هرگز روی لک و جوش خمیر دندان نزنید


این کار را نکنید و روی لکه و جوش صورت خمیردندان نزنید، زیرا این کار راه حلی برای پوست پریشان شما نیست. با این حال همه ما یک حقه زیبایی مخصوص خودمان داریم. مثل استفاده از رژ لب به عنوان رژگونه یا استفاده از روغن کرچک به عنوان سرم مژه، همه ما یک محصول زیبایی معجزه آسا ویژه خودمان داریم.

ساخت محصولات زیبایی خانگی می‌تواند راهی ایده آل برای صرفه جویی در هزینه‌ها باشد، اما همه محصولات مراقبت از پوست خانگی به یک شکل درست نمی‌شوند، برای مثال منافذ مسدود شده، التهابات پوستی، قرمزی پوست و…. هر کدام راه حل مخصوص به خود را دارد.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در ترفندهای خانگی، بدون شک ترفند معروف مالیدن خمیردندان بر روی لک و جوش‌ها است. شهرت این ترفند خانگی به دوران مدرسه برمی‌گردد، زمانی که جوش و لکه‌ها زیاد هستند و می‌شونیم که کافیست قبل از رفتن به جشن یک قاشق خمیر دندان کلگیت روی آن جوش ناخوشایند قرار دهید تا به موقع برای جشن مدرسه درمان شود.

خمیر دندان و جوش

دکتر زینب لفتاح (Dr. Zainab Laftah) ، مشاور پوست، متخصص کلینیک گت هارلی می‌گوید: خمیردندان ممکن است راه حلی ساده برای درمان لکه‌ها به نظر برسد، اما احتمال آسیب و تخریب آن بیشتر از فواید آن است. خمیر دندان حاوی موادی است که می تواند منجر به قرمزی، خارش، التهاب و سوزش پوست شود.

به زبان ساده‌تر، این به اصطلاح راه حل سریع می‌تواند آسیب جدی به پوست وارد کند و ظاهر آن لکه را بدتر کند. برخی تصورات غلط در اینباره وجود دارد که استفاده از خمیر دندان بر روی جوش آن را خشک کرده، اما در واقع کاری که انجام می‌دهد این است که پوست را تحریک می‌کند و باعث قرمزی آن می‌شود.

خمیر دندان حاوی هیچ ماده ای نیست که به طور خاص آکنه یا جوش را هدف قرار دهد. شاید با خشک کردن آن به طور موقت اندازه یک جوش را کاهش دهد، و این مسئله باعث می‌شود که همه ما با دیدن ویدیوهای قبل و بعد(BEFORE-AFTER) از TikTok گمراه شویم، اما خمیر دندان می تواند منافذ را مسدود و باکتری‌ها را به دام بیاندازد که نهایتا منجر به ایجاد جوش یا آکنه بیشتر می‌شود.

از نظر فنی، بیشتر خمیردندان‌ها حاوی موادی مانند تری کلوسان هستند که یک ترکیب ضد باکتری است و ممکن است به کاهش باکتری‌های ایجاد کننده آکنه که منجر به ایجاد لکه می شوند کمک کند. همچنین این درست است که مواد خاصی در خمیر دندان شما به خشک شدن پوست (ایجاد جوش سرسفید) کمک می کند. اما، مواد شیمیایی موجود در خمیر دندان مورد بحث است، جوش شیرین، الکل و حتی پراکسید هیدروژن (نوعی سفید کننده) برای پوست بی خطر نیستند و احتمالا در درازمدت باعث تحریک و ایجاد مشکلات بیشتر از آنچه که حل می کنند، می‌شوند.

متاسفانه اثربخشی خمیر دندان در برابر آکنه فقط یک افسانه است به همین دلیل بهتر است به ترکیبات فعالی مانند بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید که اثربخشی آنها برای درمان جوش، اکنه و لکه‌ها ثابت شده است پایبند باشید.

خمیر دندان برای از بین بردن پلاک و باکتری از روی دندان طراحی شده است که می تواند برای استفاده روی پوست ظریف صورت خشن باشد. استفاده از خمیر دندان روی جوش یا آکنه نیز می تواند آن را مستعد پوسته پوسته شدن، ترک خوردن یا سایر مشکلات پوستی کند. به هر حال، پوست یک اندام حساس و بافت زنده است، دندان‌ها اینطور نیستند، بنابراین به طور طبیعی، دندان‌ها می‌توانند ساییدگی و تروما را کمی بیشتر از پوست تحمل کنند.

خمیردندان تنها حقه خانگی زیبایی نیست که به طور مخفیانه‌ای روتین مراقبت از پوست شما را خراب می‌کند. استفاده از شکر آشپزخانه به عنوان اسکراب بدن و روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده، تمام این موارد که برای یافتن یک میانبر زیبایی به آن روی می آوریم، می‌تواند باعث آسیب به پوست شود.

منبع: glamourmagazine.co.uk

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *