کلاژن و نحوه اضافه کردن آن به رژیم مراقبت از پوست


کلاژن مانند گلوتن است یعنی همه ما درباره آن شنیده ایم، و همه در مورد آن صحبت می کنیم، اما، هیچ کس نمی داند که کلاژن دقیقا چیست، آیا نوعی شکر است؟ پروتئین است؟ چگونه وارد دنیای مراقبت از پوست شده؟ آیا بدن ما کلاژن تولید می کند؟ آیا می توانیم آن را بخوریم؟ آیا آن را از خورشید دریافت می کنیم؟ علاوه بر این، چرا اکثر ما علاقه داریم محصولات حاوی کلاژن را روی پوست خود بمالیم؟ ما روی سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که ادعا می‌کنند حاوی کلاژن هستند، اما واقعاً چه کاری برای پوست ما انجام می‌دهد؟

بهتر است مانند سایر ترکیبات مراقبت از پوست،  همه چیز را در مورد آن بدانیم، اینکه چگونه آن را به روتین پوست خود اضافه کنیم و با چه موادی آن را ترکیب کنیم تا بالاترین اثر گذاری را داشته باشد.

اولین و مهمترین سوال این است، کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن است و برای ساخت عضلات و ترمیم سلول های بدن ضروری است. الکسیس گرانیت، متخصص پوست می‌گوید: این یک پروتئین بلند، فیبری و ساختاری است و از نظر شکل ظاهری مانند طنابی است که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهد.

کلاژن مانند یک داربست عمل کرده که ساختار پایه را به پوست ارائه می‌کند و شرط مهم داشتن پوستی درخشان و سالم است.

کلاژن در پوست ما و توسط پروتئین‌های ساخته شده از اسیدهای آمینه تولید می‌شود. اسیدهای آمینه سازنده کلاژن پرولین، گلیسین و هیدروکسی پرولین هستند که در انواع مختلف بافت بدن یافت می‌شوند. با افزایش سن، تولید طبیعی کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و همان عاملی است که منجر به چین و چروک، افتادگی پوست، درد مفاصل و غیره می‌شود.

افراد اغلب کلاژن را در فرم‌های مختلف، به ویژه به عنوان محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر کلاژن برای جبران کاهش تولید آن در بدن استفاده می‌کنند.

کلاژن از چه منبعی تولید می‌شود؟

کلاژن فقط یک جزء ضروری برای پوست نیست، بلکه در کل بدن وجود دارد. حداقل 28 نوع کلاژن مختلف داریم، اما بیش از 90 درصد کلاژن بدن ما از نوع یک است. گرانیت می گوید: این ماده در پوست، تاندون‌ها، رگ‌های خونی، اندام‌ها و استخوان‌ها یافت می‌شود.

در واقع کلاژن مثل چسبی است که  بافت‌ها را به هم متصل می کند. هر زمان که در بدن یا روی سطح بدن با آسیب مواجه می‌شویم، تولید کلاژن در سلول‌های ما فعال می‌شود تا به ترمیم و التیام زخم کمک کند.

اگر در بدن ما یافت می شود چرا به کرم حاوی کلاژن نیاز داریم؟

دکتر Frauke Neuser می‌گوید: پوست همیشه کلاژن تازه می‌سازد و پس از آسیب‌دیدگی، از بین رفته و کلاژن جدید تولید می‌شود. اما آنچه به طور طبیعی بدن تولید می‌کند با افزایش سن ثابت نمی‌ماند.

تولید کلاژن با افزایش سن و همچنین با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و عوامل استرس زای محیطی مانند سیگار کشیدن و آلودگی کاهش می یابد. به طور معمول کاهش تولید کلاژن در دهه بیست سالگی شروع شده و با گذشت هر سال حدود یک درصد کاهش می‌یابد. ظاهر خطوط ریز اولین علائم هستند، مانند چین و چروک های اولیه و پوستی که مانند قبل بهبود نمی‌یابد.

عامل دیگر مرتبط با تولید کلاژن هورمون‌ها هستند، اوج تولید کلاژن با اوج باروری هماهنگ است.  زنان با شروع یائسگی کاهش چشمگیری را در تولید کلاژن تجربه می کنند.

کرم‌های حاوی کلاژن بسیار کارآمد هستند، زیرا می‌توانند به بهبود ظاهر پوست که در اثر کاهش کلاژن، افزایش سن یا تحت تاثیر عوامل محیطی تخریب شده، کمک کند. محصولات زیبایی حاوی کلاژن مانند سرم پوست ویتامین سی به بازسازی ساختار و قابلیت ارتجاعی پوست کمک و ظاهر حجیم و پُری برای پوست ایجاد می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از کلاژن به صورت موضعی هنوز به عنوان محرکی مستقیم برای سنتز یا رشد کلاژن ثابت نشده، زیرا کلاژن‌ها وزن مولکولی زیادی دارند و نمی‌توانند به لایه بالایی پوست نفوذ کنند. بنابراین اگرچه کرم‌های کلاژن می‌توانند به بهبود ظاهر پوست کمک کنند، اما به احتمال زیاد نتوانند به طور کامل علائم پیری و آسیب پوست را معکوس کنند.

چگونه کلاژن پوست را تقویت کنیم؟

اگر در حال حاضر با کاهش اجتناب ناپذیر تولید کلاژن رو به رو هستید، خبر خوب این است که برای روی آوردن به راه حل های تقویت کننده کلاژن هرگز دیر نیست.

روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نقش مهمی در تخریب سطح کلاژن ما دارد. نویسر می‌گوید: اگر شما واقعاً با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش راحت هستید و آن را روزانه استفاده می‌کنید، چه هوا ابری باشد یا نه، این بزرگترین کاری است که می‌توانید برای از بین بردن کاهش افت کلاژن انجام دهید. بنابراین فراموش نکنید که همواره از SPF استفاده کنید.

انتخاب میان وعده مناسب

بهترین منابع اسیدهای آمینه، سفیده تخم مرغ، گوشت و پنیر هستند. کلم یک گزینه گیاهی حاوی اسید آمینه است. سایر مواد مغذی حمایت کننده برای تولید کلاژن عبارتند از ویتامین سی (کلم بروکلی توت فرنگی، پرتقال، فلفل). مس (صدف دریایی، آجیل و گوشت قرمز)؛ ویتامین A (جگر، زرده تخم مرغ، هویج و سیب زمینی شیرین). در نهایت داشتن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ضروری است، به ویژه غذاهای سرشار از ویتامین سی.

به طور منظم ورزش کن

ورزش می‌تواند تاثیر مثبتی بر تولید کلاژن داشته باشد، با افزایش اکسیژن در خون و گردش خون تولید کلاژن تحریک شده و این منجر به سفت تر شدن پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن می‌شود.

سیگار را ترک کنید

دود و سموم سیگار رادیکال های آزاد هستند که باعث آسیب اکسیداتیو به پوست شده و تولید کلاژن را کم می کنند. سیگار کشیدن می تواند بدن و پوست شما را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهد که می‌تواند به کلاژن پوست آسیب برساند و پروتئین های ساختاری مهم را تجزیه کند.

مصرف بیش از حد شکر

مصرف بیش از حد قند ممکن است منجر به گلیکوزیله شود، فرآیندی که باعث ضعیف و شکننده شدن کلاژن شده و در نتیجه قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. در این حال با علائم پیری زودرس در پوست رو به رو می‌شوید.

مصرف مکمل های کلاژن

مصرف مکمل‌های کلاژن راهی برای جایگزینی از دست دادن آن و تحریک تولید کلاژن در بدن است شما می‌توانید کلاژن را به شکل قرص، پودر و نوشیدنی دریافت کنید تا پپتیدهای کلاژن را به جریان خون برسانید.

درمان با لیزر

برخی از درمان‌های لیزری مانند لیزر فرسایشی و غیرساینده، زمانی که توسط متخصص پوست واجد شرایط انجام شود، می‌تواند تولید کلاژن را در پوست افزایش دهد.

استفاده از رتینوئیدها

رتینوئیدها نوعی از محصولات مراقبت از پوست هستند که می‌توانند تولید کلاژن در پوست را تحریک و در صورت استفاده طولانی مدت، خطوط ظریف و چین و چروک را به وضوح کاهش دهند. استفاده از سرم رتینیل پالمیتات در روتین شبانه به تحریک کلاژن و از بین بردن چروک‌ها کمک می‌کند.

آیا واقعا داشتن روتین مراقبت از پوست می‌تواند تفاوت ایجاد کند؟

ماسک‌های کلاژن یکی از ترند‌های مراقبت از پوست هستند که معمولا به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنیم، مولکول‌های کلاژن آنقدر بزرگ هستند که نمی‌توانند جذب پوست شوند. در عوض، این ماسک‌ها حاوی مواد فعال مورد نیاز برای حمایت از توانایی پوست برای تولید کلاژن هستند.

به عنوان مثال، رتینول متابولیسم منحصر به فردی دارد و یکی از عملکرد‌های آن تحریک تولید کلاژن است.

گرانیت همچنین به موادی اشاره می‌کند که باعث بهبود زخم می‌شوند و با فناوری سلول‌های بنیادی تولید شده‌اند. پپتیدها و فاکتورهای رشد که به صورت موضعی استفاده می شوند نیز به پوست کمک کرده تا کلاژن بیشتری تولید کند.

گرانیت همچنین عنوان می‌کند: ترکیباتی مانند نیاسینامید، آزلائیک اسید، رزوترول، ویتامین E، چای سبز با اینکه بعید است بتوانند به عمق پوست نفوذ کنند، اما در سطح پوست رادیکال های آزاد را خنثی کرده و در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

منبع: glamourmagazine.co.uk

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *