سیلیکون در مراقبت از پوست


سیلیکون در مراقبت از پوست

در دنیای مراقبت از پوست، ترکیبات و فرمولاسیون‌های مختلفی وجود دارد، از گلیسیرین گرفته تا ترکیباتی از زغال‌ و پپتیدها، مراقبت از پوست پیچیدگی‌های خودش را دارد و زمانی که شروع به تحقیق در مورد موادی که برای پوست ما خوب هستند و آن‌هایی که برای ما مناسب نیستند می‌کنیم، کاملا گیج می‌شویم. شاید یکی از رایج‌ترین و بحث برانگیزترین مواد تشکیل دهنده در محصولات مراقبت از پوست، سیلیکون باشد. بسیاری از افراد وقتی این کلمه را در لیست مواد تشکیل دهنده می‌بینند، یک عامل غیرطبیعی، شیمیایی و حتی مضر را به یاد می آورند، اما اگر آنقدر بد است، چرا در بسیاری از محصولات و برندهای مراقبت از پوست استفاده می‌شود؟ به متخصصان مراجعه کردیم تا درباره این ماده محبوب مراقبت از پوست بیشتر بدانیم و افسانه‌های پشت آن را از بین ببریم.

سیلیکون چیست؟

سیلیکون ماده‌ای با کاربردهای متعدد است، اما دقیقاً چیست؟ به گفتهٔ Svendsen ، سیلیکون به طور طبیعی از پلیمرها به دست می‌آید، ترکیب‌هایی که از اتم‌های سیلیکون و اکسیژن به صورت تناوبی تشکیل شده‌اند، یا گاهاً با کربن و هیدروژن ترکیب شده‌اند. این ماده به عنوان ترکیبی غیر سمی (low toxic)و مقاوم در برابر گرما شناخته می‌شود، ویژگی‌های مختلف آن مانند چند منظوره بودن، تطبیق پذیری و دسترس‌پذیری (هم در ابعاد قیمتی و هم کمیاب نبودن) به محبوبیت آن در محصولات مراقبت از پوست کمک کرده است. سیلیکون نسبت به سایر ترکیبات مصنوعی‌، برای حفظ پایداری مولکول‌هایش نیازی به مواد شیمیایی اضافی ندارد و از آنجا که ترکیبات فعال مانند آنتی‌اکسیدان یا گلیکولیک اسید ندارد، پایدار در نظر گرفته می‌شود همچنین با دیگر مواد واکنش نمی‌دهد و در مجاورت هوا و نور تجزیه نمی‌شود.

فواید سیلیکون برای پوست

بافت پوست را بهبود می بخشد: Svendsen توضیح می دهد سیلیکون هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، تقویت فوری پوست را به چشم می‌بینید. همچنین سطح پوست را صاف می‌کند و یک اثر هیدراته به آن می دهد که به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک می‌کند.

رطوبت را قفل می‌کند: سیلیکون عمدتاً به عنوان یک ترکیبب انسدادی در نظر گرفته می شود به این شکل که سدی بر روی پوست ایجاد می کند که از هدر رفتن آب از طریق پوست جلوگیری می‌کند. این ماده به آب متصل است، بنابراین می‌تواند حتی زمانی که پوست خیس و یا مرطوب می‌شود روی آن باقی بماند و از همه مهتر یک سیستم انتقال موثر برای سایر مواد است.

زخم‌ها را بهبود می‌بخشد: مطالعات نشان می‌دهد که ژل‌های سیلیکون در بهبود زخم و کاهش اسکار موثرند و به این دلیل آنها به درمان مطلوبی در میان متخصصان پزشکی تبدیل شده است.

قابل مخلوط شدن: سیلیکون وقتی با سایر مواد مراقبت از پوست ترکیب شود، محصول قوام پیدا می‌کند سیلیکون یک عامل آبرسان است و لغزش زیادی به محصول وارد می‌کند تا قابلیت پخش‌پذیری بیشتری داشته باشد.

عوارض جانبی سیلیکون

با توجه به مزایای محصولات مراقبت از پوست حاوی سیلیکون، ما باید تعجب کنیم که چرا به این ماده انتقادات زیادی وارد می‌شود اما به گفته متخصص پوست Graceanne Svendsen، سیلیکون ممکن است روزاسه، آکنه، پوست حساس یا میلیا را تشدید کند. او توصیه می کند که هر کسی که این مشکلات پوستی را تجربه می کند باید سیلیکون را از مجموعه محصولات خود حذف کند.

اما به طور کلی هیچ دلیلی برای اجتناب از سیلیکون‌ها وجود ندارد مگر اینکه آلرژی شناخته شده ای به آنها داشته باشید. سیلیکون ذاتا برای پوست مضر نیست و خواص بسیار موثری دارد. با این حال بسیاری از افراد استفاده از محصولات حاوی سیلیکون را عامل مهمی در مسدود شدن منافذ می‌دانند، اما در واقع منافذ مسدود شده لزوماً نتیجه مستقیم استفاده از سیلیکون نیست، بلکه به دلیل عدم شستشوی کامل و درست آن است.

طریقه مصرف:

در مراقبت از پوست، اغلب سیلیکون در مرطوب کننده‌ها و کرم‌ها یافت می شود زیرا به خوبی با سایر مواد ترکیب می‌شود، دایمتیکون افزودنی فوق‌العاده‌ای برای مرطوب‌کننده است، زیرا رطوبت را در پوست نگه می‌دارد و از تبخیر آب در سراسر سطح پوست جلوگیری می‌کند.

آیا سیلیکون سمی است؟

سیلیکون مورد استفاده در لوازم آرایشی، مانند دایمتیکون، به هیج عنوان سمی نیست، با این حال، اگرچه لزوماً برای پوست مضر نیست، اما در صورت رعایت نکردن روال پاکسازی مناسب، می تواند باعث ایجاد لک و تشدید مشکلات پوستی موجود شود.

چگونه می توانید تشخیص دهید که محصول مراقبت از پوست شما حاوی ترکیبات سیلیکونی است؟

خیلی وقت‌ها پیش نمی‌آید که کلمه سیلیکون را در لیست مواد تشکیل دهنده ببینید. در عوض، باید به دنبال کلماتی باشید که به «ane» یا «one» ختم می‌شوند، که طبق گفته Svendsen، معمولاً به مشتقات سیلیکونی اشاره می‌کنند.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *