PH پوست چیست و چرا اهمیت دارد؟


بدن شما به شکل طبیعی pH پوست اسیدی دارد البته میزان آن با توجه به ناحیه بدن متفاوت است. عواملی مانند محیط و روتین مراقبت از پوست می‌تواند بر سطح pH پوست تأثیر بگذارد. در این مقاله یاد می‌گیریم چگونه pH پوست را متعادل نگه داریم. هیدروژن بالقوه (Potential hydrogen) به سطح اسیدیته مواد اشاره دارد. حالا اسیدیته چه ارتباطی با سلامت پوست ما دارد؟ 

 درک و حفظ تعادل PH پوست در سلامت کلی آن بسیار مهم است.

مقیاس pH

گستره‌ی pH از 1 تا 14 متغیر است که در این طیف 7 “خنثی” در نظر گرفته می‌شود. اعداد زیر 7 اسیدی هستند، در حالی که بالای 7 قلیایی یا غیر اسیدی به شمار می‌آیند.

شاید تعجب کنید که بدانید پوست سالم دارای PH اسیدی‌تر است. اسیدیته بیشتر پوست می‌تواند با میکروب‌های مضر و رادیکال‌های آزاد آسیب رسان که ممکن است روند پیری را تسریع کنند، مبارزه کند.

با این حال، تنظیم pH پوست می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. چگونه می‌توانید سطح اسیدی پوست خود را بدون ایجاد آسیب حفظ کنید؟

پوست در مقیاس pH

همانطور که گفتیم، pH خنثی 7 در نظر گرفته می‌شود، هر چیزی بالاتر از آن قلیایی و هر چیزی کمتر اسیدی است. با این حال، پوست طیف وسیعی از pH دارد که اسیدیته آن بین 4 تا 7 است.

در یک مطالعه قدیمی که در سال 2006 در مجله بین المللی Cosmetic ScienceTrusted Source منتشر شده بود عنوان شده که سطح pH ایده آل زیر 5 است. نوزادان تازه متولد شده سطح pH نسبتاً بالایی در سراسر پوست خود دارند. با بزرگتر شدن نوزادان، سطح pH آنها به سرعت کاهش می‌یابد. میانگین pH پوست نوزادان حدود 7 است. در حالی که میانگین pH پوست بزرگسالان 5.7 می‌باشد.

PH پوست بسته به ناحیه بدن شما هم متفاوت است. مناطقی که کمتر در معرض دید قرار دارند، مانند باسن، زیر بغل و ناحیه تناسلی، معمولاً دارای اسیدیته بالاتری هستند. این برخلاف صورت، سینه و دست‌های شماست که بیشتر قلیایی هستند.

چنین تفاوت‌هایی اغلب به دلیل تفاوت‌ در سد (اپیدرم) و اسیدیته آن است.

عوامل دیگری که می توانند بر PH پوست تأثیر بگذارند عبارتند از:

سبوم و رطوبت پوست

عرق

ناحیه بدن

ژنتیک و سن

مواد شوینده (محلول شستشو)

لوازم آرایشی و پاک کننده

محصولات ضد باکتری مانند صابون و ژل

شرایط خاص پوست

این عوامل می‌توانند منجر به نامتعادل شدن pH پوست شوند. pH بیش از حد پوست می‌تواند احتمال ابتلا به آکنه را افزایش دهد.

چگونه PH پوست خود را تشخیص دهیم

نوار تست در خانه

به لطف کیت‌های pH خانگی، شما می‌توانید pH پوست خود را به تنهایی در خانه تشخیص دهید. این تست‌ها به شکل نوارهای کاغذی هستند که روی پوست می‌گذارید و PH پوستتان را تعیین و نشان می‌دهد.

کیت‌های خانگی ممکن است به اندازه آزمایش یک متخصص مراقبت از پوست دقیق نباشد.

کمک از متخصص پوست

یک متخصص پوست می‌تواند ph  پوست را تشخیص داده و همچنین می تواند به شما در مراقبت‌های آرایشی و سایر روتین‌های مربوط به پوست که به آن علاقه دارید کمک کند به  این دلیل به حفظ سلامت کلی پوست شما کمک می‌کند.

مشاهده کنید و تخمین بزنید

با مشاهده دقیق می‌توان یک ایده کلی از سطح pH پوست خود به دست آورد.

پوستی که ظاهری سالم و بدون لکه‌های خشک دارد را می‌توان متعادل در نظر گرفت. تحریک، آکنه، قرمزی و لکه‌های خشک همگی  نشانه‌های pH بالای پوست هستند که در حال تغییر به سمت قلیایی‌تر شدن است.

چگونه PH پوست را متعادل کنیم

با پاک کننده‌های ملایم پوست خود را بشویید.

چه ملایم بودن برای شما به معنای استفاده از یک شستشوی صورت تجاری با فرمول خاص باشد، و یا اینکه پوست خود را با اقلام طبیعی یا گیاهی مانند پاک کننده‌های ارگانیک بشویید، به یاد داشته باشید که آب هم روی پوست شما نیز تأثیر  زیادی دارد، حتی اگر لحظه‌ای باشد.

پاک کننده های صورت با فرمول قلیایی بیشتر پوست را مستعد تحریک و آلرژی یا خشکی می‌کند.

پاک‌کننده‌های اسیدی به از بین بردن آکنه کمک می‌کند، آکنه‌ها معمولا پس از رسیدن سطح pH پوست به زیر 6 از بین می‌روند.

بیشتر مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست اسیدی به حفظ سلامت پوست در شرایطی مانند اگزما و پسوریازیس هم ممکن است کمک کند.

از تونر پوست استفاده کنید

تونر‌ها معمولاً دارای pH بین 5 تا 7 هستند که می‌تواند به خنثی کردن هرگونه ترکیبات قلیایی باقیمانده بر سطح پوست که بر سطوح بهینه pH پوست شما تأثیر منفی بگذارد، کمک کند.

تونرها در افرادی که برخی از بیماری های پوستی مانند روزاسه دارند، ممنوع است. اگر مشکل پوستی دارید، قبل از استفاده از تونر با متخصص مراقبت از پوست خود صحبت کنید. 

سرم پوست

استفاده روزانه از سرم پوست نیاسینامید به متعادل کردن چربی پوست و همچنین تنظیم ph پوست بسیار کمک می‌کند.

مرطوب کنید

همیشه از مرطوب کننده به شکل روزانه استفاده کنید. می‌توانید با روغن صورت، لوسیون‌ها، ژل‌ها و کرم‌های غلیظ رطوبت رسانی کنید. می‌توانید غلظت مرطوب کننده خود را با توجه فصل‌های مختلف و با توجه به دمای گرم یا سرد تغییر دهید.

لایه برداری

برای برخی افراد، لایه برداری پوست یک بار در هفته با اسید‌های لایه بردار ملایم می‌تواند برای روتین مراقبت از پوست شما مفید باشد. نوع لایه برداری و دفعات آن بسته به نوع پوست و نیاز شما متفاوت است.

 به وسیله میکرودرم ابریژن و اسیدهای مورد استفاده در لایه برداری شیمیایی می‌توانید به حفظ سلامت پوست کمک کنید. با یک متخصص مراقبت از پوست در مورد این گزینه‌ها صحبت کنید تا ببینید آیا این روش‌ها می‌توانند به یکنواختی یا لطافت پوست شما کمک کنند.

در آخر

PH پوست تنها یکی از جنبه‌های سلامت کلی پوست است. مراقبت از پوست با پاک کننده و مرطوب کننده مناسب نوع پوست شما به ایجاد تعادل مناسب چربی و رطوبت که پوست شما برای سالم ماندن به آن احتیاج دارد کمک می‌کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب به شکل روزانه نیز برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) و سایر ذرات ضروری است.

هر گونه مشکلات پوستی خاص، مانند آکنه یا درماتیت، باید توسط متخصص پوست بررسی شود. آن‌ها می‌توانند به رفع مشکلات پوستی به شکل ریشه‌ای کمک کنند.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *