدنتان اجازه دهید برای روز بعد استراحت و خود را بازیابی کند.»

منبع: vogue.co.uk

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *