بابونه و تسکین قرمزی، مبارزه با آکنه و کاهش علائم پیری


بابونه از دیرباز یک عنصر کلیدی در تسکین پوست بوده، حتی یونانیان و مصریان باستان برای درمان قرمزی و خشکی تحت تاثیر آب و هوا، گل‌های بابونه خرد شده را روی پوست خود قرار می‌د‌ادند.

صدها سال بعد، تحقیقات علمی ثابت کرد که ترکیبات موجود در بابونه آن را به فاکتوری قدرتمند و چند کاره تبدیل می‌کند. در ادامه به فواید احتمالی بابونه برای پوست و چگونگی گنجاندن آن در روتین مراقبت از پوست می‌پردازیم.

فواید بابونه برای پوست

مطالعات روی بابونه محدود و اغلب آنها روی حیوانات انجام شده است. با این حال، متخصصان پوست می‌گویند تحقیقات نشان می‌دهد که گل بابونه فوایدی بسیاری برای پوست دارد، از بهبود زخم گرفته تا فواید ضد پیری.

Dendy Engelman متخصص پوست و مو در کلینیک Shafer در نیویورک، می‌گوید: خواص تسکین‌دهنده، شفابخش، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی شگفت‌انگیز بابونه آن را به یک ترکیب محبوب در محصولات مراقبت از پوست تبدیل کرده است.

فواید اصلی بابونه:

التیام زخم

کاهش التهاب

سرخی

اگزما

هایپرپیگمانتاسیون

آکنه

مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد

التیام زخم

روغن‌های استخراج شده از بابونه دارای خواص ضد میکروبی برای محافظت در برابر انواع خاصی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها هستند. مطالعه‌ای در سال 2018 بر روی موش‌ها نشان داد که پماد حاوی عصاره بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین، به طور قابل‌توجهی فعالیت ضد باکتریایی و التیام بخش زخم را بهبود می‌بخشد. در واقع، کمیسیون E آلمان که شامل گروهی از دانشمندان، پزشکان، فارماکولوژیست ها و سم شناسان هستند، استفاده از بابونه را برای بیماری‌های پوستی باکتریایی تایید کردند.

التهاب

بابونه اغلب برای کمک به درمان التهاب پوست در اثر آفتاب سوختگی و بثورات استفاده می‌شود.

انگلمن توضیح می‌دهد: بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیژنین است که با مهار مواد شیمیایی التهاب‌زا، به کاهش التهاب کمک می‌کند.

سرخی

یونانیان باستان بابونه له شده را روی پوست قرمز و تحریک شده می‌مالیدند، به این دلیل که به نظر می‌رسد بابونه التهاب را که یکی از دلایل اصلی قرمزی پوست است، مهار می‌کند.

انگلمن توضیح می‌دهد: بابونه عمیقا اما به آرامی به پوست نفوذ می‌کند تا التهاب را کاهش دهد.

تسکین دهنده پوست‌های حساس

به نظر می رسد خواص ضد التهابی و درمانی بابونه به ویژه برای پوست‌های حساس بسیار تسکین دهنده است.

انگلمن می‌گوید: بیزوپرولول، کامازولن و آپیژنین سه ترکیبی که در بابونه یافت می‌شوند و به آن فواید تسکین‌دهنده و شفابخشی می‌دهند که برای پوست‌های حساس بسیار عالی است.

برخی از تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که کرم‌های پوستی حاوی بابونه برای افرادی که دارای بیماری های پوستی مانند اگزما هستند می‌تواند مفید باشد.

هایپرپیگمانتاسیون

 زمانی است که به دلیل تولید بیش از حد هورمون ملانین، بعضی از نواحی پوست تیره تر از اطراف آن می‌شود. معمولاً در اثر آسیب یا التهاب پوست ایجاد شده و معمولاً با آسیب آفتاب، آکنه یا تغییرات هورمونی در دوران بارداری مرتبط است.

محصولات روشن کننده پوست حاوی بابونه که هیپرپیگمانتاسیون را درمان می کنند بسیار کمک کننده هستند.

انگلمن می‌گوید: بابونه دارای خواص قابض و روشن‌کننده است که علاوه بر سفت کردن منافذ و نرم کردن پوست، می‌تواند در صورت استفاده منظم، جای زخم‌های آکنه و هایپرپیگمانتاسیون را به شکل قابل توجهی محو کند.

آکنه

همان خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی که بابونه را به درمانی موثر برای قرمزی و التهاب تبدیل می‌کند، روی آکنه هم بسیار موثر عمل می‌کند.

انگلمن این چنین عنوان می‌کند: می‌توان از آن به عنوان یک لیفت کننده ملایم استفاده کرد که باعث انقباض بافت بدن می شود. به آرامی باکتری ها را از بین برده، به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های قرمز کمک می‌کند و بازسازی سلولی را تسریع و پوست را پاکسازی می‌کند.

ضد پیری

ترکیبات آنتی اکسیدان با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد که با خطوط ریز، چین و چروک، هایپرپیگمانتاسیون و سایر علائم پیری مرتبط است، مبازه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد نتیجه طبیعی فرآیندهای متابولیک روزمره و التهاب هستند.

بابونه حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول‌ها و فیتوکمیکال‌ها می‌باشد. هنگامی که روی پوست استفاده می شود، با محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، به کاهش علائم پیری کمک کند.

انگلمن می‌گوید: نوسازی سلول‌ها و بافت‌ها را تسریع می‌کند، ظاهر خطوط ریز را کاهش می‌دهد و به پوست درخشش جوانی می‌بخشد.

انواع

دو نوع اصلی بابونه وجود دارد:

بابونه آلمانی (Maricaria recutita)

بابونه رومی (Anthemis nobilis)

همچنین سه ترکیب شیمیایی اصلی در بابونه آن را برای مراقبت از پوست  موثر می‌کند:

شامازولن

ماتریسین

بیزابولول

او می‌گوید: بابونه آلمانی حاوی سطوح بالاتری از کامازولن و بیزابولول (نسبت به بابونه رومی) است، بنابراین به طور کلی شکل مؤثرتر بابونه در نظر گرفته می‌شود و به طور گسترده‌تری در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موادی که ممکن است روی برچسب های محصولات مراقبت از پوست ببینید، بابونه آبی است که در واقع از روغن بابونه آلمانی استخراج شده است.

شامازولن در گل تازه بابونه وجود ندارد، زیرا فقط در طی فرآیند تقطیر تشکیل می‌شود. رنگ روغن بابونه بر اساس نحوه استخراج آن و مقدار کامازولن موجود در آن متغیر است.

روغن‌های بابونه آلمانی در رنگ‌های زرد، سبز و آبی وجود دارد که در این بین روغن بابونه آبی دارای غلظت قابل توجهی از شامازولن است.

نحوه استفاده

سه راه برای اضافه کردن بابونه به روتین مراقبت از پوست وجود دارد:

عصاره بابونه

روغن بابونه

چای بابونه

استفاده از محصولی که دارای عصاره بابونه یا روغن بابونه که حاوی ترکیب قوی آنتی اکسیدانی شامازولن است بهترین گزینه انتخابی است.

اگر نگران آکنه یا هایپرپیگمانتاسیون هستید، انگلمن توصیه می‌کند از پوست یا سرمی حاوی بابونه استفاده کنید زیرا می تواند به کاهش لکه های ناخواسته کمک کند و در عین حال پوست را تسکین دهد. سرم ویتامین سی قوی گریفین حاوی عصاره بابونه یک آنتی اکسیدان قوی برای پوست است که به خوبی با لک‌های قهوه‌ای پوست مبارزه می‌کند.

اگر پوست خشک، قرمز یا تحریک شده دارید، کرم مرطوب کننده حاوی بابونه می‌تواند به تسکین و کاهش قرمزی و التهاب کمک کند. بابونه را می‌توانید در هر نوع محصول مراقبت از پوست، از جمله اسپری‌های صورت، روغن‌ها، سرم‌ پوست، لوسیون‌ها و لایه‌بردارها پیدا کنید.

نوشیدنی بابونه

از نوشیدن چای بابونه نیز می توانید فواید پوست و سلامتی به دست آورید. انگلمن می‌گوید: نوشیدن چای بابونه با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند به تقویت سلامت پوست شما از درون کمک کند.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *