8 راه برای خلاص شدن از شر بافت ناهموار پوست


اگر از افرادی هستید که مدت‌هاست در جستجوی پوستی نرم مثل ابریشم هستید، این مقاله را دنبال کنید. در حالی که داشتن پوستی بدون بافت ناهموار در بافت ممکن نیست زیرا داشتن ترک‌ها، خشکی، خطوط و چین‌ و چروک و پوستی خشن امری طبیعی است.

در واقعیت، علت یکنواخت نبودن بافت پوست معمولاً از ترکیب عوامل مختلف ناشی می‌شود، بنابراین راه حلی که همه پوست‌ها به طور یکسان درمان شوند وجود ندارد. برای بهبود بافت پوست، حیاتی است که علت این ناهمواری را پیدا کرده و با توجه به آن برنامه مراقبت از پوست خود را طراحی کنید.

بافت پوست چیست؟

بافت پوست همان میزان نرمی و لطافت پوست است، اما اغلب اوقات پوست اکثر افراد بافت‌دار، خشن  و ناهمواراست. بر اساس گفته‌های دکتر آنار میکایلوف، متخصص پوست و زیبایی انواع پوست ممکن است علائم بافت ناهموار را نشان دهند، زبری، برآمدگی، چین و چروک، پوسته پوسته شدن یا خشکی. تجمع سلول‌های مرده پوست، قرمزی و هایپرپیگمانتاسیون که معمولاً با پوست بافت‌دارهمراه است.

بافت ناهموار پوست به طور معمول در پوست خشک رخ می‌دهد زیرا از رطوبت کمی برخوردار است. اما پوست خشک تنها نوع پوستی نیست که اثرات پوست خشن را تجربه خواهد کرد. به گفته دکتر دیوید کیم، متخصص پوست و زیبایی، پوست با تمایل به آکنه و اگزما، همچنین پوستی که به کراتوزیس پیلاریس (تجمع نامعمول کراتین در فولیکول‌های موی بدن) و کراتوزیس سباسیوس (لکه‌های مقیم یا واکسی با رنگ‌های مختلف) دچار می‌شود، نیز ممکن است احساس ناهمواری درپوست داشته باشد.

و این فقط صورت نیست که دچار مشکل در بافت پوست می‌شود. بدن نیز با آن مواجه می‌شود. دکتر کیم می‌گوید: پوست بدن می تواند مانند صورت خشک، برآمده، زبر یا چرب باشد.

علل ناهمواری بافت پوست

بسته شدن و بزرگ شدن منافذ، آکنه، اسکار آکنه و حتی آسیب ناشی از نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد احساس ناهمواری در پوست شود. ترزا سانگ، پزشک متخصص پوست، می‌گوید: برجستگی‌های تحریک‌کننده، که می‌توانند در پوست‌های حساس ایجاد شوند، و تجمع سلول‌های مرده پوست در اثر کمبود لایه‌برداری، همگی به بافت  ناهموار پوست کمک می‌کنند.

با افزایش سن، سرعت طبیعی گردش سلول‌های پوست شروع به کند شدن می‌کند، لایه‌ای از سلول‌های مرده پوست باقی می‌ماند و باعث می‌شود پوست احساس ناصافی داشته باشد. همچنین توانایی پوست برای تولید سبوم در حال کاهش است که به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند و نهایتا منجر به خشکی پوست می‌شود. دکتر سانگ می گوید: تغییرات مرتبط با افزایش سن مانند از دست دادن حجم و رطوبت، آسیب انباشته ناشی از نور خورشید، و کاهش کلاژن و الاستین همگی می‌توانند به چین و چروک، پوست خشن، بافت و نازک شدن پوست کمک کنند.

دکتر میکایلوف می‌افزاید: آکنه‌های فعال به شکل برآمدگی‌های قرمز و صورتی یا جوش‌های سرسفید نیز می‌توانند باعث نامنظم شدن پوست شوند. آکنه می‌تواند از خود اسکار به جا بگذارد که باعث ناهمواری پوست می‌شود. او توضیح می‌دهد: اسکارها از طریق تغییر آتروفیک (از دست دادن ضخامت پوست) یا تغییرات هیپرتروفیک (ضخامت بیش از حد پوست) باعث از بین رفتن بافت پوست می‌شوند.

طبق گفته‌ی دکتر کیم، محصولات مراقبت از پوست نادرست نیز می‌توانند باعث تغییرات بافتی شوند. او توضیح می‌دهد: به عنوان مثال، افرادی که پوست چرب دارند اگر از محصولاتی استفاده ‌کنند که بسیار سنگین و چرب است(روغن را جذب می‌کنند و در آن گیر می‌افتند)، منافذ آن‌ها مسدود می‌شود و پوست احساس برآمدگی می‌کند. دکتر کیم می‌گوید یکی از مواد رایج که بسیاری از مردم نادیده می‌گیرند ویتامین E است. ویتامین E چربی دوست است، بنابراین منافذ را مسدود می‌کند و منجر به احتقان و برآمدگی پوست می‌شود که می‌تواند به شکل آکنه یا میلیا ظاهر شود.

پوست‌های خشک و حساس باید مراقب مواد فعال مانند رتینول و اسیدهای لایه بردار باشند که برای پوست خیلی خشن و تحریک کننده نباشد. دکتر کیم می‌گوید: اگرچه این مواد برای پوست مفید هستند اما می‌توانند بیش از حد لایه بیرونی پوست را از بین برده و پوست را تحریک کنند که منجر به خشکی شدید آن می‌شود.

چگونه بافت ناهموار پوست را درمان کنیم

در این مقاله هشت راه حل برای درمان بافت ناهموار پوست وجود دارد که با شناسایی ریشه آن آغاز می‌کنیم.

علت برآمدگی های خود را مشخص کنید

برای کاهش ظاهر ناهموار پوست، ابتدا علت ایجاد آن را مشخص کنید. دکتر سانگ می‌گوید اگر برآمدگی‌های تحریک کننده مشکل هستند، از مواد مرطوب کننده و آرام بخش مانند نیاسینامید و اسید هیالورونیک استفاده کنید. اگر برآمدگی‌های شما ناشی از مسدود شدن منافذ هستند، آن‌ها را با لایه‌بردار شیمیایی مانند AHAs و BHAs، رتینول بدون نسخه یا رتینوئیدهای تجویزی هدف قرار دهید. اگر پوست ناهموار همراه با خارش  و قرمزی می‌تواند درماتیت باشد که بهتر است با کرم‌های ضد التهاب تجویزی برطرف شود.

انتخاب محصول بسیار مهم است زیرا فرمولاسیون‌های کرمی، ضخیم یا غنی می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد برآمدگی در پوست آکنه‌ای شوند. دکتر میکایلوف می‌گوید: من همیشه به پوست‌های مستعد آکنه توصیه می‌کنم از مواد ضد آکنه مانند سالیسیلیک اسید ، بنزوئیل پراکسید و نیاسینامید و مرطوب‌کننده‌های سبک و غیر کومدوژنیک استفاده کنند.

هنگامی که کراتوز پیلاریس (KP) منجر به ایجاد پوست ناهموار آزاردهنده در بدن، به ویژه بازوها و پاها می‌شود، آن را با یک نرم‌کننده درمان کنید. یک لایه بردار ملایم، مانند AHA با دوز پایین یا PHA نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای به حداقل رساندن زبری لایه برداری کنید

اگر به دلیل انباشته شدن پوست مرده و مسدود شدن منافذ پوست، احساس زبری و ناهمواری درپوست دارید، لایه برداری با یک پاک کننده لایه بردار، سرم یا لایه بردار می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. سلول‌های مرده‌ای که روی سطح پوست به دام افتاده‌اند، باعث می‌شود که پوست خشن و کدر به نظر برسد. دکتر میکائیلوف می‌گوید: یک لایه‌بردار می‌تواند به شل شدن چسب بین سلول‌های پوست کمک کند تا راحت‌تر از بین بروند و پوست جدید زیر آن اجازه رشد پیدا کند.

دکتر کیم توصیه می کند به جای استفاده از لایه بردارهای اسکراب و گوی‌های ساینده از لایه بردار آنزیمی حاوی اسید لاکتیک، گلیکولیک یا ماندلیک به صورت هفتگی استفاده کنید تا پوست صاف تر شود. استفاده از لایه بردئار اسکراب می‌تواند به پوست آسیب برساند. همچنین مهم است که پوست را بیش از حد لایه برداری نکنید، زیرا به گفته دکتر سانگ می تواند باعث حساس شدن سریع پوست و ایجاد برجستگی های تحریک کننده و بافت ناهموار شود.

ویتامین سی را برای تحریک کلاژن استفاده کنید

سرم ویتامین سی غنی از آنتی اکسیدان  و بیشتر از روشن کردن پوست و محافظت از آن در برابر رادیکال‌های آزاد، یک نیروگاه برای تحریک تولید کلاژن و الاستین جهت سفت و صاف کردن پوست ناهموار در حین ترمیم آن است.

برای تحریک گردش سلولی، رتینول استفاده کنید

رتینول و سایر رتینوئیدها به تحریک تولید کلاژن و گردش مناسب سلول های پوست کمک می کنند تا پوست نرم شده و چین و چروک پوست بهبود یابد. تنها محصولی که می‌تواند به طور معنی‌داری ظاهر اسکار آکنه را بهبود بخشد، ترتینوئین یا رتینول با دوز بالا (0.5 درصد یا بالاتر) است. این مشتقات ویتامین A تولید کلاژن را برای کمک به کاهش و بهبود زخم های عمیق افزایش می‌دهد.

یک مرطوب کننده روزانه خوب پیدا کنید

پوست به طور طبیعی با افزایش سن آبرسانی خود را از دست می دهد، اما پوست خشک نیز می تواند در اثر پاکسازی بیش از حد پوست هم ایجاد شود، بنابراین یک مرطوب کننده مناسب پوست می تواند از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کند.

از مرطوب کننده ای استفاده کنید که برای نوع پوست شما مناسب باشد. دکتر کیم می‌گوید پوست‌های چرب باید مرطوب‌کننده‌های با بافت ژلی استفاده کنند و پوست‌های خشک از یک مرطوب کننده غلیظ، کرمی و غنی با سرامیدها و اسیدهای چرب که سد پوستی را تقویت می‌کند. در موارد شدید خشکی پوست، استفاده از نرم‌کننده‌هایی مانند وازلین می‌تواند مؤثر باشد.

همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید

اشعه ماوراء بنفش سطح کلاژن، الاستین و هیدراتاسیون را کاهش می دهد و باعث می شود پوست کدر به نظر برسد و علائمی از خشکی، زبری و خطوط و چین و چروک را به همراه داشته باشد. استفاده از ضد آفتاب SPF 30 در طول روز از تغییر بافت پوست در برابر نور خورشید جلوگیری می‌کند. دکتر کیم کرم ضد آفتاب را بهترین محصول مراقبت از پوست ضد پیری می‌داند که می‌توانید از آن استفاده کنید، زیرا به رفع پرپیگمانتاسیون، لکه‌های پیری و لکه‌های خورشیدی کمک می‌کند و یک محصول ضروری مراقبت از پوست روزانه است.

روی میکرونیدلینگ سرمایه گذاری کنید

میکرونیدلینگ به دلیل بهبود بافت زبر پوست به یکی از محبوب‌ترین روش‌های جوان‌سازی بافت پوست تبدیل شده است. این درمان که برای همه رنگ‌ها و انواع پوست بی‌خطر است بر مبنای سوزن‌های ریز و ایجاد زخم ریز روی پوست است، تا آسیب‌های میکروبی ایجاد کند و پاسخ درمانی پوست را تحریک ‌کند. سپس، با ورود کلاژن، منافذ کوچک‌تر به نظر می‌رسند، زخم‌ها صاف می‌شوند و پوست ظاهری درخشان پیدا می‌کند. افزودن فرکانس رادیویی (RF) به درمان‌های میکرونیدلینگ در بخش تحریک کلاژن برای کمک به سفت شدن پوست هم بسیار موثر است.

لیزر درمانی را در نظر بگیرید

لایه برداری با لیزر راهی برای رفع مشکلات جدی تر بافت پوست است. لیزرهای فرکشنال، مانند Moxi و Clear و Brilliant، تا لیزرهای فرسایشی تر، مانند CO2، بسته به درجه و علت آن، می توانند بافت پوست را بهبود بخشند.

 منبع:   instyle.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *