آیا من پوستم را بیش از حد پاکسازی می کنم؟


در حالی که برخی از ما ممکن است فکر کنیم رویکرد “هر چه بیشتر بهتر” پاسخ کلیدی در مراقبت از پوست است، اما همیشه اینطور نیست، به خصوص در مورد پاکسازی، اگر صورت خود را بیش از دو بار در روز می شویید و متوجه شده اید که پوست شما قرمز، خشک یا تحریک شده است، شما در حال تجربه عوارض پاکسازی بیش از حد پوست هستید. در ادامه نظرات متخصصان پوست درباره میزان درست پاکسازی آن را مطرح می‌کنیم.

پاکسازی بیش از حد چیست؟

بیش از حد شستن پوست به چند دلیل اتفاق می افتد، مانند شستن بیش از حد یا استفاده از محصولات بسیار قوی برای پوست. دکتر روبین می گوید به طور کلی، شستن صورت بیش از دو بار در روز وارد قلمرو پاک سازی بیش از حد می‌شود، البته این موضوع تا حد زیادی به فرد بستگی دارد.  به عنوان مثال، کسی که پوست چربی دارد ممکن است تحمل پاکسازی بیشتری داشته باشد. دکتر پاریخ(Dr. Parikh) می‌گوید: من اصلاً درگیر شستن صورت به شکل صبح و شب در یک روتین خاص نیستم. مهمترین چیز تمیز کردن پوست برای تقویت یک سد پوستی(بیرونی‌ترین لای پوست) سالم است.

دکتر پاریخ همچنین اشاره می کند، محصولات پاک کننده ای که استفاده می کنید تأثیر قابل توجهی می‌توانند داشته باشند به خصوص اگر محصولات بیش از حد کف کنند، لایه های ضروری پوست صورت را از بین می‌ببرند. او می گوید: اگر از آب خیلی داغ یا میزان زیادی محصولات کف کننده استفاده کنید که حاوی مواد پاک کننده تحریک کننده هستند، حتی اگر روزانه فقط یک بار از آنها استفاده کنید، می‌توانید پوست خود را بیش از حد مجاز تمیز کنید. نکته کلیدی این است که پوست خود را به خاطر تمیز کردن تحریک نکنید، زیرا این کار می تواند سلامت لایه بیرونی پوست شما را به خطر بیندازد.

نشانه‌های پوست بیش از حد پاکسازی شده:

برجستگی های قرمز در اطراف چشم ها، دهان و بینی

خارش پوست

قرمزی پوست

 پوسته پوسته شدبافت پوست

 پوستی سفت و خشک

لکه های اگزما روی صورت یا تشدید سایر بیماری های التهابی پوست

 سوزن و سوزن شدن هنگام استفاده از محصولات پوستی

اثرات پاکسازی بیش از حد

دکتر روبین می گوید: “پاک سازی بیش از حد باعث از بین رفتن سد دفاعی پوست می شود که می تواند به علائمی مانند قرمزی، التهاب، سوزش و سوزش، خشکی، پوسته پوسته شدن و تشدید بیماری های التهابی پوست منجر شود.”

یکی دیگر از دلایلی که پاک سازی بیش از حد مشکل ساز است، مختل کردن تولید طبیعی چربی و سطح pH پوست است که به خشکی و تحریک پوست کمک می کند. دکتر پاریخ می گوید: “البته، زمانی که صورت خود را می شویید و آن سفتی و کشیدگی را احساس می‌کنید، حس فوق العاده ای دارد، اما هنگامی که چربی پوست را از بین می برید، توانایی آن را برای حفظ هموستاز – تعادلی که برای عملکرد سالم پوست و تجدید سلول ضروری است را به چالش می کشید.

دکتر پاریخ در مورد شستشو، تاکید می کند که هدف نهایی باید پاکسازی پوست بدون از بین بردن لایه‌های ضروری آن باشد. او اشاره می کند که کم آبی پوست می تواند منجر به التهاب شود که باید از آن اجتناب کرد. به یاد داشته باشید که پاکسازی بیش از حد باعث می شود پوست مستعد التهاب و تحریک شود و التهاب، دلیل اصلی اکثر مشکلات پوستی است.

نحوه پیشگیری و درمان بیش از حد پاکسازی پوست

برای جلوگیری از پاک سازی بیش از حد، بهتر است که تنها یک یا دو بار در روز با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم صورت خود را تمیز کنید.  پاک کننده‌های کرمی یا پاک کننده‌های روغنی از گزینه های مورد تایید هستند.

طبق نظرات دکتر پاریخ معمولاً هیچ مشکلی در استفاده از روش “پاکسازی دوگانه” وقتی که پوست شما آرایش دارد، وجود ندارد. او می‌گوید: برای پاک کردن آرایش و آلودگی سطحی، ابتدا از یک پیش پاک کننده مانند میسلار واتر استفاده کنید و سپس صورت بدون آرایش خود را با یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده بشویید.

بعد از پاکسازی توصیه می شود از لایه بردارها مانند سرم لایه‌بردار AHA_BHA استفاده نکنید (زیرا می توانند پوست بیش از حد تمیز شده را تحریک کنند) و از محصولات پوستی آبرسان و رطوبت رسان استفاده کنید تا رطوبت پوست شما را دوباره تامین کند.  بهتر است سرم های تسکین دهنده، مرطوب کننده ها و ماسک های آبرسان را در برنامه مراقبت پوست خود بگنجانید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از شستشو از سرم پوست پانتنول استفاده کنید تا عمیقا پوست را رطوبت‌رسانی و آبرسانی کنید. همچنین شب‌ها پس پاک کردن آرایش و پاکسازی پوست استفاده از سرم نیاسینامید نه تنها ph پوست شما را متعادل می‌کند بلکه آن را آبرسانی هم می‌کند، اما از همه مهمتر اپیدرم یعنی بیرونی‌ترین لایه پوست را تقویت کرده و التهاب پوست را از بین می‌برد.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *