تاثیرات کافئین در مراقبت از پوست


کافئین فقط برای شروع یک صبح بی‌نظیر مناسب نیست، این ماده ساده و موثر به لطف محبوبیتش و طرفداران مشهوری که می‌گویند محصولات مراقبت از پوست حاوی کافئین راهی سریع و مقرون ‌به‌صرفه برای جذاب‌تر کردن چهره‌تان هستند، در دنیای زیبایی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

چرا کافئین به محصولات مراقبت از پوست اضافه شد؟

جفری هسو، متخصص پوست و مدیر مشترک Oak Dermatology در شیکاگو می گوید کافئین یک منقبض کننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی شما را کوچکتر و سفت تر می کند.

دکتر هسو می‌گوید: عملکرد کافئین در محصولات مراقبت از پوست بدین شکل است که جریان خون به پوست را کاهش می‌دهد و آن را روشن‌تر و سفت‌تر نشان می‌دهد. اغلب به عنوان یک ماده ضد پیری یا صاف کننده چین و چروک در مراقبت از صورت، مراقبت از چشم و حتی مراقبت از بدن دیده می‌شود.

عملکرد کافئین

کلید عملکرد محصولات مراقبت از پوست در فرمولاسیون مناسب آن است. به طور خاص، زمانی که مقدار مناسبی از کافئین استفاده شود، می‌تواند یک ماده موثر برای شاداب کردن پوست شما، از بین بردن سیاهی زیر چشم و کاهش پف صورت شما باشد.

دکتر هسو توضیح می‌دهد که چندین مطالعه، مانند مطالعه‌ای که در آگوست 2020 در مجله بین‌المللی علوم آرایشی منتشر شد، نشان می‌دهد که مولکول‌های کافئین به اندازه‌ای کوچک هستند که از لایه‌های بالایی پوست شما عبور کنند، بنابراین آنها واقعاً می‌توانند کار خود را به صورت عمیق‌تری در  پوست انجام دهند.

 

البته فقط به این دلیل که یک محصول ادعا می‌کند در فرمولاسیون خود حاوی کافئین است، به این معنی نیست که مزایای مورد نظر شما را به همراه خواهد داشت.

برای اینکه کافئین همانطور که گفته شد مؤثر باشد، باید در دوزهای بسیار غلیظ استفاده شود. توصیه می‌شود که محصولات مراقبت از پوست با درجه پزشکی در اولویت استفاده قرار بگیرند، زیرا آنها توسط مطالعات کنترل‌شده‌ای حمایت می‌شوند که فرمول‌بندی، شفافیت مواد و کارایی محصولات را ثابت می‌کنند.

مزایای بالقوه کافئین برای پوست

یف رادنی متخصص پوست و بنیانگذار پوست و زیبایی ابدی در فولتون، مریلند، می‌گوید کافئین در درجه اول از طریق گردش خون عمل می‌کند، بنابراین سریع تاثیر خود را به جا می‌گذارد. در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و برای پوست ضد التهاب است.

کافئین همچنین ممکن است از آسیب ناشی از نور، مانند خطوط ریز و چین و چروک پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کند. مطالعات نشان می دهد که  استفاده از محصولات حاوی کافئین پس از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UVA و UVB به از بین بردن اثرات منفی آن کمک می‌کند. لیفت فوری و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو را دریافت خواهید کرد، اما ممکن است این تاثیرات به مرور زمان از بین برود. محصولات مراقبت از پوست باید شامل سایر مواد فعال باشد که می‌تواند به ترمیم پوست شما کمک کند.

رادنی می‌گوید برخی دیگر از موادی که برای پوست عالی هستند عبارتند از آلوئه ورا، روغن درخت چای، کره شیا، ویتامین سی و روغن جوجوبا. او توضیح می‌دهد: همه این مواد آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و حتی ممکن است به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کنند.

به گفته هسو، تحقیقات بسیاری روی حیوانات نشان می‌دهد که کافئین ممکن است خواص ضد سرطانی هم داشته باشد.

آیا استفاده از کافئین در مراقبت از پوست ضرر دارد؟

رادنی می‌گوید: نکته منفی اصلی این است که فواید کافئین برای پوست فقط برای مدت کوتاهی (مانند یک فنجان قهوه) کار می‌کند. او می گوید: کافئین یک راه حل موقت است و چین و چروک یا کیسه‌های زیر چشم را درمان نمی‌کند. شما همچنان باید روی سایر اقلام مراقبت از پوست سرمایه گذاری کنید که به خوبی با این محصول کار می‌کنند و مشکل خاص پوست شما را در دراز مدت هدف قرار می‌دهند. رادنی پیشنهاد می‌کند که به عنوان مثال می‌توان به پاک‌کننده‌هایی با اسید سالیسیلیک، سرم‌های حاوی ویتامین سی و نیاسینامید، مرطوب‌کننده‌های حاوی سرامید، و ضدآفتاب با طیف وسیع اشاره کرد.

کافئین همچنین می تواند پوست شما را تحریک کند و باعث قرمزی ناشی از افزایش جریان خون شود. اگر پوست حساسی دارید یا به کافئین حساسیت دارید، ممکن است بخواهید با آزمایش این ماده در دوزهای کوچک روی قسمت محدودی از پوست خود شروع کنید.

کافئین و پف چشم

کافئین یک منقیض کننده عروق است که به سفت کردن رگ‌های خونی کمک می‌کند. در عمل، این بدان معنی است که کرم دور چشم کافئین جریان خون را در ناحیه اطراف چشم شما کاهش می‌دهد و به طور موثر پف را از بین می‌برد. دکتر آنا چاکون، متخصص پوست مستقر در فلوریدا، می‌گوید: کافئین همچنین یک ادرارآور است و به رفع احتباس آب کمک می‌کند، یکی دیگر از عوامل پف و خستگی چشم‌ها.

انقباض رگ‌های خونی همچنین به طور موقت پوست را سفت و هیدراته می‌کند، که می‌تواند اندازه کیسه‌های زیر چشم را کاهش دهد. اما اثرات ضد سیاهی و پف زیر چشم کافئین موقتی است. او توضیح می‌دهد: وقتی با خماری از خواب بیدار می‌شوید، به اندازه کافی نخوابیدید یا واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید، استفاده از کافئین عالی است، اما این اثرات مثبت سرم با قطع مصرف ناپدید می‌شوند. برای بهترین نتیجه، سرم‌های دور چشم کافئین دار باید به طور مداوم هر روز صبح و قبل از آرایش استفاده شوند.

نحوه استفاده از سرم دور چشم کافئین

هادلی کینگ، پزشک متخصص پوست در نیویورک و مربی بالینی، می‌گوید: اگر با چشمان پف‌داری که در طول روز بهبود می‌یابد از خواب بیدار می‌شوید (یا بعضی روزها بدتر از روزهای دیگر است)، احتمالاً چشم‌های شما به کافئین موضعی پاسخ می‌دهند، من توصیه می‌کنم از آن به‌طور منظم استفاده کنید تا بتواند به پیشگیری و همچنین درمان نگرانی‌های پوستی کمک کند. طبق دستور روزانه یک یا دو بار مقدار کمی از سرم پوست حاوی کافئین را به پوست اطراف چشم بزنید.

شما می توانید سرم دور چشم حاوی کافئین را مستقیماً بعد از پاکسازی صبح، قبل از آرایش و ضد آفتاب استفاده کنید.

ممکن است فوراً اثرات ضد پف آن را مشاهده کنید. با این حال، مانند همه محصولات مراقبت از پوست، استفاده روزانه از آن چند هفته طول می کشد تا به اوج اثر گذاری برسد.

همچنین کافئین با دیگر محصولات مورد علاقه در روتین مراقبت از پوست شما به خوبی ترکیب می‌شود. به علاوه کافئین حتی می‌تواند جذب مواد دیگر را افزایش دهد. 

منبع: EVERYDAY HEALTH

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *