تفاوت سرم صورت با مرطوب کننده صورت در چیست؟


اکثر مردم از سرم‌ صورت و مرطوب‌کننده‌ در روتین پوستی خود استفاده می‌کنند، اما آیا واقعاً باید از هر دو محصول استفاده کرد؟ زمان درسات استفاده از سرم قبل یا بعد از مرطوب کننده است؟ چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

تونرها، پاک‌کننده‌ها، کرم‌ها و اسانس‌ها، تعداد زیاد محصولات مراقبت از پوست موجود در مارکت پوست و زیبایی می‌تواند سرگیجه‌آور باشد. علاوه بر آن نوع پوست و تغییرات فصلی را هم که مد نظر قرار دهید، انتخاب گزینه مناسب پوست بسیار سخت می‌شود.

برای بررسی این سؤالات، نظرات سه متخصص پوست را بررسی کرده و در ادامه به تفاوت‌های آنها، چگونگی ادغام آن‌ها و زمان درست استفاده از محصولات پوستی را عنوان می‌کنیم.

سرم صورت چیست؟

طبق نظرات هارتمن سرم‌ها معمولاً فرمول‌های سبک وزنی هستند که مواد فعال را به پوست شما ارائه می‌کنند. آنها معمولاً رقیق و جاذب هستند. پس از استفاده بسیار زود جذب پوست شده و مقدار کمی از آن بر روی سطح پوست باقی می‌ماند. از آنجایی که آنها تعریف دقیقی ندارند، سرم ممکن است از نظر فنی لوسیون، ژل یا روغن هم باشد.

سرم‌ پوست انواع مشکلات پوستی مانند پیری، کدری و لک‌های پوستی یا مشکلات چربی زیاد مانند آکنه و جوش را هدف قرار می‌دهند. اگرچه آنها نسبت به سایر محصولات مراقبت از پوست گران‌ترند، اما غنی از مواد فعال هستند و استفاده از آن‌ها به دلیل جذب بالا و اثرگذاری بیشتر به نفع شما خواهد بود.

سرم پوست

مرطوب کننده چیست؟

مرطوب کننده ها فقط برای پوست های خشک مناسب نیستند. انواع پوست باید روزانه از یک مرطوب کننده خوب بهره مند شوند، به شرط اینکه بافت‌ و فرمول‌ مناسب پوست انتخاب شود.

پوست خشک به کرم ژل غنی‌تری نیاز دارد که به جلوگیری از دست دادن آب پوست کمک کند، در حالی که پوست چرب به کرم صورت بدون چربی و سبک‌تری نیاز دارد که پوست را آبرسانی کرده و به تعادل سبوم کمک کند،  پوست بالغ می‌تواند از یک مرطوب کننده غنی بهره مند شود که همزمان نشانه‌های پیری را هم هدف قرار دهد.

رابینسون می‌گوید: مرطوب‌کننده‌ها از فرمول غلیظ‌تری برای ایجاد یک سد فیزیکی روی پوست استفاده می‌کنند که رطوبت را مسدود کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن می‌توانند عملکرد لایه شاخی پوست (بالاترین لایه پوست که از سلول‌های چربی و چربی پوست تشکیل شده است) را بهبود بخشند تا به نگه‌داری رطوبت کمک کند.

برخی از مرطوب‌کننده‌ها حاوی ترکیبات ضد پیری هستند، بنابراین اثر مضاعف برای پوست شما دارند. اما برای اینکه واقعاً یک مشکل مراقبت از پوست را برطرف کنید (فکر کنید: آسیب ناشی از نور خورشید)، می‌توانید مرطوب کننده خود را با یک سرم با کیفیت ترکیب کنید.

مرطوب کننده‌ها همچنین ممکن است مولکول‌های بزرگتری نسبت به سرم‌ها داشته باشند. این بدان معنی است که یک مرطوب کننده معمولاً به اندازه یک سرم عمیق و سریع به پوست نفوذ نمی‌کند. این می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد: اگر به دنبال اثرات قوی هستید، باید به سرم خود متکی باشید، اما اگر به دنبال آبرسانی مداوم هستید، این وظیفه مرطوب کننده شما است.

آیا می توان از سرم ها و مرطوب کننده ها را با هم استفاده کرد؟

سرم‌ها تا عمق دهمین لایه پوست نفوذ می‌کنند و آسیب را هدف قرار می‌دهند، در حالی که مرطوب‌کننده‌ها (که مولکول‌های بزرگ‌تری دارند) فقط بر روی لایه سطحی تأثیر گذاشته و به حفظ رطوبت کمک کرده و مانند یک سپر در برابر استرس‌های خارجی حائلی ایجاد می‌کنند.

گونزالس می گوید که لایه بندی این دو در واقع به خود محصولات، مواد تشکیل دهنده آنها و نوع پوست شما بستگی دارد. او توضیح می‌دهد: به‌عنوان مثال، لایه‌بندی یک سرم و مرطوب‌کننده می‌تواند برای افرادی که پوست بسیار خشکی دارند، مفید باشد. سرم به رساندن هر گونه مواد فعال کمک می‌کند و مرطوب کننده به حفظ رطوبت در پوست و مهر و موم شدن سرم و تقویت مواد فعال آن کمک می‌کند. گفته می‌شود، اگر پوست مستعد آکنه و چش دارید، بهتر است از سرم‌های روغنی استفاده نکنید.

مرطوب کننده پوست

نحوه لایه بندی سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها

به طور کلی، محصولات مراقبت از پوست از رقیق‌ترین تا غلیظ‌ترین لایه بندی می‌شوند. ابتدا رقیق‌ترین محصول را روی پوست اعمال کنید و سپس ترکیبات غلیظ‌تر را روی آن بزنید. برای لایه بندی موثر سرم و مرطوب کننده، ابتدا سرم را روی صورت و گردن خود بمالید. سپس، 30 تا 60 ثانیه صبر کنید سپس مرطوب کننده خود را روی آن بمالید. گونزالس می‌گوید: دلیل این انتظار این است که اجازه دهید تا سرم قبل از استفاده از مرطوب‌کننده روی پوست کاملا اثر کند.

در حالی که بیشتر سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها را هم صبح و هم عصر می‌توان استفاده کرد، برخی از سرم‌ها یا کرم‌ها هستند که بسته به ترکیباتشان فقط باید شب‌ها استفاده شوند. برای مثال تمام سرم‌های ضد پیری حاوی رتینول مانند سرم رتینیل پالمیتات حتما باید شب‌ها استفاده شوند زیرا پوست را نسبت به نور حساس می‌کنند. حتما دستورالعمل روی محصولات را مطالعه کنید تا متوجه شوید که کدام محصول را باید صبح و کدام را شب‌ها استفاده کنید. اما اگر به هیچ وجه مطمئن نیستید، حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

نتیجه نهایی

اگر مشکلی با پوست خود دارید که می خواهید آن را بهبود ببخشید، مانند لکه های تیره یا علائم اولیه پیری پوست، افزودن یک سرم هدفمند به روتین روزانه مراقبت از پوست می تواند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کند. برای کسانی که پوست خشکی دارند، ترکیب سرم سدیم هیالورونات و مرطوب کننده می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *