چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر پوست


با کاهش شدید کیفیت هوا به دلیل سطوح بی سابقه دود حاصل از سوخت، آتش سوزی و … آگاهی در مورد آلودگی هوا و تاثیرات آن بر زندگی مهم و اجتناب ناپذیر است. آلودگی و ذرات سمی موجود در هوا نه تنها پیامدهای بدی برای محیط زیست و سلامت کلی بدن ما دارد، بلکه همانطور که مشخص است، کیفیت پایین هوا می‌تواند به سلامت عمومی پوست ما نیز آسیب برساند.

در برابر تخریب زیادی که هوای آلوده بر محیط زیست می‌گذارد که در واقع به عنوان یک فاجعه زیست محیطی در نظر گرفته می‌شود، مراقبت از پوست ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهن شما می‌رسد، اما از آنجایی که تاثیرات مخرب آن بر پوست کم نیست، تاثیراتی مانند آکنه، لکه‌های تیره، کدری و خشکی پوست و…. پس بهتر است با مراقبت مناسب و محافظت شخصی از پوست، به طور موثر آسیب‌های ناشی از آلودگی محیطی به ویژه هوای آلوده به پوست را کاهش دهیم.

دکتر زایشنر می‌گوید: آلودگی هوا از گازهای مضر و ذرات معلق تشکیل شده که به طور کلی اثرات مضری بر پوست و بدن ما می‌گذارد. آتش سوزی جنگل‌ها و همچنین دود حاصل از سوخت وسایل نقلیه به طور خاص با افزایش ذرات معلق در هوا مرتبط است.

ذرات معلق از ذرات ریزتری تشکیل شده‌ که می‌توانند به پوست چسبیده و حتی با نفوذ به بافت آن باعث تخریب پوست شوند. ماریسا گارشیک، پزشک متخصص در این زمینه می‌گوید: نفوذ ذرات ریز به پوست باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش شده، همچنین آسیب رادیکال‌های آزاد می‌تواند علائم پیری پوست مانند لکه‌های تیره، خطوط ریز و چین و چروک‌ها را افزایش دهد.

همچنین رادیکال‌های آزاد شرایط مشکلات موجود پوست را وخیم‌تر کرده برای مثال با افزایش التهاب پوست باعث تشدید شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و روزاسه می‌شود.

در نهایت، رادیکال‌های آزاد می‌توانند به پروتئین‌ها و ژنتیک پوست آسیب برسانند، بنابراین فکر کردن در مورد راه‌هایی برای محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا ضروری است.

پاکسازی کامل انجام دهید

یک پاکسازی مناسب به از بین بردن هرگونه تجمع فیزیکی روی پوست کمک می کند. دکتر زایشنر می‌گوید: از یک پاک‌کننده‌ی ملایم و

بدون صابون که سد پوستی(لایه بیرونی پوست) را تحریک نمی‌کند، استفاده کنید.

اگر پوست شما شروع به کدر شدن کرده است، آن را به عنوان نشانه‌ای برای لایه برداری ملایم در نظر بگیرید. دکتر گارشیک برای کمک به بازگرداندن درخشندگی به پوست، استفاده از سرم لایه بردار یا پدهای مخصوص پیلینگ را توصیه می‌کند که درخشش پوست را به شما بازمی‌گرداند.

از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید

همه متخصصان پوست موافق هستند که یکی از بهترین مواد برای محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا آنتی اکسیدان است. دکتر کینگ می‌گوید: آنتی اکسیدان‌های موضعی می‌توانند با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد موجود در دود(هوای آلوده) از آسیب به پوست جلوگیری می‌کنند. متخصصین پوست ویتامین سی، ویتامین E، اسید فرولیک، رسوراترول و آستاگزانتین را به عنوان آنتی اکسیدان‌های کلیدی توصیه می‌کنند که باید در روتین مراقبت از پوست به دنبال آن باشید. دکتر گارشیک می‌گوید، در بخش التهاب، آنتی‌اکسیدانی مانند نیاسینامید می‌تواند قرمزی را کاهش دهد و باعث آرامش و تسکین سوزش پوست شود.

اما اگر فقط قصد استفاده از یک آنتی اکسیدان را دارید، ویتامین سی را انتخاب کنید. به این دلیل که ویتامین سی قوی‌ترین آنتی اکسیدان در بین محصولات موضعی است. ویتامین سی آسیب رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده، از التهاب پوست جلوگیری و تولید رنگدانه‌های غیر طبیعی را مسدود می‌کند.

هیدراته بمانید

هیدراتاسیون پوست خود را به حداکثر برسانید. دکتر گارشیک می‌گوید، برای شروع، به دنبال موادی باشید که علاوه بر آبرسانی باعث تقویت سد پوستی هم می‌شود، مانند هیالورونیک اسید و سرامیدها.

دکتر گارشیک تاکید می‌کند که اگر پوست شما خشک یا ملتهب به نظر می‌رسد، از ترکیبات فعال خشن – مانند بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید اجتناب کنید زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می‌شود.

همواره از ضد آفتاب استفاده کنید

وقتی بیرون می‌روید، تا جایی که می‌توانید با آستین‌های بلند و شلوار پوست خود را بپوشانید و سعی کنید همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. دکتر کینگ می‌گوید: وقتی آلودگی هوا با اشعه‌های UVA ترکیب می‌شود، آسیب را تقویت می‌کند. حتی زمانیکه هوا ابری یا مه آلود است به این معنا نیست که اشعه ماوراء بنفش به سطح زمین نفوذ نمی‌کند.

در خانه بمانید

دکتر کینگ می‌گوید زمانیکه در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرید در صورت امکان سهی کنید از خانه بیرون نروید و از یک تصفیه کننده هوا برای کمک به بهبود کیفیت هوای اطراف خود استفاده کنید. اگر نیاز به گردش در فضای باز دارید، از ماسک N95 استفاده کنید که مانعی فیزیکی در برابر آلودگی ایجاد می‌کند.

پس از بازگشت به داخل خانه، لباس‌های تمیز بپوشید و بدن و صورت خود را بشویید. او می‌گوید لباس‌ها می‌توانند با ذرات و ترکیبات نیمه فراری که می‌توانند از لباس عبور کنند و روی پوست تأثیر بگذارند، آلوده شوند.

منبع: instyle

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *