هیالورونیک اسید عنصر حیاتی روتین مراقبت از پوست


هیالورونیک اسید بی شک یکی از شناخته شده‌ ترین ترکیبات مراقبت از پوست است که در بسیاری از کرم‌های مرطوب کننده، لایه بردارهای صورت و … وجود دارد.

حقایق زیادی در مورد هیالورونیک اسید هست که نمی‌دانیم، برای مثال اکثر افراد نمی‌دانند تفاوت بین آن و هیالورونات سدیم در چیست؟ و یا اینکه سرم پوست هیالورونیک اسید 99 درصد، در واقع 99 درصد هیالورونیک اسید خالص نیست، بلکه مخلوطی از هیالورونیک اسید و آب است.

برای آنکه بدانیم فواید هیالورونیک اسید چیست و چه تاثیری در سلامت پوست دارد (در مقایسه با سدیم هیالورونات)، نظرات متخصصان پوست را بررسی کردیم تا بتوانیم عملکرد این آبرسان و تاثیر آن در کاهش چین و چروک، جوانسازی پوست و نقش آن در روتین مراقبت از پوست را درک کنیم.

هیالورونیک اسید چیست؟

در ابتدا باید بدانید که هیالورونیک اسید یک پلی ساکارید است و به شکل طبیعی در بدن و پوست شما وجود دارد که به عنوان یک عامل نرم‌کننده و روان‌کننده برای مفاصل، اعصاب، مو، پوست و چشم عمل می‌کند.

طبق گفته متخصص پوست و مؤسس SKIN FIVE هدف اصلی هیالورونیک اسید مرطوب نگه داشتن پوست است. او همچنین می‌گوید: ” هیالورونیک اسید یک ناجی برای درمان خشکی در پوست‌های بسیار خشک و اگزمایی است.” هیالورونیک اسید در واقع یک چسبنده رطوبت است، به این معنی که خود را به آب موجود در سلول‌های ‌پوست متصل کرده و آنها را حجیم‌تر می‌کند.

فواید هیالورونیک اسید

دلیل محبوبیت این ماده در صنعت زیبایی توانایی بالای آن در حفظ رطوبت است. مطالعات نشان داده که هیالورونیک اسید در پیوند با مولکول‌های آب به طرز شگفت انگیزی خوب عمل می‌کند. از آنجایی که کمبود رطوبت یکی از دلایل اصلی پیری پوست است، به همین دلیل این ماده برای ترمیم سد رطوبتی پوست (لایه بیرونی پوست) بسیار ضروری بوده و غالبا در تمام محصولات زیبایی و در روتین‌های ضد پیری یافت می‌شود.

رطوبت را حفظ می‌کند:

هیالورونیک اسید به بازسازی و حفظ رطوبت سلولی کمک کرده که منجر به پوستی هیدراته و حجیم(پر) می‌شود.

ظاهر چین و چروک را کاهش می‌دهد:

از آنجایی که پوست دهیدراته یکی از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک پوست است، هیالورونیک اسید می‌تواند این رطوبت از دست رفته را جبران و به کاهش ظاهر خطوط ریز کمک کند.

انتخاب ایمن برای فیلر:

 ترکیب هیالورونیک اسید بسیار نزدیک به عناصر طبیعی موجود در بدن ما است به همین دلیل بدون واکنش و تحریک شدید می‌تواند به عنوان یک پرکننده برای لب‌ و گونه‌ها استفاده شود که نهایتا با گذشت زمان حجم خود را کم کم از دست می‌دهد.

قابل تزریق برای کوتاه مدت:

هیالورونیک اسید به عنوان حجم دهنده حدود یک سال دوام داشته و نهایتا به طور طبیعی جذب بافت بدن می‌شود، در نتیجه برای برداشتن فیلر احتیاجی به مراجعه پزشک نیست.

جذب سریع:

برخلاف سایر محصولات مراقبت از پوست، هیالورونیک اسید به سرعت جذب می‌شود یعنی نسبت به سایر محصولات، میزان بیشتری در هر بار استفاده جذب پوست می‌گردد.

بدون تحریک و آلرژی:

هیالورونیک اسید با کمترین میزان تحریک در بین تمام ترکیبات زیبایی، برای انواع پوست به ویژه پوست‌های حساس کاملا بی خطر است.

تنوع در نحوه استفاده:

از آنجایی که هیالورونیک اسید را می‌توان به صورت موضعی، تزریق و یا مکمل غذایی استفاده کرد، گزینه‌های زیادی برای نحوه و زمان استفاده از آن وجود دارد.

هیالورونیک اسید و سدیم هیالورونات

هیالورونیک اسید و سدیم هیالورونات یکی هستند و تنها تفاوت آن‌ها در اندازه مولکولی و پایداری آن است.

سدیم هیالورونات ساختار مولکولی بسیار کوچک‌تری نسبت به هیالورونیک اسید دارد که این امر باعث نفوذ بهتر آن به پوست می‌شود.

در سرم‌های سدیم هیالورونات این ماده به شکل خالص استفاده نمی‌شود. محلول آن حدود 1 تا 2 درصد ماده خالص است که عمدتاً با آب ترکیب می‌شود.اگر محلول حاوی بیش از 4 درصدسدیم هیالورونات باشد، می‌تواند روی پوست نتیجه عکس داشته و آن را خشک کند. فرض کنید که نمک زیادی روی یک اسفنج بریزید، نمک آب را از اسفنج بیرون می‌کشد و آن را خشک می‌کند. از آنجایی که سدیم هیالورونات یک سنگ نمک است، مقدار بیش از حد آن می‌تواند رطوبت را از پوست دور کند. طبق نظر متخصصان پوست، 2 درصد هیالورونیک اسید در ترکیب سرم‌های آن حداکثر غلظت ایده‌آل بدون ایجاد خشکی است.

عوارض جانبی هیالورونیک اسید

به طور کلی، هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای ندارد، حداقل در نسخه‌های موضعی هیچ حساسیت یا عوارضی ایجاد نمی‌کند اما هیالورونیک اسید چون به عنوان پرکننده هم استفاده می‌شود در تزریق آن ممکن است عوارض کمی مانند تورم ایجاد شود.

نحوه استفاده از هیالورونیک اسید

سرم هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید یک آبرسان قوی و برای انواع پوست کاملا مفید و بی خطر است. نحوه‌ی استفاده از آن در روتین پوستی باید به درستی انجام شود. به عنوان یک قاعده، ابتدا صورت خود را بشویید سپس در حالیکه پوست صورت شما هنوز مرطوب است سرم هیالورونیک اسید را به پوست بزنید و بلافاصله پس از جذب آن از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

منبع:  BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *