چگونه از شر قرمزی ناشی از جوش و آکنه خلاص شویم


حتی افراد پایبند به روتین پوستی هم دچار جوش می‌شوند. اگر از لک‌های قرمز و تحریک شده آکنه رنج می‌برید، راه‌هایی وجود دارد که می توانید قرمزی آن را از طریق روتین مناسب مراقبت از پوست به حداقل برسانید.

چگونه قرمزی ناشی از آکنه را کاهش دهیم

رمز از بین بردن قرمزی ناشی از آکنه، استفاده از ترکیبات ضد التهاب و در عین حال ملایم برای پوست است. ملایم بودن نکته‌ی مهمی است که باید لحاظ کرد، پس سعی نکنید از هر اسکراب یا محصولی که برای پوست تحریک کننده است برای درمان آکنه خود استفاده کنید. در عوض، سعی کنید همیشه رویکرد “ساده نگه داشتن” را نسبت به پوست خود داشته باشید.

اگر بیش از حد از محصولات ضد چربی استفاده کنید، پوست شما می‌تواند عکس العمل برعکس نشان دهد، یعنی ممکن است شروع به تولید بیش از حد چربی کند که وضعیت آکنه را بدتر می‌کند. هدف این است که پوست خود را تمیز نگه دارید و از محصولات هدفمند برای کاهش قرمزی استفاده کنید تا در نهایت لکه‌های شما بهبود یابند.

چند نکته برای کاهش قرمزی

پاکسازی: پوست را دو بار در روز (صبح و شب) با یک پاک کننده ملایم، بدون عطر و غیر کومدوژنیک (منافذ را مسدود نمی کند) تمیز کنید.

نیاسینامید: یک محصول حاوی نیاسینامید را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. نیاسینامید یک فرم محلول در آب از ویتامین B3 است که می‌تواند التهاب و قرمزی ناشی از آکنه را کاهش دهد. معمولاً می‌توانید آن را به صورت کرم یا سرم نیاسینامید جهت استفاده موضعی پیدا کنید.

سالیسیلیک اسید: سالیسیلیک اسید موضعی را روی لکه‌های قرمز و تحریک شده بمالید. سالیسیلیک اسید یک عامل لایه بردار است که دارای خواص ضد التهابی (ضد قرمزی)، ضد میکروبی و ضد قارچی است و محصولات موضعی آن مانند سرم لایه بردار با درصدهای مختلف از 0.5 تا 5 درصد وجود دارد.

چسب‌های جوش: اگر قرمزی به یک (یا دو) مکان محدود می‌شود، می‌توانید از چسب‌های جوش استفاده کنید که برای به حداقل رساندن ظاهر جوش طراحی شده‌اند. اکثر آنها حاوی سالیسیلیک اسید، نیاسینامید، ویتامین سی یا ترکیبی از این مواد هستند که برای کاهش ظاهر جوش و بهبود آن طراحی شده‌اند.

یخ: یک کیسه یخ پوشیده با پارچه را روی نواحی قرمز قرار دهید و بگذارید 10 دقیقه یا کمتر بماند.

محصولات ضد حساسیت: برای جلوگیری از خشک شدن پوست از یک مرطوب کننده سبک و غیر کومدون زا استفاده کنید. برخی از کلمات کلیدی که هنگام خرید مرطوب کننده باید به آنها توجه کنید عبارتند از فرمول ضد حساسیت در لوسیون یا ژل که معمولاً حاوی مرطوب کننده هایی مانند هیالورونیک اسید هستند.

مشورت با پزشک

گاهی اوقات، برای جوش‌های ماندگار و مداوم که دردناک و ملتهب هستند باید به متخصص پوست مراجه کنید. متخصص پوست می‌تواند پوست شما را ارزیابی کند و درمان‌های سطحی حرفه‌ای مانند کاربردهای موضعی، لایه‌برداری شیمیایی یا لیزر درمانی را تجویز کند.

از آنجایی که آکنه می‌تواند بسیار شبیه به روزاسه باشد(وضعیتی که باعث قرمزی قابل توجه پوست می‌شود) و چون درمان روزاسه با روش های مبارزه با آکنه متفاوت هستند، اگر مطمئن نیستید، ایده خوبی است که به متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین می توانید یک کرم کورتیزون ملایم را روی جوش‌های ملتهب بمالید تا قرمزی و تورم را کاهش دهد. اما این باید به اندازه کافی و فقط به عنوان یک درمان لکه‌ای انجام شود، زیرا استروئیدهای موضعی در واقع می‌توانند باعث آکنه و همچنین سایر عوارض جانبی بالقوه مانند نازک شدن پوست شوند.

استفاده از آرایش برای پوشاندن قرمزی جوش

گاهی اوقات، حتی بهترین اقدامات مراقبت پوستی شما برای کاهش قرمزی، نتایج فوری کافی را نشان نمی‌دهد. در این صورت، می توانید از آرایش برای پوشاندن قرمزی استفاده کنید.

قبل از دست زدن به پوست صورت دست‌های خود را کاملا تمیز کنید.

پوست را تمیز و مرطوب کنید.

از آرایش پایه استفاده کنید که معمولاً آرایشی با پوشش کامل نخواهد بود و در عوض، یک مرطوب کننده رنگی یا سایر زیرسازی‌های پوششی سبک‌تر را امتحان کنید.

یک کانسیلر برای پوشش لک انتخاب کنید. برخی از شرکت‌های آرایشی، کانسیلرهای اصلاح‌کننده رنگ سبز را ارائه می‌کنند که برای پوشش لک‌های قرمز طراحی شده است. در غیر این صورت، کانسیلر هم رنگ پوست در پوشش لک بسیار کمک کننده است.

یک براش آرایشی کوچک و تمیز بردارید و کانسیلر را روی  جوش و اطراف آن بزنید تا به خوبی با پوست اطرافتان هم ترکیب شود.

بهتر است کانسیلر را با پنکک خود ست کنید.

گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید بیش از یک لایه کانسیلر بزنید. در این شرایط اولین لایه کانسیلر را بزنید، چند دقیقه صبر کنید، سپس یک لایه دیگر روی آن اضافه کنید.

براش آرایش خود را بعد از استفاده روی جوش‌ها، به وسیله یک پاک کننده ملایم یا الکل تمیز کنید.

برای پنهان کردن جوش خود حتما از محصولاتی استفاده کنید که همگی فاقد چربی و غیر کومدون زا هستند. در غیر این صورت، ممکن است شرایط آن بدتر شود.

سرم آنتی آکنه

چگونه از ایجاد آکنه جلوگیری کنیم؟

روال مراقبت از پوست برای پیشگیری از آکنه باید شامل موارد زیر باشد:

 

شستشو: دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم پوست را پاکسازی کنید.

استفاده از عوامل موضعی و ضد آکنه: این محصولات معمولا حاوی آزلائیک اسید، بنزوئیل پراکسید و رتینوئید می‎‌باشند. هر کدام از این ترکیبات قدرت های مختلفی برای مبارزه با آکنه دارند که شامل خواص ضد میکروبی و لایه برداری است.

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، می‌توانید از ضد آکنه‌های طبیعی مانند روغن درخت چای، عصاره زرشک خوراکی و محلول گلوکونولاکتون استفاده کنید. با این حال، تحقیقات کمتری در مورد اثربخشی این محصولات وجود دارد.

از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید (و کرم ضد آفتاب را در صبح فراموش نکنید).

به یاد داشته باشید: هرگز جوش های خود را فشار ندهید. در حالی که یک جوش (مخصوصاً جوشی که رویه آن سفید است) می تواند وسوسه انگیز برای فشرده شدن باشد، اما این کار فقط وضعیت التهاب و قرمزی آن را بدتر می‌کند.

منبع: healthline.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *