روزاسه چیست و راه‌های درمان آن کدامند؟


گونه‌های سرخ و گلگون در حال حاضر یکی از ترندهای جذاب آرایشی است، اما مقابله با قرمزی مداوم ناشی از روزاسه اتفاق خوشایند و جذابی نیست. این شرایط پوستی نسبتا رایج است و امروزه که مردم بیش از هر زمان دیگری در فضای مجازی حضور دارند تجربیات و احساسات خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

پوست خشک، سوزش، گر گرفتگی بی‌دلیل پوست و درگیری مداوم با محصولات مراقبت از پوست تنها تعدادی از مشکلاتی است که افراد درگیر با روزاسه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این‌ها فقط تعدادی از مشکلات ظاهری است در بعضی افراد مشکلات روحی مانند احساس شرم وخجالت بخاطر برافروختگی و قرمزی بیش از حد پوستکه نهایتا از قرار گرفتن در موقعیت‌های خاصی اجتناب می‌کنند. تکرار این وضعیت روحی در بعضی افراد منجر به احساس اضطراب و استرس می‌شود.

روزاسه می‌تواند در هر سنی حتی در دوران کودکی آغاز شود. این شرایط پوستی در بین زنان بیشتر از مردان شایع است. اکثرا قرمزی و گر گرفتگی روی گونه ها، چانه، پیشانی و بینی دیده می‌شود اما روزاسه فقط به شکل قرمزی پوست نیست. گاهی اوقات می تواند برجستگی های بافتی روی سطح پوست ایجاد کرده و باعث تورم، حساسیت و .. شود.

محرک های رایج این شرایط پوستی شامل استرس، الکل، ورزش، غذای تند و تغییر دمای شدید، برای مثال رفتن به اتاق سرد بعد از  دوش آب گرم است. روتین های مراقبت از پوست نیز باید به گونه ای تنظیم شوند که شامل محصولات غیر انسدادی و بدون چربی باشد و در عین حال از محصولات حاوی اسید لایه بردار و رتینول و مشتقات آن اجتناب شود.

بسیاری از افراد بیماری روزاسه را با سرخ شدن شدید یا واکنش‌های آلرژیک مرتبط می‌دانند، اما این تعبیر درستی نیست.

بر اساس گزارش مجله آکادمی پوست آمریکا، با اینکه حدود 40 میلیون نفر از پوست‌های تیره درگیر روزاسه هستند اما در بسیاری از موارد بیماری آنان به اشتباه تشخیص داده می‌شود.

روزاسه چیست؟

دکتر ماهتو این چنین عنوان می‌کند: قرمزی، برافروختگی، پوست حساس، لکه‌های آکنه‌ای و رگ‌های خونی برجسته یا رگ‌های نازک همگی می‌توانند با روزاسه مرتبط باشند. نکته کلیدی این است که همه مبتلایان به روزاسه تک تک ویژگی های ذکر شده در بالا را ندارند. به همین ترتیب، همه افرادی که دارای یک علامت یا نشانه خاص هستند به یک میزان از عوارض بیماری رنج نمی برند.

نشانه های روزاسه چیست؟

برافروختگی مداوم صورت به ویژه در اطراف بینی و گونه‌ها. رگ‌های نخی و رگ های قابل مشاهده که باید با لیزر برداشته شوند. لکه‌های قرمز حاوی چرک (که به راحتی توسط هر کسی غیر از متخصص پوست تشخیص داده می شود) و ضخیم شدن پوست که می تواند به صورت برآمدگی نیز ظاهر شود.

چرا روزاسه با اگزما یا درماتیت اشتباه گرفته می‌شود؟

در برخی موارد، روزاسه ممکن است با اگزما یا درماتیت اشتباه گرفته شود، به این دلیل که بیمار از شرایط آن فقط التهاب و قرمزی پوست را تجربه می‌کند و لک یا نقاط قرمز چرکی روی پوست ندارد به همین دلیل شرایط ظاهری هر دو بیماری در این وضعیت مشابه به نظر می‌آید.

آیا برخی از مناطق یا قومیت ها بیشتر مستعد روزاسه هستند؟

دکتر ماهتو عنوان می‌کند: روزاسه معمولاً در بین زنان 30 تا 60 سال با پوست روشن یا سلتیک تبار (افراد ایرلندی، اسکاتلندی، ولزی، برتون و …)ها، شایع است. همچنین در بین افراد با پوست تیره و سیاه، روزاسه به صورت بنفش، یا قهوه ای تیره روی پوست ظاهر می شود.

چه عواملی روزاسه را تشدید می کند؟

به طور کامل مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز روزاسه می‌شود، اگرچه محرک‌های خاصی وجود دارد که باعث بدتر شدن وضعیت آن می‌شوند مانند الکل، مصرف چای یا قهوه زیاد وغذاهای تند. خورشید یک محرک جهانی به حساب نمی‌آید، با این حال بعضی افراد به خورشید حساس هستند و بعضی دیگر با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، احساس بهبود در التهاب پوستی دارند.

آیا درمان دائمی برای روزاسه وجود دارد؟

روزاسه در بین افراد اغلب به شکل خوبی مدیریت نمی‌شود، زیرا به نظر می رسد درمان این مشکل پوستی بین دنیای پزشکی و آرایشی قرار می گیرد. روزاسه یک بیماری مزمن است و به همین دلیل  مدیریت آن یک فرآیند پیچیده‌ای است. به عبارت دیگر، می توان آن را کنترل کرد، اما قابل درمان نیست.

آیا روزاسه باعث خشکی پوست می شود؟

 خشکی پوست بیشتر نشانه‌ای از اگزما یا درماتیت است و معمولاً با روزاسه همراه نیست. اما در برخی افراد می تواند یکی از عوامل باشد.

توصیه هایی برای مراقبت از پوست مستعد روزاسه

هر روز از کرم ضد آفتاب با حداقل (SPF 50) استفاده کنید، زیرا بیش از 80٪ افرادی که از روزاسه رنج می‌برندقرمزی پوست آنان توسط اشعه ماوراء بنفش ایجاد و تحریک می‌شود. از ضد آفتاب معدنی به جای ضد آفتاب شیمیایی استفاده کنید که حساسیت و تحریک ایجاد نمی‌کند.

از محصولات پوستی بدون عطر و اسانس استفاده کنید. روتین‌های چند مرحله‌ای پیچیده، انواع اسیدها، لایه‌بردارها، عصاره نعنا و فندق و… همگی می‌توانند محرک‌های رایج باشند، بنابراین بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید. پرایمرهای سبز رنگ را می‌توانید در زیر آرایش برای خنثی کردن قرمزی پوست استفاده کنید.

آیا درمان موثری برای مدیریت و بهبود روزاسه وجود دارد؟

طبق نظرات دکتر ماهتو: پیدا کردن یک برنامه درمانی شامل ترکیبی ازعوامل سبک زندگی مانند داشتن روتین پوستی روزانه، کرم‌های پزشکی و قرص‌های تجویزی، درمان‌ با لیزر، تکنیک‌های استتار (در صورت تمایل بیمار)، و همچنین نظر یک روانشناس بالینی بسیار کمک کننده خواهد بود. هدف نهایی این است که بیماران بر شرایط پوستی خود کنترل پیدا کنند واجازه ندهیم مشکلات پوستی آنها را کنترل کنند.

کانسیلرهای سبز برای مقابله با قرمزی عالی هستند و می توانند به کاهش ظاهر التهاب کمک کنند. با این حال، همیشه توصیه می‌شود که سعی کنید تا حد امکان آرایش کمتری داشته باشید تا از لکه‌های تحریک کننده و خشکی پوست جلوگیری کنید.

منبع: glamourmagazine.co.uk

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *