نحوه درمان تیرگی دور چشم در مردان


در لیست مشکلات و عیوب پوستی مردان، تیرگی دور چشم در صدر فهرست مشکلات پوستی آقایان قرار دارد. این تیرگی‌ها در افراد با سنین، نوع پوست و رنگ پوست‌های مختلف تأثیرات متفاوتی دارد همچنین کمبود خواب و آفتاب می‌تواند آن ها را تشدید کند. به طور خلاصه، این اتفاق می‌تواند برای هر کسی بیفتد، و از آنجایی که آقایان بیشتر از اینکه به روتین مراقبت از پوست خود اهمیت دهند زمان بیشتری را صرف رسیدگی به ظاهر و بدن خود می کنند، ما فکر کردیم که زمان آن رسیده تا به آنها در رسیدن به اهداف پوستی شان کمک کنیم. حالا سوال این است، آیا درمان تیرگی دور چشم برای مردان با زنان متفاوت است؟

به طور خلاصه، بله، اما پاسخ پیچیده‌تر از این است. بنابراین، برای درک کامل تفاوت‌ها و یادگیری اقدامات و روتین پوستی آقایان که می‌توانند برای کاهش و/یا از بین بردن تیرگی دور چشم انجام دهند، با پنج متخصص مراقبت از پوست صحبت شده و در ادامه با نظرات وعلل و چهار نوع درمانی که این متخصصان برای رسیدن به زیر چشم‌های روشن توصیه می‌کنند، آشنا می‌شویم.

در حالی که اکثر متخصصان ما موافق بودند که علت تیرگی دور چشم برای زنان و مردان تقریباً یکسان است، اما ظاهر آنها در مردان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله موارد زیر قرار می گیرد:

پوست: دکتر باربارا استورم این چنین می‌گویدکه: به طور کلی، پوست مردان حدود ۲۵ درصد کلفت‌تر از پوست زنان است و تراکم کلاژن و الاستین بالاتری دارد، بنابراین ممکن است تیرگی دور چشم در مردان کمتر نمایان باشد. دکتر کارولین چانگ همچنین افزود که به دلیل ضخیم‌تر بودن کلی پوست مردان، احتمال اینکه تیرگی دور چشم به دلیل تغییر رنگ مایل به آبی باشد، در آنها کمتر است. چانگ همچنین توضیح می‌دهد که تغییر رنگ پوست به دلیل شرایطی مانند ملاسما ممکن است باعث ایجاد تیرگی دور چشم شود، اما احتمال اینکه مردان تحت تاثیر این نوع تیرگی دور چشم قرار بگیرند کمتر است.

ساختار استخوانی گونه: به گفته‌ی دکتر چانگ: مردان و زنان ساختار استخوانی متفاوتی دارند، بنابراین ظاهر تیرگی دور چشم و درمان‌های آن می‌تواند کمی متفاوت باشد. اما تأثیر ساختار استخوانی بر تیرگی دور چشم می‌تواند به دو صورت باشد: اگر ساختار استخوانی محکمی دارید که باعث می‌شود ناحیه چشم شما سفت و صاف بماند، به طور کلی به این معنی است که تیرگی دور چشم به حداقل می‌رسد، اما همانطور که رولو توضیح می‌دهد: برخی از افراد همچنین ممکن است ساختار استخوانی فرورفته‌ای داشته باشند که باعث شود سایه زیر چشم آن‌ها برجسته‌تر شود، به این معنی که همانطور که چانگ اشاره کرد، درمان ممکن است نیاز به عمق بیشتری داشته باشد.

هورمون ها: پکار توضیح می‌دهد که: برای زنان، غلبه استروژن می‌تواند ناحیه زیر چشم را تیره کند، بنابراین زمانی که زنان از عدم تعادل هورمونی رنج می‌برند، احتمال زیادی وجود دارد که تیرگی دور چشم آن‌ها بیشتر شود. اما این چه ربطی به مردان دارد؟ ظاهراً هورمون‌های مردانه نیز می‌توانند در مردان منجر به تیرگی دور چشم شوند. به گفته استورم، کاهش سطح هورمون‌های مرتبط در مردان به تیرگی دور چشم کمک می‌کند، که به گفته او، معمولاً در مردان دیرتر از زنان رخ می‌دهد.

آلرژی ها: اگر تا به حال با آلرژی سروکار داشته اید، بدون شک با ظاهر خسته و کشیده‌ای که می تواند به کل صورت شما بدهد آشنا هستید و تیرگی دور چشمی که در نتیجه آن به وجود می آید (الیوت آن را درخشش آلرژیک نامیده است) زمانی شکل می گیرد که آلرژی باعث گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف چشم می‌شود. اما در اینجا هم، همانطور که الیوت توضیح می‌دهد، مردان تا حدودی در موقعیت بهتری قرار دارند، زیرا آلرژی در زنان شایع تر است، به این معنی که زنان ممکن است بیشتر مستعد درخشش آلرژیک باشند.

تیرگی دور چشم چیست؟

هیچکاک(Katie Hitchcock) دلیل اینکه چرا تیرگی دور چشم تمایل دارد فقط در ناحیه چشم ظاهر شود را برای ما اینچنین توضیح می‌دهد که: پوست اطراف چشم ظریف و شفاف‌تر است. وقتی جوان‌تر هستیم، چربی بیشتری زیر پوست داریم که باعث پوشاندن آبی رگ‌های زیر سطح پوست می‌شود. با افزایش سن، حجم زیر جلدی را از دست می‌دهیم و جریان خون در زیر چشم بیشتر نمایان می‌شود. همچنین پوست با افزایش سن شل می‌شود و این چین‌خوردگی ظاهر یک «حلقه» قهوه‌ای تیره را ایجاد می‌کند. استورم در ادامه می‌گوید: اختلال در گردش خون در پلک پایین که می‌تواند ناشی از آلرژی یا احتقان بینی باشد، می‌تواند باعث شود رگ‌های زیر چشم گشاد شده و تیره‌تر شوند.

دکتر هیچکاک انواع پایه تیرگی دور چشم که مردان ممکن است تجربه کنند، را این چنین توضیح می‌دهد:

حلقه های آبی: نتیجه اکسیژن رسانی خون و تجمع آن زیر چشم است و به دلیل تجمع خون در هنگام خواب، ممکن است صبح ها “آبی تر” به نظر برسند.

ناحیه قهوه ای تیره تر اطراف چشم: می تواند نتیجه آسیب ناشی از هایپرپیگمنتاسیون باشد که ناشی از هر چیزی، از سایش فیزیکی (مانند مالیدن بیش از حد چشم یا پاک کردن آرایش به طور خشن) تا آسیب ناشی از نور خورشید به دلیل عدم محافظت، باشد.

چه چیزی باعث تیرگی زیر چشم می‌شود؟

شیوه زندگی: هر کسی که با او صحبت کردیم به سرعت بر تأثیر انتخاب‌های سبک زندگی بر تشکیل حلقه‌های تیره زیر چشم تأکید کرد. اشتورم می گوید: سبک زندگی می‌تواند نقش مهمی در علت و درمان تیرگی دور چشم داشته باشد. تحقیقات بالینی نشان می‌دهد که سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ (که می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه شود)، رژیم غذایی نامناسب، کافئین و الکل، که دومی باعث التهاب و کم آبی بدن شده و موجب پف و تورم اطراف چشم می‌شود، تیرگی دور چشم را بدتر می‌کند. چانگ همچنین اشاره می‌کند که احتباس آب ناشی از مصرف غذاهای شور می‌تواند در پف کلی ناحیه چشم نقش داشته باشد.

کمبود خواب: خواب کافی بدون شک یک اصل اساسی برای داشتن پوست سالم است و چشم ها اولین جایی هستند که نشان می دهند به اندازه کافی نخوابیده اید. رولو می گوید: وقتی کمبود خواب دارید، سیستم گردش خون بدن شما مختل می شود و به دلیل عدم تخلیه مناسب، خون در رگ های زیر چشم راکد می ماند. دکتر اشتورم اضافه کرد: وقتی به اندازه کافی نمی خوابیم، فرآیندهای ترمیمی پوست ما کند می شود، به این معنی که کلاژن کمتری تولید شده و در نتیجه، «پشتیبانی» کمتری برای پنهان کردن رگ‌های خونی زیر پوست وجود دارد. استرس و کمبود خواب همچنین می تواند باعث رنگ پریدگی پوست ما شود که تیرگی دور چشم را تشدید می کند.

آلرژی ها: الیوت می گوید: اگر آلرژی دارید، ممکن است لکه‌های خشک و رنگ پریده‌ای در گوشه‌های چشم یا پلک‌های خود ببینید و همچنین گرفتگی بینی و چین خوردگی روی بینی را تجربه کنید. دکترهیچکاک اضافه می کند: بدن شما همچنین می تواند در پاسخ به باکتری، هیستامین ترشح کند که باعث التهاب، تورم و شکستگی رگ‌های خونی می‌شود.

ژنتیک: مشابه شرایط پوستی، ریزش مو و پیری، ژنتیک شما ممکن است دلیل تیرگی زیر چشم شما باشد. هیچکاک می‌گوید: از نظر ژنتیکی، افراد ممکن است رنگدانه قهوه‌ای تیره‌تری را زیر چشم به ارث ببرند که حذف آن به دلیل اینکه می‌تواند با کم خونی، شرایط خونی و کمبود ویتامین‌ها مرتبط باشد، دشوارتر است. چانگ همچنین در مورد ویژگی‌های صورت اشاره می‌کند که گودی زیر چشم می‌تواند به دلیل ساختار استخوانی خانوادگی باشد.

مشکلات سلامتی بدن: در برخی موارد، تیرگی زیر چشم ممکن است نشان دهنده یک مشکل عمیق تر باشد. پکار گفت: اکثر اوقات، تیرگی دور چشم نشانه ای از این است که چیزی در بدن درست کار نمی‌کند، بدن شما در معرض سموم زیادی قرار گرفته و کبد و کلیه ها نمی توانند به درستی با آن مقابله کنند، یا مشکلی در هورمون های شما وجود دارد، بنابراین شما باید خودتان را چک کنید و ببینید چه چیزی را می توانید بهبود ببخشید. توصیه می شود در صورت تیرگی مداوم زیر چشم به پزشک مراجعه کنید.

چگونه با تیرگی دور چشم مقابله کنیم

استفاده از مواد فعال مراقبت از پوست که مشکلات پوستی را هدف قرار می‌دهد:

در حالی که اکثر کارشناسان ما صراحتا به محدودیت تاثیر محصولات موضعی دور چشم اشاره کردند، آنها همچنین چند ماده و محصول را به اشتراک گذاشتند که شهرت خوبی در این زمینه به دست آورده است. اولین مورد در این لیست ویتامین سی است که رولو آن را توصیه می کند زیرا “به دلیل خاصیت تنگ کنندگی عروق و کمک به نشتی رگ هایی که باعث تجمع خون زیر چشم می شود، می تواند به تقویت و ترمیم مویرگ ها کمک کند. در صدر فهرست هیچکاک، کرم ها و لوسیون هایی قرار داشتند که حاوی ویتامین  K، چای سبز، کافئین و آرنیکا هستند تا به پنهان کردن ظاهر حلقه‌های تیره یا آبی کمک کنند. استورم گفت به دنبال کرم دور چشم حاوی پانتنول و گلیسیرین برای تسکین پوست و حفظ رطوبت باشید، همچنین عصاره جو که خاصیت روشن کنندگی و ضد پف دارد.

چانگ با رویکردی بالینی تر، استفاده از عوامل هدفمند حاوی اسید کوجیک، هیدروکینون و عصاره شیرین بیان برای درمان تغییر رنگ و همچنین محصولاتی حاوی کافئین برای کاهش تیرگی مایل به آبی زیر چشم را توصیه می کند. رولو پیشنهاد می کند برای تحریک جریان خون راکد که می تواند به تیرگی زیر چشم کمک کند، از محصولات دور چشم با حرکات دایره ای استفاده کنید. و لازم است به این موضوع اشاره کنیم که ضد آفتاب را فراموش نکنید!!

سرم کانتور چشم گریفین به دلیل داشتن ویتامین سی، کافئین و پانتنول نه تنها تیرگی زیر چشم را بهبود می‌بخشد بلکه با رطوبت رسانی درست به پوست زیر چشم باعت نرمی و جلوگیری از چروک شدن آن می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواب سرم کانتور چشم را روی پوست تمیز زده و پس از جذب آن از یک کرم زیر چشم استفاده کنید.

راه حل های خانگی را امتحان کنید

به نظر می‌رسد پیشنهادات مادربزرگتان آنقدر هم عجیب و غریب نبوده است. پکار طرفدار کیسه‌های چای خنک و مرطوب (بابونه یا سبز) است و برای تقویت گردش خون و بیدار کردن پوست، قرار دادن یخ یا قاشق های سرد زیر چشم را توصیه می کند، در حالی که چانگ به همان مورد قدیمی یعنی برش های خیار پایبند است، که به گفته او همچنین می تواند به آرامش و آبرسانی پوست کمک کند. او همچنین ماساژ ملایم با یک رولر چشم یشم یا فلزی را برای کمک به حرکت مایعات از ناحیه زیر چشم و کاهش پف توصیه می کند. اگر مستعد آلرژی هستید، طبق گفته‌ی هیچکاک برای تسکین تحریک چشم که می‌تواند باعث مالش بیش از حد و تیره شدن ناحیه چشم شود، از یک محصول آنتی هیستامین مانند بنادریل یا کلاریتین استفاده کنید.

برای درمان های تخصصی به کلینیک مراجعه کنید

اگر مایل به رویکرد تهاجمی‌تری هستید، چندین روش درمانی داخل مطب وجود دارد که می‌تواند به طور چشمگیری ظاهر تیرگی دور چشم شما را کاهش دهد، از فیلر گرفته تا لایه برداری شیمیایی.

به گفته استورم: تزریق مقدار کمی فیلر به خوبی می‌تواند به عنوان یک بالشتک بین پوست و رگ‌های خونی عمل کند که به طور موقت هر گونه تیرگی را پنهان کرده و تراکم را افزایش می‌دهد. او همچنین میکرونیدلینگ را برای تحریک تولید کلاژن و افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست توصیه می‌کند.

به اندازه کافی بخوابید

می‌دانیم که این یک توصیه‌ی کاملاً جدید نیست، اما برای تأکید بر اهمیت خواب، ارزش دارد که نکته‌ی بدیهی را تکرار کنیم. شما می‌توانید تمام درمان‌های کلینیکی را انجام دهید و از بهترین محصولات مراقبت از پوست در دنیا استفاده کنید، اما اگر به اندازه‌ی کافی استراحت نکنید، این موضوع در صورت شما نمایان خواهد شد.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *