بهترین سن برای شروع استفاده از ترکیبات پوستی


تا به حال به این فکر کرده اید که چه زمانی باید استفاده از ترکیبات پوستی خاص مانند رتینول، هیالورونیک اسید، و ویتامین سی را شروع کنید، اگرچه بعید است که استفاده زودهنگام از یک محصول عواقب منفی درازمدت برای پوست شما داشته باشد، اما دلیلی ندارد پول زیادی برای هر آنچه که پوست شما هنوز به آن نیاز ندارد، خرج کنید.

شما به یک برنامه و استراتژی برای زمانی که قرار است مواد مختلف را به روال صبح و شب خود وارد کنید نیاز دارید و اینکه بدانید از نسخه‌ها و غلظت‌های بهینه کدام برای بهترین نتایج روی پوست شما مناسب است. نظریات متخصص ترکیبی پوست و زیبایی، دکتر تری لونگ، را درباره این موضوع بررسی می‌کنیم.

اسید هیالورونیک

عملکرد روی پوست: آبرسانی عمیق به پوست

بهترین سن برای شروع: 20 سالگی

نشانه‌هایی که به آن نیاز دارید تا شروع  به استفاده از هیالورونیک اسید کنید: وقتی شروع به دیدن خطوط ریز زیر چشم می‌کنید. در سنین پایین، اینها ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

به لیست مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظردقت کنید، ممکن است چیزی شبیه به هیالورونیک اسید در لیست مشاهده کنید، مانند سدیم هیالورونات که نمک مشتق شده از هیالورونیک اسید و از نظر مولکولی، کوچکتر از آن است بنابراین به طور موثرتر و عمیق‌تری به پوست نفوذ می‌کند.

مراقب سایر مواد ترکیب شده با هیالورونیک اسید باشید، که ممکن است عملکرد فوق العاده‌ای که هیالورونیک اسید برای پوست شما دارد را خنثی کند، مانند ترکیبات معطر تحریک کننده، الکل‌های خشک کننده یا روغن های گیاهی معطر.

رتینول و سایر مشتقات آن

عملکرد روی پوست: الاستین و کلاژن را تحریک می کند.

بهترین سن برای شروع: 25 سالگی زمانی است که تولید الاستین شروع به کند شدن می کند.

نشانه‌هایی که به آن نیاز دارید تا شروع  به استفاده از رتینول کنید: وقتی چین و چروک‌های پویا روی پوستتان دیدید، خطوطی که هنگام انقباض ماهیچه‌ها ایجاد می‌کنید، مانند خطوط اخم، پنجه کلاغی یا خطوط خنده.

رتینول بسته به اینکه چه تعداد تبدیل در پوست شما باید انجام دهد تا به رتینوئیک اسید (ماده فعال) تبدیل شود، غلظت‌ و قدرت‌های متفاوتی دارد. هرچه تبدیل‌های بیشتری انجام دهد، ضعیف‌تر می‌شود، که اگر پوست حساسی دارید و نباید تحریک شود برایتان مناسب است، اما نسخه‌های قوی‌تر سریع‌تر عمل می‌کنند.

مشتقات رتینول از ضعیف ترین به قوی ترین :

رتینیل پالمیتات

رتینول

ترتینوئین (رتینوئیک اسید) همچنین به عنوان Retin-A شناخته می شود که این ترکیب فقط با نسخه پزشک قابل استفاده است.

رتینول 0.01% غلظت کم در نظر گرفته شده و شما می توانید این دوز را روزانه با حداقل تحریک استفاده کنید که البته باز هم بستگی به نوع پوست شما و میزان تحمل پوست شما به رتینول دارد.

رتینول 0.04٪ – 0.1٪ با غلظت و قدرت متوسط ​​در نظر گرفته شده و استفاده از آن را به دو تا سه شب در هفته باید محدود کنید.

رتینول 0.5٪ – 1٪ غلظت بالایی دارد و می تواند نتایجی شبیه به رتینول تجویزی داشته باشد، تحقیقات نشان داده که استفاده از رتینول به مدت هفت روز می‌تواند به طور قابل توجهی تولید کلاژن در پوست را بهبود بخشد.

ویتامین سی

عملکرد روی پوست: پوست را روشن می‌کند و از آسیب‌های محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

بهترین سن برای شروع: 18 سالگی

نشانه‌هایی که به آن نیاز دارید تا شروع  به استفاده از ویتامین سی کنید: وقتی لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می‌شوند، پوست درخشش طبیعی خود را از دست می‌دهد و لک‌های قرمز به جای مانده از جوش‌ و زخم‌ها به سرعت قبل بهبود نمی‌یابند.

به دنبال اسید اسکوربیک باشید که با نام اسید ال اسکوربیک هم شناخته می‌شود و از نظر فواید پوست به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته است. هنگامی که با سایر آنتی اکسیدان‌ها مخلوط شود یا به تنهایی در غلظت های بالا مانند 15٪، 20٪ یا بیشتر استفاده شود، بسیار قدرتمند و تاثیر گذار است. غلظت‌های پایین تر مانند 0.6٪ نیز مزایای آنتی اکسیدانی و ضد پیری را به همراه خواهد داشت، اما بسته به میزان مشکلات شما، غلظت بالاتر برای دستیابی به نتایج سریع تر بهتر است.

اشکال موثر دیگری از ویتامین سی نیز وجود دارد: سدیم آسکوربیل فسفات، آسکوربیل پالمیتات، رتینیل آسکوربات، تتراهگزیل دسیل آسکوربات، و آسکوربیل فسفات منیزیم. همه آنها خوب هستند اما به اندازه کافی فواید و تاثیر گذاری آن‌ها پشتوانه علمی ندارند.

همه آنتی اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین سی، خیلی تمایل به اکسید شدن در معرض هوا و نور دارند.

کوآنزیم Q10

عملکرد روی پوست: از سلول‌های پوست محافظت می‌کند و انرژی تولید می کند.

بهترین سن برای شروع: 25 سالگی، سطح CoQ10 در پوست از کودکی تا بزرگسالی افزایش می یابد، در 20 تا 30 سالگی به اوج خود می رسد و سپس با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد.

نشانه‌هایی که به آن نیاز دارید تا شروع  به استفاده از Q10 کنید: زمانی که متوجه آسیب نور خورشید و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شوید.

نکته: استعمال موضعی برای انواع پوست به خوبی تحمل می شود، اما مبتلایان به ویتیلیگو( بیماری پوستی که در آن پوست در قسمت‌هایی از صورت و یا بدن رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد.) باید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند.

اسیدهای AHA

عملکرد روی پوست: رنگ چهره شما را روشن می‌کند و گردش سلولی پوست را افزایش می‌دهد.

بهترین سن برای شروع: 25 سالگی

نشانه‌هایی که به آن نیاز دارید تا شروع  به استفاده از AHA کنید: وقتی آسیب‌های ناشی از نور خورشید، بافت خشن و ناهموار پوست را مشاهده می کنید.

راهنمای خرید: می توانید AHA‌های مختلف (اسیدهای آلفا هیدروکسی) را در پاک کننده‌ها، کرم‌ها و سرم‌ها پیدا کنید. رایج ترین AHA‌ها عبارتند از گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید ، سیتریک اسید و مالیک اسید.

قدرت آن به غلظت و pH آن بستگی دارد. هر چه غلظت آن بیشتر و pH کمتر باشد، اثر آن بر روی پوست شدیدتر خواهد بود.

AHA‌ها مانند گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید اغلب در محصولاتی که برای پاکسازی و لایه برداری پوست هستند استفاده می‌شوند و از آنجایی که روی پوست باقی نمی‌مانند، بهترین انتخاب برای افرادی است که پوست حساسی دارند. AHAها همچنین در تونرها، مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌های ضد پیری یافت می‌شوند تا با ریزش لایه‌های مرده روی سطح پوست به سایر مواد مفید اجازه نفوذ بهتری دهند.

اسید گلیکولیک از قند نیشکر گرفته شده است و دارای کوچکترین مولکول‌ در گروه اسیدهای آلفا هیدروکسی است که به آن امکان می‌دهد تا عمیق‌تر و آسان‌تر به پوست نفوذ کند. بسیار مؤثر است اما بسته به غلظت و pH آن تحریک‌کننده‌تر هم هست (اگر پوست حساسی دارید، ممکن است نتوانید از آن به شکل روزانه استفاده کنید.) محصولات حاوی گلیکولیک اسید که در خانه استفاده می‌شوند، دارای pH حدود 3 تا 4 هستند که اسیدی‌تر از پوست نرمال است اما و به طور کلی استفاده از آن‌ها ایمن است. این اسید به شکل پد‌های لایه‌بردار، شستشوکننده‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها عرضه می‌شود. هر محصول حاوی گلیکولیک اسید با غلظت بیش از 10٪ به عنوان غلظت بالا در نظر گرفته می‌شود.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *