آیا ویتامین سی آکنه را درمان می کند؟


محصولات موضعی مانند سرم ویتامین سی ممکن است با کمک به کاهش لک و التهاب به درمان آکنه کمک کنند، اما برای اثبات اثربخشی ویتامین سی در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است.

آکنه وولگاریس، که معمولاً به سادگی آکنه نامیده می شود، یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد جوش و پوست چرب می شود. در آمریکای شمالی، تا 50 درصد از نوجوانان و 15 تا 30 درصد از بزرگسالان علائم این بیماری را تجربه می کنند.

بسیاری از افراد برای کمک به بهبودی آکنه از کرم های موضعی، داروها، مواد غذایی و مکمل های غذایی استفاده می کنند. در واقع، ویتامین سی اغلب به عنوان یک ماده موثر در محصولات مراقبت از پوست برای درمان آکنه تبلیغ می‌شود.  با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا ویتامین سی برای مقابله با جوش موثر است یا خیر. این مقاله توضیح می دهد که آیا استفاده موضعی از ویتامین سی باعث درمان آکنه می شود یا نه؟

ویتامین سی در محصولات مراقبت از پوست

ویتامین سی که به طور رسمی با نام اسید آسکوربیک شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای جنبه‌های مختلف سلامتی، از جمله پوست شما، ضروری است. بدن آن را تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کرد.

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که در صورت افزایش بیش از حد در بدن می توانند به سلول های بدن در طول زمان آسیب برسانند.

پوست شما به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط های داخلی و خارجی تحت تاثیر رادیکال های آزاد قرار می گیرد. رژیم غذایی، استرس، سیگار کشیدن، اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی از جمله عوامل دیگری هستند که بر سلامت پوست تأثیر می گذارند.

اپیدرم پوست شما(لایه بالایی پوست که برای چشم انسان قابل مشاهده است) حاوی سطوح بالایی از ویتامین سی است. این ماده مغذی نقش کلیدی در محافظت، بهبود و تولید لایه پوستی جدید دارد.

از آنجایی که آکنه یک بیماری التهابی شدید است که می تواند توسط عوامل استرس زای محیطی تشدید شود، ویتامین سی ممکن است در درمان آن نقش مهمی داشته باشد.

ویتامین سی چگونه روی جوش تاثیر می‌گذارد؟

آکنه یک بیماری التهابی پوستی است که در اثر بسته شدن منافذ پوست ایجاد می شود. این عارضه منجر به قرمزی، تورم و گاهی اوقات پاپول (دانه های سفت و قرمز) و پوسچول (دانه های چرکی) می شود.

علاوه بر جوش های فعال، آکنه در بسیاری از افراد منجر به جای جوش و آسیب پوستی باقی مانده از التهاب می شود. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین سی ممکن است برای درمان چندین مورد از این عوارض مفید باشد.

در حالی که مصرف بالای مواد غذایی غنی از ویتامین سی ممکن است به جنبه های دیگر سلامت پوست کمک کند، هیچ تحقیقی ارتباطی بین مصرف خوراکی ویتامین سی و کاهش سطح آکنه نشان نداده است. با این وجود، تحقیقات محدودی وجود دارد که نشان می دهد استفاده موضعی از ویتامین سی ممکن است مفید باشد.

ویتامین سی التهاب مرتبط با آکنه را کاهش می‌دهد

سن، ژنتیک و هورمون ها عوامل موثر در ایجاد آکنه هستند. علاوه بر این، برخی از سویه های باکتری رایج پوستی Cutibacterium acnes (C. acnes) ممکن است این بیماری را تحریک کنند.

با توجه به اینکه ویتامین سی خاصیت ضد التهابی دارد، ممکن است در صورت استفاده موضعی به کاهش قرمزی و تورم ناشی از آکنه کمک کند. بنابراین، ممکن است ظاهر ضایعات آکنه را بهبود بخشد.

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای روی ۵۰ نفر، ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگانی که از لوسیونی حاوی ۵ درصد سدیم آسکوربیل فسفات استفاده کردند، بهبود قابل توجهی در ضایعات آکنه را تجربه کردند.

در یک مطالعه کوچکتر ۸ هفته‌ای روی ۳۰ نفر، افرادی که از ویتامین سی  ۵% استفاده کردند، ۴۸.۸% کاهش در ضایعات آکنه داشتند. علاوه بر این، افرادی که از ترکیب ویتامین سی  و ۲% رتینول – مشتق ویتامین A – استفاده می‌کردند، ۶۳.۱ % کاهش را تجربه کردند.

ممکن است ظاهر اسکار آکنه را بهبود بخشد

بعد از جوش زدن، پوست شما نیاز به زمان برای بهبودی دارد. بدون بهبودی مناسب، ممکن است جای جوش روی وست باقی بماند. جای جوش معمولاً با نوع شدید آکنه کیستیک مرتبط است، اما می تواند در موارد خفیف نیز رخ دهد. علاوه بر این، آکنه طولانی مدت، ژنتیک و دستکاری فیزیکی مانند کندن یا فشار دادن جوش ها می تواند احتمال ایجاد جای جوش را افزایش دهد.

سه نوع اصلی جای جوش عبارتند از آتروفیک، هیپرتروفیک و کلوئیدی. اسکارهای آتروفیک باعث از بین رفتن بافت پوست و کلاژن می شوند و به صورت فرورفتگی های کوچک در پوست ظاهر می‌شوند. هر دو جای جوش هیپرتروفیک و کلوئیدی در اثر تولید بیش از حد کلاژن ایجاد می شوند و به صورت بافت اسکار ضخیم و برجسته ظاهر می شوند.

ویتامین سی موضعی مانند استفاده از سرم ویتامین سی  با افزایش سنتز کلاژن، پروتئین مسئول ساختار پوست به درمان جای جوش کمک می کند. در نتیجه، این ویتامین ممکن است روند بهبود زخم های ناشی از آکنه را تسریع کند.
یک مطالعه 4 هفته ای روی 30 نفر نشان داد که پس از استفاده از میکرونیدلینگ – که شامل غلتاندن سوزن های کوچک روی پوست برای (تحریک) بهبودی و افزایش تولید کلاژن است – همراه با یک کرم موضعی ویتامین سی  15%، جای جوش در افراد شرکت کننده بهبود های قابل قبولی داشته است.

با این حال، مشخص نیست که آیا میکرونیدلینگ، ویتامین سی یا ترکیبی از هر دو، دلیل این نتایج بوده است.

علاوه بر این، ویتامین سی و میکرونیدلینگ برای اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدی مناسب نیستند، زیرا این نوع اسکارها در اثر تولید بیش از حد کلاژن ایجاد می شوند.

در حالی که تحقیقات ارتباطی بین مصرف خوراکی ویتامین سی و کاهش جای جوش نشان نداده است، اما این ویتامین باعث افزایش تولید طبیعی کلاژن بدن شما می شود و همچنان برای سلامت کلی پوست مفید است.

ممکن است هایپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد

هایپرپیگمنتاسیون به معنای تشکیل لکه های تیره روی پوست شما در اثر آکنه، اشعه ماوراء بنفش یا سایر آسیب هاست، البته باید توجه داشت که این عارضه بی ضرر است.

استفاده موضعی از ویتامین سی روی پوست شما ممکن است با تداخل با آنزیمی به نام تیروزیناز که مسئول تولید ملانین، رنگدانه طبیعی پوست است، به کاهش هایپرپیگمنتاسیون کمک کند.

علاوه بر این، ویتامین سی به عنوان یک روشن کننده عمل می کند و می تواند بدون تغییر رنگ طبیعی پوست شما، ظاهر لکه های تیره را کاهش دهد.

برخی مطالعات انسانی که ویتامین سی موضعی را با یونتوفورز – یک شیب الکتریکی اعمال شده به پوست – ترکیب می کنند، کاهش قابل توجهی در هایپرپیگمنتاسیون را نشان دادند.

اگرچه این روش امیدوارکننده است، اما یونتوفورز جذب ویتامین سی به پوست شما را افزایش می‌دهد، به این معنی که استفاده موضعی از ویتامین سی به تنهایی ممکن است نتایج مشابهی را به همراه نداشته باشد.

علاوه بر این، اکثر مطالعات مرتبط از ویتامین سی در ترکیب با سایر مواد ضد هایپرپیگمنتاسیون مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده می کنند، که تعیین اثرات خاص ویتامین را دشوار می کند. به طور کلی، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

منابع و فرمول ها

اگرچه غذاها و مکمل‌های متعدد حاوی ویتامین سی هستند، به خاطر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست فرموله شده با این ویتامین به احتمال زیاد به شرایط مرتبط با آکنه کمک می کنند.

هیچ مطالعه فعلی ویتامین سی رژیم غذایی را با کاهش آکنه یا اسکار مرتبط نمی کند.

غذا و مکمل ها

بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین سی هستند، مانند فلفل دلمه ای، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سبزیجات برگ دار و مرکبات.

علاوه بر این، مکمل های ویتامین سی به طور گسترده ای در دسترس هستند. به این ترتیب، اکثر مردم در کشورهای توسعه یافته نیازهای ویتامین سی خود را از طریق رژیم غذایی و مکمل تامین می کنند.

از آنجایی که ویتامین سی محلول در آب است، بدن شما هر مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع می کند. اما قبل از مصرف مکمل، بهتر است با یک متخصص مراقبت های پوستی مشورت کنید.

محصولات مراقبت از پوست

ویتامین سی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود.

اگرچه اسید L-آسکوربیک قوی‌ترین شکل این ویتامین است، اما در عین حال کم‌دوام‌ترین شکل نیز بوده و در محصولات مراقبت از پوست به سرعت اکسید می‌شود. تقویت‌کننده‌های سرم موضعی ویتامین سی نیز محبوب هستند، اما آن‌ها هم ماندگاری کمی دارند.

بنابراین، مشتقات باثبات‌تر ویتامین سی معمولاً برای محصولات موضعی استفاده می‌شوند. با این حال، مطالعات کمی روی انسان در مورد تأثیر این مشتقات بر آکنه انجام شده است. علاوه بر این، مشخص نیست که این مواد نتایجی مشابه با اسید L-آسکوربیک ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از سرم‌های ویتامین سی برای افزایش ماندگاری و ارائه مزایای بیشتر با سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E ساخته می‌شوند.

برای کسب بهترین نتیجه، دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید و هر محصولی که تاریخ مصرف آن گذشته یا تغییر رنگ داده را دور بریزید.

اگر در حال حاضر از هرگونه داروی موضعی یا خوراکی ضد آکنه استفاده می‌کنید، قبل از افزودن هر محصول مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی به برنامه روزانه خود، با متخصص پوست یا پزشک خود مشورت کنید. سرم ویتامین سی قوی گریفین یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌توانید به شکل روزانه در روتین خود برای جوانسازی پوست و همچنین عاملی ضد آکنه استفاده کنید.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *