چرا پوست خشک می‌شود؟


اگر روزانه کل بدن خود را مرطوب می‌کنید اما به نظر نمی‌رسد که کرم و لوسیون‌ها نیاز پوست خشک شما را برآورده کنند، شاید زمان آن رسیده که به دلایل دیگر خشکی توجه کنید.

در حالی که خشکی پوست در فصل زمستان با توجه به دمای کم در خارج از خانه کننده و گرمای زیاد در داخل خانه اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که این تنها دلیلی نیست که پوست ما مانند کاغذ سنباده خشک می‌شود. اختلال در سد پوست(سد رطوبتی) یا کمبود اسیدهای چرب امگا در رژیم غذایی ما از دلایل رایج دیگر خشک شدن پوست هستند.

در ادامه دلایل اصلی خشک شدن و پوسته شدن پوست را بررسی می‌کنیم.

1. آب و هوای سرد یا خشک

همانطور که می دانیم در ماه های زمستان، هوای سرد و رطوبت کم می تواند باعث خشکی و تحریک پوست شما شود. با این حال، زمستان تنها زمان از سال نیست که آب و هوا روی پوست لطیف شما تأثیر می گذارد. هر شرایط خشکی مانند یک روز تابستانی خشک، یا فضاهایی که تهویه مناسبی ندارند مانند وسایل حمل و نقل عمومی می توانند باعث خشک شدن پوست شما شوند.

2 . دوش با آب داغ

بالا بردن دما در حمام می تواند وسوسه انگیز باشد، اما ریک وودین، متخصص پوست درSkinhealth، نسبت به این عادت لذت بخش هشدار می دهد و توضیح می دهد که «گرمای بیش از حد آب داغ همراه با صابون، پوست را نرم کرده و به آرامی شروع به از بین بردن لایه‌های آن می‌کند.»

ریک در ادامه می گوید: “اگر پوست خود را برای مدت طولانی در معرض آب داغ قرار دهید، بیشتر مستعد خشکی، قرمزی و خارش است.”

3. اتاق شما به اندازه کافی مرطوب نیست

گرمایش در زمستان یا روشن بودن فن در دمای فوق العاده ملایم می تواند رطوبت پوست را کاهش دهد. شارلوت وتهز، بنیانگذار Green People، توصیه می کند سعی کنید چند کاسه آب را در نزدیکی رادیاتور یا پنجره‌های خود قرار دهید یا از از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید، به این ترتیب، رطوبت به هوا باز می گردد و پوست شما می‌تواند از آن بهره‌مند شود. به خصوص در اتاق خوابی که بسیاری از ما هفت تا هشت ساعت را در آن می‌خوابیم وجود یک رطوبت رسان در هوا می‌تواند به سالم نگه داشتن آن کمک کند.

4 . به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

نوشیدن آب کافی مسئله ای است که بسیاری از ما برای حفظ آن تلاش می کنیم. دکتر مایکل بارنیش، مدیر پزشکی REVIV انگلستان می‌گوید: «برای اینکه بدن به خوبی هیدراته شود، یک فرد متوسط ​​باید تقریباً دو تا سه لیتر آب در روز مصرف کند». البته فقط آب، نه چای، نه قهوه، آبمیوه یا الکل، که در واقع بدن را کم آب می‌کند جایگزین آب نیستند، به این معنی که ممکن است برای هیدراته ماندن به آب بیشتری در روز نیاز داشته باشیم. پس شروع به جرعه جرعه نوشیدن کنید.

5 . مصرف بسیار کم میوه

فقدان میوه و سبزیجات می تواند تاثیرات مضری روی پوست ما داشته باشد. دکتر مرلین گلنویل، متخصص تغذیه بریتانیایی و نویسنده کتاب جایگزین‌های طبیعی برای شکر، توضیح می‌دهد: «آنچه می‌خوریم بر مکانیسم‌هایی که با پیری پوست مرتبط هستند، تأثیر زیادی دارد. این فواید نه تنها از نظر سلامتی بلکه در وضعیت پوست نیز منعکس خواهد شد. ویتامین سی به ساخت کلاژن کمک می‌کند، که برای داشتن پوستی صاف، هیدراته و سالم ضروری است.

شایان ذکر است که کمبودهای تغذیه‌ای به طور کلی می‌تواند دلیل خشکی پوست شما باشد. رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مثل اسیدهای چرب ضروری بدن، نیز می‌تواند یکی از عوامل موثر در پوسته شدن و خشکی پوست باشد.

6 . مرطوب کننده خیلی غلیظ

بسیاری از ما از مرطوب‌کننده‌های بسیار غلیظ استفاده می‌کنیم. دکتر Rekha Tailor، مدیر پزشکی کلینیک سلامت و زیبایی، می‌گوید که این می‌تواند بیشتر از سود ضرر داشته باشد.

مرطوب‌کننده‌های غلیظ و چرب می‌توانند عملکرد سد پوست را تضعیف کرده و عملکرد طبیعی خود پوست یعنی آبرسانی را تغییر دهند. پوست به استفاده از مرطوب کننده معتاد می شود و بنابراین قادر به تنظیم خود نیست. این خود تنظیمی پوست است که آن را جوان نگه می دارد.

7 . سرم هیالورونیک اسید خود را اشتباه استفاده می‌کنید

هیالورونیک اسید یک ماده  آبرسان پوست است که یک گرم آن تا شش لیتر آب را در خود جای می‌دهد. اما یک نکته دارد: در وهله اول باید رطوبت در هوا وجود داشته باشد تا بتواند به آن نفوذ کند.

بنابراین اگر هیالورونیک اسید را روی پوست خشک در اتاقی که حرارت زیاد و سطح رطوبت پایین است بزنید، ممکن است در عوض پوست خود را خشک کنید. دکتر سوفی شاتر، پزشک زیبایی می‌گوید: « هیالورونیک اسید از هر کجا که می‌تواند رطوبت را جذب می‌کند تا سطح رطوبتی پوست، از جمله لایه‌های عمیق‌تر پوست شما را در صورت عدم رطوبت در هوا، آبرسانی کند.»

یک راه حل خوب این است که یک لایه بندی رطوبتی ایجاد کنید: از یک اسپری آبرسان استفاده کرده و سپس سرم هیالورونیک اسید را بزنید و بعد از آن با یک مرطوب کننده صورت خود را بپوشانید.

8. مصرف الکل و کافئین

هم الکل و هم کافئین ادرار آور هستند و این اساساً به این معنی است که تولید ادرار را افزایش می‌دهند. دکتر کاترین کارنی می‌گوید: “الکل یک ادرارآور است، به این معنی که وقتی مصرف می‌کنید باعث می‌شود بدن مایعات را از طریق سیستم کلیوی با سرعت بیشتری از خون خارج کند.”

تولید اضافی ادرار باعث می شود بدن سریعتر از حد معمول مایعات را از دست بدهد و در نتیجه رطوبت از بین رفته و بدن کم آب می‌شود که منجر به خشکی، تیرگی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.

9 . از درمان های آکنه و رتینول استفاده می کنید

سالیسیلیک اسید یکی از ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات ضد جوش و باز کننده منافذ است و التهاب را که اغلب منجر به علائم رنگدانه می شود، کاهش می دهد. دبی توماس، متخصص پوست و لیزر، می‌گوید: تنها نقطه ضعف آن این است که می‌تواند خشک‌کننده باشد و منجر به پوسته پوسته شدن و سپس تحریک پوست شود، بنابراین مهم است که بیش از حد از آن استفاده نکنید و محصولات حاوی سالیسیلیک اسید را با محصولات مغذی متعادل کنید.

پوسته پوسته شدن  و قرمزی نیز یکی از عوارض جانبی رایج رتینول است، زیرا باعث افزایش سرعت چرخش سلولی و لایه برداری پوست می شود. دکتر آنا منصوری، پزشک زیبایی و متخصص پوست توصیه می‌کند که مصرف رتینول را به آرامی و با قدرت 0.25٪ تا 0.3٪ شروع کنید و کم کم به سمت درصد بیشتر بروید. همچنین به دنبال فرمول‌های حاوی نیاسینامید برای جبران خشکی حاصل از آن باشید.

10 . دیر خوابیدن

شوخی نیست که اعتیاد به تماشا تلویزیون ممکن است پوست شما را خشک کند. کمبود خواب باعث کاهش سطح pH می شود و پوست قادر به تولید رطوبت مورد نیاز خود نیست. دورا والش، متخصص تغذیه می‌گوید: «هشت ساعت خواب در شبانه‌روز یک سبک زندگی سالم را ترویج می‌کند و بدن شما را قادر می‌سازد تا به درستی استراحت کرده و پوست شما هر روز ترمیم شود».

11 . شستشوی بیش از حد بدون مرطوب کردن پس از آن

از زمان شیوع بیماری همه گیر همه ما به طور طبیعی به شستن دست ها و بدن خود عادت کرده ایم و بسیاری از ما محصولات خشن تر، ضد باکتری و ضدعفونی کننده های دست با درصد بالایی از الکل را انتخاب می کنیم.

مسلماً، شستن مکرر دست‌ها مسئله‌ای است که به درستی همه به آن عادت کرده‌ایم  فقط فراموش نکنید که بعد ازشستشو حتما مرطوب کنید و در صورت امکان، به دنبال شستشوی دست یا ضدعفونی‌کننده دستی باشید که حاوی هیالورونیک اسید نیز باشد.

12 . قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن مانند کلر در استخرهای شنا یا مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک کننده نیز می تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود زیرا می توانند عملکرد سد طبیعی پوست را مختل کنند و منجر به از دست دادن رطوبت و خشکی پوست شوند.

هنگام کار با مواد شیمیایی حتما از لباس‌ها و دستکش‌های محافظ استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد خودداری کنید.

13 . استفاده از محصولات معطر

عطر می تواند پوست را تحریک و باعث افزایش لکه های ترک خورده در سراسر بدن شود که البته عطرهای مصنوعی اغلب مقصر این واکنش هستند، درماتیت آلرژیک نیز می تواند توسط روغن های معطر هم ایجاد شود، پس بهتر است از محصولات فاقد عطر و اسانس مصنوعی استفاده کنید.

14 . برخی از شرایط پزشکی

مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما می تواند پوست شما را مستعد خشکی کند. بیماری‌های به ظاهر نامرتبط مانند دیابت و لوپوس نیز می‌توانند بر گردش خون دست‌ها و اندام‌های بدن تأثیر بگذارند که خطر خشکی، ترک‌خوردگی و تحریک پوست را افزایش می‌دهد.

15 . به اندازه کافی لایه برداری نمی‌کنید

مرز ظریفی بین لایه برداری بیش از حد و تجمع سلول‌های مرده روی پوست، وجود دارد. در زمستان، پوست بیش از حد خشک می شود، بنابراین سلول های مرده روی سطح پوست تجمع می یابد. اگر نتوانید آنها را حذف کنید، به عنوان سد در برابر سرم های آبرسان و مرطوب کننده ها قرار گرفته و آن‍ها به دلیل جذب پوست نشدن تاثیر خود را روی پوست نمی‌گذارند. بهتر از آن، لایه برداری به لایه عمیق تر پوست سیگنال می دهد تا تولید سلول های جدید را افزایش دهد، که به درخشش آن می افزاید.

اما بیش از حد لایه برداری کردن فقط باعث می‌شود پوست بسیار تازه که هنوز آماده نیست در بیرونی‌ترین لایه پوست قرار بگیرد.

16 . استفاده از صابون ها یا پاک کننده‌های خشن

استفاده از صابون‌ها یا پاک کننده های خشن می تواند باعث خشکی پوست شود، زیرا می‌توانند چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرند. لایه بیرونی پوست حاوی لیپیدها و اسیدهای چرب طبیعی است که به حفظ عملکرد سد پوست و از دست رفتن رطوبت کمک می‌کند.

17 . تغییرات هورمونی

نوسانات هورمون‌ها، به ویژه در دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی، می‌تواند باعث تغییراتی در تولید چربی پوست و منجر به خشکی شود. به عنوان مثال، یائسگی می تواند باعث کاهش تولید چربی که منجر به خشکی پوست و سایر علائم مرتبط مانند خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. همچنین می‌تواند حفظ رطوبت را کاهش دهد، به این معنی که پوست در حال حاضر توانایی ضعیف تری برای حفظ رطوبت دارد. این ممکن است در دوران بارداری نیز اتفاق بیفتد، جایی که سطح هورمون می‌تواند باعث شود پوست در حفظ آب موثر نباشد و منجر به خشکی شود.

18 . ژنتیک

برخی از افراد ممکن است به دلیل ژنتیک مستعد خشکی پوست باشند. ژنتیک می تواند در ایجاد خشکی پوست نقش داشته باشد زیرا برخی از افراد ممکن است ژن هایی را به ارث ببرند که بر ساختار و عملکرد سد طبیعی پوست تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است که برخی از افراد ممکن است دارای تغییرات ژنتیکی باشند که بر ترکیب و عملکرد سد پوست تأثیر می گذارد و آن را بیشتر مستعد خشکی و علائم مرتبط با آن می کند.

به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است دارای ژن‌هایی باشند که باعث می‌شود چربی طبیعی کمتری تولید کرده و پوست خشک‌تری داشته باشند. در حالی که برخی از ما با ژن هایی به دنیا می آییم که ما را مستعد ابتلا به بیماری هایی می کنند که باعث خشکی پوست به عنوان یک علامت می شود. برخی از بیماری‌هایی که منجر به خشکی پوست می‌شوند عبارتند از: آلرژی، اگزما، دیابت و بیماری کلیوی.

19 . بالا رفتن سن

پوست در دهه 30 زندگی شما تغییرات زیادی کرده زیرا سیستم ترمیم آن کند می‌شود. دکتر منصوری می‌افزاید: یکی از تاثیرات آن خشک‌تر شدن پوست است که با کاهش مداوم استروژن – هورمونی که به هیدراتاسیون و سطح کلاژن کمک می‌کند  تشدید می‌شود. برای جبران کاهش میزان چربی تولید شده پوست، روغن‌های چرب امگا از ماهی‌های آب سرد، مانند سالمون و روغن بذر کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید و سعی کنید از مرطوب‌کننده‌‌هایی استفاده کنید که حاوی سرامید‌ها هستند.

منبع: glamourmagazine.co.uk

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *