ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید چه خواصی دارد؟


ویتامین B5 که پانتوتنیک اسید نیز نامیده می‌شود، یکی از مهم ترین ویتامین‌ها برای سلامت زندگی انسان است. ویتامین B برای ساخت سلول‌های خونی ضروری است و به شما کمک می کند غذایی را که می خورید به انرژی تبدیل شود.

ویتامین B5 یکی از هشت ویتامین B است. همه ویتامین‌های گروه B به شما کمک می‌کنند پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌هایی را که می‌خورید به انرژی تبدیل کنید. ویتامین‌های B همچنین برای موارد زیر مورد نیاز است:

پوست، مو و چشم سالم

عملکرد صحیح سیستم عصبی و کبد

دستگاه گوارش سالم

ساخت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند

ساخت هورمون‌های جنسی و استرس در غدد فوق کلیوی

منابع ویتامین B5

بهترین راه برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین B5 این است که یک رژیم غذایی روزانه سالم و متعادل داشته باشید.

ویتامین B5 را به راحتی می‌توان در رژیم غذایی خود قرار داد زیرا در بیشتر سبزیجات یافت می‌شود. مانند:

کلم بروکلی، اعضای خانواده کلم، سیب زمینی سفید و شیرین، غلات سبوس دار

سایر منابع سالم B5 عبارتند از: قارچ، آجیل و خشکبار، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، گوشت‌ها، طیور، محصولات لبنی، تخم مرغ

چه مقدار ویتامین B5 باید دریافت کنید؟

مانند بسیاری از مواد مغذی، مصرف توصیه شده ویتامین B5 مورد نیاز بدن بر اساس سن متفاوت است.

نوزادان 6 ماه و کمتر: 1.7 میلی گرم

نوزادان 7 تا 12 ماه:  1.8 میلی گرم

کودکان 1-3 سال:  2 میلی گرم

کودکان 4-8 سال:  3 میلی گرم

کودکان 9-13 سال:  4 میلی گرم

14 سال یا بیشتر:  5 میلی گرم

زنان باردار یا شیرده: میلی گرم

کمبود ویتامین B5 در ایالات متحده بسیار نادر است. به طور کلی، تنها افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، کمبود B5 دارند. طبق گفته کلینیک مایو ( Mayo Clinic)، کمبود ویتامین B5 بعید است که به خودی خود باعث ایجاد مشکلات پزشکی شود. با این حال، افراد مبتلا به کمبود B5 اغلب کمبود ویتامین‌های دیگری را به طور همزمان تجربه می‌کنند. علائم کمبود B5 شامل موارد زیر است: سردرد، خستگی، تحریک پذیری، اختلال در هماهنگی عضلات و مشکلات گوارشی، این علائم معمولاً زمانی که شروع به دریافت ویتامین B5 کافی می‌کنید از بین می‌روند. همچنین مصرف ویتامین B به درمان اختلالات پوستی مانند: آکنه پوست و آلرژی بسیار کمک می‌کند.

 

فواید ویتامین B برای پوست

ویتامین B1 (تیامین): تیامین برای پوست قرمز، تحریک شده، مستعد آکنه و خشک مفید است. همچنین ظاهر خطوط ریز و چین و چروک را بهبود می‌بخشد.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): B2 باعث بهبود رنگ پوست شده و آن را درخشان‌تر می‌کند همچنین چربی‌های طبیعی پوست را متعادل کرده و وضعیت کلی پوست‌های خشک یا آکنه‌دار را التیام می‌بخشد.

ویتامین B3 (نیکوتینیک اسید یا نیاسینامید): ویتامین B3 از سد دفاعی(اپیدرم) پوست شما پشتیبانی می‌کند همچنین از آن در برابر عوامل استرس زای محیطی حفظت کرده و ظاهر و احساس پوست بالغ(چروک‌دار)، خشک و حساس را بهبود می‌بخشد.

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): مشکل خشکی پوست، تیرگی و کدری دارید؟ B5 یک گزینه عالی برای حفظ رطوبت و لطافت پوست است. اسید پانتوتنیک همچنین پوست را متعادل کرده و PH طبیعی آن را تنظیم و قرمزی و التهاب را التیام می‌بخشد.

ویتامین B6 (پیریدوکسین): ویتامین B6 به کاهش مشکلات پوستی حاصل از عدم تعادل هورمونی که می‌تواند منجر به بروز آکنه شود، کمک می‌کند . از B6 برای درمان آکنه، التهاب و قرمزی هورمونی استفاده کنید.

ویتامین B7 (بیوتین): بیوتین ظاهری طبیعی به پوست می‌بخشد که باعث می‌شود آن را تبدیل به ترکیبی مناسب برای پوست‌های کدر و پیر (بالغ) می‌کند.

ویتامین B9 (اسید فولیک یا فولات): B9 به پوست احساس پاکسازی می‌دهد. اگر دچار آکنه یا گرفتگی پوست مکرر می‌شوید، آن را امتحان کنید.

ویتامین B12 (کوبالامین): B12 درخشندگی پوست کدر و پیر را افزایش می‌دهد. این ویتامین همچنین به از بین بردن لکه‌های تیره و رنگ و بافت ناهموار پوست کمک می‌کند.

کاربردهای آرایشی B5

ویتامین B5 اغلب در محصولات مو، پوست و آرایشی وجود دارد. دکسپانتنول، یک ترکیب شیمیایی ساخته شده از B5، در اکثر کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده پوست استفاده می‌شود.

در محصولات مو، B5 می‌تواند به افزایش حجم و درخشندگی آن کمک کند. همچنین گفته می‌شود که موهای آسیب دیده در اثر حالت دادن(سشوار و فر کردن) یا مواد شیمیایی را بهبود می‌بخشد. استفاده ترکیبات حاوی پانتنول (ویتامین B5)، می‌تواند از نازک شدن مو جلوگیری کند، با این حال، باعث رشد مجدد موهای شما نمی‌شود.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *