نحوه انتخاب و استفاده از لایه‌بردارها


وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، لایه برداری یکی از مراحل پایه آن است که همراه با پاکسازی، مرطوب کنندگی و حتی محافظت در برابر آفتاب ارائه می‌شود. با این حال، یکی از مواردی است که بیشتر در مورد آن سوال شده و مانند هر مراقبت از پوست دیگری، سطوح گوناگونی برای استفاده دارد. از پیدا کردن نوع مناسب لایه‌بردار(فیزیکی یا شیمیایی) گرفته تا استفاده از تکنیک‌های مناسب، درک زیر و بم لایه‌برداری برای شادابی و سلامت پوست امر مهمی است. در ادامه راهنمای کاملی در مورد لایه‌بردارها و نحوه درست لایه‌برداری که طبق نظریات متخصصان پوست دارای گواهی هیئت مدیره است، می‌بینیم.

لایه برداری چیست؟

لایه‌بردارها مواد (یا ابزاری) برای مراقبت از پوست هستند که به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده کمک می‌کنند تا ظاهر و احساسی تازه و تمیز به صورت شما ببخشند. تس مائوریسیو، متخصص پوست و مو، می‌گوید: لایه‌بردارها چهره‌ای صاف‌تر و روشن‌تر ایجاد می‌کنند و به محصولات مراقبت از پوست ما اجازه می‌دهند تا مؤثرتر عمل کنند، زیرا سلول‌های مرده پوست را از سطح پوست جدا کرده و از بین می‌برند. به طور معمول، دو دسته کلی به نام لایه بردارشیمیایی و فیزیکی وجود دارد که برای هر کدام هم گزینه‌های متعددی طراحی  و تولید شده است.

لایه بردارهای شیمیایی در مقایسه با لایه بردار فیزیکی

لایه بردار شیمیایی

مکانیزم عملکرد لایه بردار شیمیایی با استفاده از اسیدها یا آنزیم ها است و شباهتی با اسکراب صورت معمولی ندارد. Mauricio می گوید: لایه بردارهای شیمیایی عمیق تر به پوست نفوذ می کنند و در محتویات آن از اسیدهای آلفا هیدروکسی و اسیدهای بتا هیدروکسی استفاده می شود. متداول ترین AHA های مورد استفاده اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند، در حالی که محبوب ترین BHA سالیسیلیک اسید است. لایه بردارهای شیمیایی پوست را لایه برداری می کنند، لایه مرده پوست را می ریزند و پروتئین هایی را که منافذ پوست را مسدود می کنند (کراتولیتیک) حل می کنند. سلول‌های مرده پوست با سلول‌های جدید و تازه جایگزین می‌شوند که از نظر بالینی پوستی صاف‌تر و روشن‌تر به شما می‌دهد.

لایه بردار فیزیکی

لایه‌بردارهای فیزیکی محصولاتی هستند که بیشتر در دسته لایه‌بردارها شناخته شده‌اند و در آن‌ها از مواد ساینده برای شکستن و حذف سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. شاری اسپرلینگ، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره، خاطرنشان می کند: معمولاً یک لایه بردار فیزیکی را به شکل اسکراب می‌بینید و اغلب موادی مانند دانه‌های گردو، زردآلو یا شکر را مشاهده می‌کنید. موریسیو می‌افزاید: لایه بردارهای فیزیکی همچنین از دانه ها و پودرها برای حذف مکانیکی پوست مرده استفاده می‌کنند. آنها برای پوست‌های چرب عالی هستند، زیرا می‌توانند به از بین بردن هر لایه‌ای از تجمع کمک کنند.

محبوب ترین انواع لایه بردار

آلفا هیدروکسی اسیدها

آلفا هیدروکسی اسیدها که بیشتر با نام AHA شناخته می‌شوند، معمولا در لایه بردارهای شیمیایی استفاده می‌شوند. به طور کلی، محبوب ترین AHA هایی که برای لایه برداری استفاده می شوند، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند. هدف کلی AHA ها بهبود گردش سلولی است که می‌تواند منجر به تسریع چرخه سلولی (خاصیت ضد پیری) و بهبود صافی پوست شود.

بتاهیدروکسی اسیدها

اسیدهای بتا هیدروکسی، که بیشتر به عنوان BHA شناخته می‌شوند، یکی دیگر از گزینه‌های محبوب در لایه برداری شیمیایی هستند. به طور کلی، محبوب ترین BHA مورد استفاده برای لایه برداری سالیسیلیک اسید است که معمولاً در پاک کننده‌ها، لایه بردارها، ماسک‌ها و محصولات ضد آکنه یافت می‌شود. اسید سالیسیلیک می‌تواند برای لایه برداری سریع، ساده و مفید باشد و به طور کلی برای افرادی که دارای آکنه یا پوست مستعد آکنه هستند توصیه می شود.

پولیش‌ها

پودرهای لایه بردار AKA اغلب می‌توانند ترکیبی بین لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی باشند. یک ماده پودر مانند که اغلب دارای لایه‌بردارهای فیزیکی کوچک است و همچنین حاوی AHA و یا BHA برای یک لایه‌برداری سریع در خانه می‌باشد.

اسکراب

مسلماً محبوب‌ترین ابزار لایه‌برداری، اسکراب صورت، همان لایه‌بردار فیزیکی (معمولی) همانی است که همه‌ی افراد تجربه استفاده از ان را دارند و با طیف قیمت گسترده‌ای در انواع برند‌ها در بازار موجود است. اسکراب‌هایی که اغلب با موادی مانند شکر، گردو یا دانه‌های ریز فرموله می‌شوند، عموماً می‌توانند برای پوست بسیار قوی باشند، بنابراین از آنها به آرامی و با فاصله زمانی زیاد استفاده کنید.

فواید لایه بردارها

مزایای لایه برداری ساده و در عین حال تاثیرگذار است به همین دلیل استفاده از لایه بردارها را باید در برنامه روزانه خود بگنجانیم:

پوست مرده را از بین می برد: همانطور که موریسیو اشاره کرد، لایه بردارها به شما کمک می کنند تا پوست مرده را پاک کرده و سلول های جدید و تازه را تقویت کنید.

منافذ را باز می کند: اگر مستعد ابتلا به آکنه یا به طور کلی مسدود شدن منافذ هستید، لایه بردارها ممکن است پاسخ شما برای شفافیت پوست باشد. مائوریسیو می‌گوید که ترکیبات لایه بردارها کراتولیتیک هستند، به این معنی که قادر به حل پروتئین هایی هستند که در غیر این صورت در منافذ شما می نشینند و آنها را مسدود می کنند.

درخشندگی را افزایش می دهد: با پاک شدن پوست مرده، کدر، کثیفی و سایر عناصر احتقانی، لایه بردارها به شما کمک می کنند تا پوستی صاف تر و درخشان تر داشته باشید.

بهبود شرایط مختلف پوست: لایه‌بردارها با از بین بردن تجمع آلودگی در منافذ، اغلب به مشکلات پوستی، پیشگیری و درمان کمک می‌کنند. لایه برداری پوست می‌تواند به بهبود آکنه، کاهش چین و چروک، رنگ، بافت، هایپرپیگمانتاسیون و درمان و پیشگیری از رشد موهای درونی کمک کند.

چگونه لایه برداری کنیم

لایه بردارها قدرتمند هستند، بنابراین همیشه باید از آنها با دقت و به میزان حداقل استفاده کنید. صرف نظر از اینکه لایه‌بردار شیمیایی یا فیزیکی را انتخاب می‌کنید، قانون کمتر بیشتر است در رابطه با لایه بردارها صدق می‌کند. توصیه می‌شود دو بار در هفته از لایه‌بردارها برای داشتن پوست تمیز و شاداب استفاده کنید، تداوم استفاده از آن برای داشتن نتایج مثبت مهم است نه میزان استفاده از آن.

عوارض جانبی بالقوه

لایه بردارها برای از بین بردن پوست مرده و کمک به پاکسازی منافذ ساخته می‌شوند که در نتیجه می‌توانند ساینده باشند. مهم است که لایه بردارهای مناسب را انتخاب کنید و به طور مداوم از آنها استفاده کنید و در عین حال به پوست خود گوش دهید و هر چیزی را که ممکن است تحریک کننده باشد از روتین خود حذف کنید. موریسیو می گوید: استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به قرمزی، تحریک و آسیب به سد رطوبتی شما شود. مواظب لایه‌برداری‌های شیمیایی خانگی باشید، زیرا در صورت انجام نادرست می‌توانند منجر به سوختگی و آسیب دائمی پوست و جای زخم شوند.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *