چگونه آنتی اکسیدان مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنیم؟


به جز کرم ضد آفتاب، احتمالاً موادی وجود ندارد که بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها مورد علاقه متخصصان پوست باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها با توانایی محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های ناپایداری که الکترون‌ها را از سلول‌های سالم بدن می‌دزدند تا خود را تثبیت کنند)، ترکیبی حذف نشدنی در هر روتین مراقبت از پوست است.

وقتی نوبت به انتخاب یکی از آن‌ها در روتین روزانه می‌رسد، طیف متنوعی از آنتی اکسیدان‌ها برای انتخاب وجود دارد. در حالی که ممکن است همه آنها از نظر فنی عملکرد یکسانی برای محافظت از پوست شما در برابر استرس و عوامل محیطی داشته باشند همچنین ترکیب آنتی اکسیدان‌ها با سایر مواد می‌تواند  برای پوست مفید باشد، اما نکته مهم این است که ابتدا نوع پوست و مشکلات و نگرانی‌های آن را درک کنید تا بتوانید مناسب‌ترین آنتی اکسیدان را برای پوست خود انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع آنتی اکسیدان‌ها نظرات دکتر مونا گوهارا، متخصص پوست و دانشیار پوست در دانشکده پزشکی ییل و دکتر پل جارود فرانک، را بررسی کردیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آنتی اکسیدان ها چگونه کار می کنند؟

برای درک اینکه چرا آنتی اکسیدان ها برای پوست شما بسیار مهم هستند، ابتدا باید بدانید که این ترکیبات چگونه کار می‌کنند. دکتر گوهارا می‌گوید: آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست هر فرد را تشکیل می‌دهد. اساساً، تنها هدف آنتی اکسیدان‌ها محافظت از سلول‌های بدن در برابر عوامل مخرب محیطی است که به عنوان یک عامل خنثی کننده برای رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند.

پوست شما روزانه تحت تاثیر بسیاری از مهاجمان محیطی مانند آلودگی هوا، اشعهuv و نور آبی صفحه نمایش کامپیوتر و … قرار می‌گیزد که می‌تواند هر روز باعث استرس اکسیداتیو شود. کندی اینگونه توضیح می‌دهد: استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به چین و چروک‌های زودرس، از دست دادن الاستین پوست، کاهش رطوبت، افزایش رنگدانه‌ها و ضعیف شدن سد رطوبتی پوست شود.

اگر به دنبال محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد هستید، هر آنتی اکسیدانی می‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال، هر یک از شش ماده آزمایش شده پیش رو مزایای جداگانه‌ای برای پوست دارند.

ویتامین سی

ویتامین سی (اسید اسکوربیک) به دلیل قدرت محافظتی خود در برابر استرس اکسیداتیو و توانایی آن در مهار کردن رادیکال آزاد و اثربخشی بالا مورد علاقه اکثر متخصصان پوست است. گوهارا می‌گوید: سرم ویتامین سی برای رفع نگرانی‌های رایج پوستی مانند ناهمواری پوست، بافت خشن، خطوط ریز، اسکار آکنه و تیرگی عمومی بسیار موثر است.

کندی عنوان می‌کند که: ویتامین سی با سایر آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و اسید فرولیک، (یک ترکیب آلی که در دیواره سلولی گیاهانی مانند جو، برنج قهوه ای و سیب یافت می شود)، بهترین عملکرد را دارد. ویتامین سی همچنین یک مکمل عالی برای رژیم روزانه محافظت از آفتاب شما است. در حالی که SPF از شما در برابر اشعه UV خورشید محافظت می‌کند نه رادیکال‌های آزاد، ترکیب آنتی اکسیدانی مانند ویتامین سی با کرم ضد آفتاب پوست شما را تحت حفاظت کامل قرار می‌دهد.

سرم مولتی ویتامین گریفین با ترکیبی از ویتامین سی و ویتامین E، به هیپرپیگمانتاسیون ناشی از آسیب نور خورشید، پیری پوست، خطوط و بافت خشن کمک کرده و پوست شما را با ترکیبات غنی خود تقویت می‌کند.

ویتامین E

گوهارا می‌گوید اگر شما مشکل خشکی پوست دارید، ویتامین E باید آنتی‌اکسیدان انتخابی شما باشد زیرا فواید مرطوب‌کننده و ضدالتهابی بالایی دارد. کندی همچنین خاطرنشان می‌کند که ویتامین E همچنین به دلیل توانایی‌های خود در بهبود زخم‌، گزینه‌ای عالی برای افرادی است که از حساسیت و تحریک رنج می‌برند. اغلب آن را در برچسب مواد تشکیل دهنده تحت نام توکوفرول می‌بینید. بهترین ترکیب آن با آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی و رسوراترول است. 

نیاسینامید

 نیاسینامید یکی از دو شکل اصلی ویتامین B3 است. اغلب برای مدیریت آکنه، روزاسه، مشکلات رنگدانه‌ها و چین و چروک استفاده می‌شود. به گفته کندی، سرم نیاسینامید همچنین می‌تواند به تقویت سد پوستی شما و بهبود سلامت طولانی مدت پوست کمک کند. خواص ضد التهابی آن را به یک ماده مفید برای افرادی که مستعد ابتلا به لک و جوش سرسیاه هستند تبدیل می‌کند.

سرم نیاسینامید گریفین به مرور زمان درخشندگی بافت پوست را افزایش می‌دهد، پوست را آبرسانی کرده و ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش می‌دهد همچنین کنترل چربی اضافی و درخشندگی طبیعی پوست از اثرات آن است.

رتینول

کندی رتینول (که به‌عنوان ویتامین A شناخته می‌شود) را به ‌عنوان آنتی‌اکسیدان مورد علاقه‌اش مطرح می‌کند. او توضیح می دهد: رتینول به گردش سلولی کمک می‌کند، کلاژن پوست را تحریک و تجدید سلولی را افزایش می‌دهد همچنین DNA آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

رتینول می‌تواند برای کسانی که پوست حساسی دارند کمی تهاجمی باشد، بنابراین بهتر است با دوزهای پایین شروع کنید. همچنین می‌تواند پوست شما را حساس‌تر کند، بنابراین هنگام استفاده از محصول رتینول حتما از SPF 35 یا بالاتر استفاده کنید. اگر محصول رتینول با غلظت بالاتر را انتخاب می‌کنید، سعی کنید آن را در برنامه شبانه خود بگنجانید.

سرم رتینیل پالمیتات گریفین یکی از مشتقات رتینول و بسیار سبک است که انواع پوست، حتی پوست‌های حساس می‌توانند از آن استفاده کنند.

پلی فنول‌ها

پلی فنول‌ها یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان‌های طبیعت، گروه متنوعی از ترکیبات آلی موجود در گیاهان و میوه‌ها هستند. کندی می‌گوید: هزاران پلی فنل مانند رسوراترول، چای سبز، چای سیاه وجود دارد. این نیروگاه‌های آنتی اکسیدانی در ترمیم پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید عالی هستند. آنها همچنین دارای خواص ضد التهابی و آرام بخش هستند که آن را تبدیل به گزینه‌‌ی مناسبی برای انواع پوست به ویژه آن‌هایی که به راحتی تحریک می‌شوند، می‌کند.

هیالورونیک اسید

هنگامی که مردم در مورد هیالورونیک اسید فکر می‌کنند، اولین فکر آنها معمولاً روی ویژگی های آبرسانی آن متمرکز است. ، اما HA همچنین یک آنتی اکسیدان موثر است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و پوست را در اوج سلامت نگه داشته و به آن اجازه می دهد بهتر از خود در برابر متجاوزان محیطی دفاع کند. گوهارا می‌گوید: هیالورونیک اسید به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و باعث بهبود زخم می‌شود. کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها از دیگر اثرات این ماده است. اغلب، زمانی که پوست محافظت شده و هیدراته می‌شود، تولید سلول‌های پوست افزایش می‌یابد که منجر به نرم‌تر، صاف‌تر و جوان‌تر شدن پوست می‌شود.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *