افزایش کلاژن سازی پوست


کلاژن که به چشمه جوانی در بدن معروف است و در سلامتی آن نقش مهمی دارد، به همین دلیل کلاژن سازی پوست  موضوع مهمی در حوزه زیبایی، پوست و مو است. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین فیبری موجود در استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و پوست بوده و جزء اصلی بافت همبند است که ساختاری را برای نگه داشتن بدن ما در کنار هم و مقاومت در برابر کشیدگی بافت‌ها فراهم می‌کند.

لورا دی سزاریس، متخصص تغذیه بالینی می‌گوید: به بیانی ساده‌تر، کلاژن را به عنوان یک چسب در نظر بگیرید که به شکل گیری و کنار هم نگه داشتن ساختارهای قوی در بافت‌های ما کمک می‌کند، همچنین عامل مهمی در ساختار و سلامت رگ‌های خونی ما می‌باشد.

کلاژن دارای استحکام کششی بسیار خوبی است و در کنار کراتین نرم (پروتئینی دیگر)، مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست است. به این ترتیب کاهش تولید کلاژن و کمبود آن در بدن باعث ایجاد چین و چروک‌های پوستی و نهایتا شل شدن پوست می‌شود.

آیا کلاژن بیشتر به معنای سلامتی بهتر است؟

ما می‌دانیم که کلاژن نقش مهمی در ساخت و حمایت از بافت‌های مهم بدن ما دارد، اما آیا هر چه میزان آن بیشتر شود برای بدنمان مفید است؟

دی سزاریس می‌گوید: با توجه به اجزای مفید کلاژن برای پوست، مو، ناخن‌ها و ساختارهای مفصلی، مهم است که مقدار کافی آن را در بدن حفظ کنیم زیرا تغذیه حمایت‌کننده کلاژن به حفظ ساختار سالم کمک می‌کند، به ویژه در زنان مکمل‌های کلاژن باعث پوست، مو و ناخن‌های سالم‌تر می‌شود. همچنین فوایدی زیادی برای سلامت روده داشته و به بهبود التهاب روده کمک می‌کند.

کلاژن سازی پوست

کلاژن و جوانسازی پوست

از دیگر اثرات کلاژن مبارزه با پیری و کمک فیزیولوژیکی به بدن است. مطالعات بالینی نشان می دهد که مصرف آن می‌تواند منجر به چین و چروک و خطوط ریز کمتر، کم عمق‌تر، پوست هیدراته‌تر و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شود.

مطالعه‌ای در سال 2019 بر روی 72 زن 35 سال به بالا انجام شد که نوشیدنی ترکیبی از پپتیدهای کلاژن را مصرف کرده بودند، این تحقیقات تأیید کرد که به وسیله مواد مغذی می‌توان با پیری پوست مبارزه کرد و نتیجه این بود که پس از سه ماه مصرف هیدراتاسیون، کشش، تراکم و زبری پوست بازیابی ‌شد. این آزمایش همچنین ویژگی محافظت کلاژنی و ایمنی آن را برجسته کرد.

علاوه بر این، مزیت دیگر کلاژن که کمتر شناخته شده است، استفاده از آن برای بهبود  آسیب‌های ناشی از سوختگی، زخم و صدمات پوستی است. دکتر لوتر می‌گوید: می‌توان آن را به پوست تزریق کرد تا به اصلاح جای زخم و فرورفتگی‌های پوستی ناشی از این نوع حوادث کمک کند.

چه چیزی بر سطوح کلاژن ما تأثیر می‌گذارد؟

میزان کلاژن ما در حدود 25 تا 34 سالگی درست قبل از اینکه تولید آن کاهش طبیعی خود را آغاز کند به اوج خود می‌رسد و در نتیجه احتمال نازک شدن پوست، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک بیشتر می شود.

با گذشت زمان، کیفیت کلاژنی که تولید می‌کنیم هم کاهش یافته و اثر این کاهش در انعطاف ساختار پوست ما منعکس می‌شود، همچنین با ضعیف شدن غضروف‌ها تاثیر آن بر مفاصل نیز مشخص می‌شود.

سیگار کشیدن از عوامل موثر بر تولید کلاژن است که در طول زمان تولید آن را کاهش داده و یا قند اضافی و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، به این شکل که قند توانایی کلاژن برای ترمیم خود را دچار اختلال می‌کند.

تاثیر کلاژن در دوران بارداری

تغییرات زیادی در دوران بارداری نیز رخ می‌دهد، دکتر لوتر توضیح می‌دهد: در طول دوران بارداری، هورمون‌های زنان متابولیسم کلاژن را تغییر می‌دهند تا پوست انعطاف‌پذیرتر شود و با رشد جنین و بزرگ شدن آن پوست به خوبی کشیده و منبسط گردد. بنابراین حمایت از سلامت و خاصیت ارتجاعی پوست در این ماه‌ها بسیار ضروری است.

همان طور که گفته شد کلاژن به علائم کشش و از شل شدن پوست پس از بارداری جلوگیری می‌کند، اما شاید مهم‌تر از آن، کلاژن می‌تواند به تقویت بافت‌های نرمی که در دوران بارداری تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند، کمک کند. بسیاری از خانم‌ها پس از بارداری دچار ریزش یا نازک شدن مو می‌شوند و مکمل‌های کلاژن می‌تواند با تشویق رشد موهای جدید و استحکام بهتر مو با این مشکل مقابله کند.

ویتامین سی و کلاژن پوست

یکی دیگر از اجزای کلیدی برای تقویت تولید طبیعی کلاژن ویتامین سی است. دکتر لوتر درباره‌ آن این چنین می‌گوید: بدون آن، بدن قادر به تولید کلاژن نیست.

استفاده موضعی به شکل استفاده از انواع سرم پوست مانند سرم ویتامین سی در روتین روزانه خود به تولید کلاژن و افزایش کیفیت آن کمک می‌کند و به این شکل به داشتن پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر کمک می‌کند.

چگونه کلاژن خود را تقویت کنیم

برای ساخت کلاژن، بدن ما ابتدا پروکلاژن را می سازد، پیش ماد‌ه‌ای که کلاژن از آن تولید می‌شود و در واقع ترکیب اسید آمینه گلیسین و پرولین به همراه ویتامین سی است. به این ترتیب شما با مصرف غذاهای غنی از این ترکیبات، به ساخت طبیعی کلاژن کمک می‌کند.

موادی مانند :

پرولین: سفیده تخم مرغ، جوانه گندم، لبنیات، قارچ، مارچوبه

گلیسین: پوست مرغ، ژلاتین، پوست خوک، آب قلم گوساله

ویتامین سی: مرکبات، فلفل دلمه‌ای، انواع توت‌ها

مصرف مکمل‌ها روش دیگری برای افزایش بالقوه کلاژن شما است. اکثر مکمل ها یا کلاژن هیدرولیز شده یا ژلاتین هستند، و اگر ترجیح می دهید به طور کلی از قرص صرف نظر کنید، راه حل دکتر لوتر این است که کلاژن مخلوط شونده را انتخاب کنید. بسیاری از مصرف‌کنندگان کلاژن را به قهوه صبح خود اضافه می‌کنند که روشی آسان برای قرار دادن کلاژن در روتین روزانه شما است.

ماساژ صورت و تحریک کلاژن

ماساژ صورت باعث افزایش گردش خون در آن ناحیه می‌شود که منجر به افزایش تولید کلاژن می‌گردد و به همین دلیل است که ماساژ صورت به شکل روتین باعث جوانسازی پوست شما می‌شود.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *