چگونه آکنه هورمونی را از بین ببریم؟


آکنه هورمونی چیست؟

آکنه هورمونی شامل جوش‌هایی است که با نوسانات هورمونی شما مرتبط هستند و معمولاً افراد در دوران بلوغ تجربه می‌کنند.

با این حال، جوش و زائده‌های هورمونی در بزرگسالی هم می‌تواند برایتان اتفاق بیفتد که البته در زنان بیشتر شایع بوده و با داشتن یک روتین مناسب پوستی می‌توان از تشدید شدن آن جلوگیری کرد.

طبق یک مطالعه معتبر که در سال 2008 انجام شده، حدود 50 درصد از زنان بین 20 تا 29 سال و 25 درصد از زنان بین 40 تا 49 سال آکنه هورمونی دارند.

معمولا جوش هورمونی با علائم زیر ظاهر می‌شود:

آکنه پوست در اطراف گونه‌ها و خط فک

دانه‌های سر سیاه، سر سفید یا کیست

پوست چرب

التهاب پوستی

حساسیت

چه عواملی باعث آکنه هورمونی می‌شود؟

ناتالیا اسپایرینگ، مشاور پوست در کتاب خود (Skintelligent) توضیح می‌دهد که اکثر جوش‌های هورمونی زمانی اتفاق می‌افتند که غدد چربی در پوست نسبت به گروهی از هورمون‌ها به نام آندروژن حساس‌تر می‌شوند.

آندروژن‌ها باعث بزرگ شدن غدد چربی و افزایش تولید چربی در پوست می‌شود، همه افراد در بدنشان سطحی از آندروژن دارند که این میزان در دوران بلوغ افزایش می‌یابد.

آکنه هورمونی

آیا آکنه هورمونی در هر سنی اتفاق می‌افتد؟

مطمئناً کسی انتظار ندارد که در دهه 30 زندگی خود دچار جوش‌های هورمونی شود، اما متأسفانه، باید بدانید سن خاصی وجود ندارد که در آن آکنه‌های هورمونی لزوماً متوقف یا شروع شود.

برخی از زنان هرگز دچار این اتفاق نمی‌شوند در حالیکه برخی دیگر این گونه آکنه‌ها را تا آخر عمر همراه دارند.

اسپایرینگ می‌گوید: طبق تجربه بالینی من، زنانی که در دهه 20 و 30 سالگی پوستی چرب و مستعد آکنه دارند، حتی پس از دوران یائسگی، این گونه آکنه و جوش‌ها را همچنان تجربه می‌کنند.

با اینحال طبق نظریات او اقدامات زیادی برای مدیریت پوست هورمونی و برطرف کردن این جوش‌ها وجود دارد.

چگونه جوش‌های هورمونی را از بین ببریم؟

 

طبق نظر حرفه‌ای اسپایرینگ هرچه روتین شما ساده‌تر باشد بهتر است، روتین مراقبت از پوست خود را در یک پاک کننده اصلی، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب خلاصه کنید.

او همچنین توضیح می‌دهد: استفاده بیش از حد محصولات پوستی و تعدد آن‌ها قطعاً باعث تحریک پوست شده و ظاهر آکنه را بدتر می‌کند. فیشال نیز می‌تواند تاثیر منفی روی این نوع پوست داشته باشد.

هر بار تنها یک درمان را امتحان کنید

 

امروزه درمان‌های زیادی برای آکنه وجود دارد که بسیاری از آنها بدون نسخه هم در دسترس هستند.

اما این بدان معنا نیست که چندین راه حل را همزمان با هم امتحان کنید.

هنگامی که صحبت از درمان پوست هورمونی است، اسپایرینگ فشار بیش از حد به پوست با درمان‌های گوناگون و همزمان با هم را اشتباه می‌داند و یک راه حل ساده مانند استفاده از سرم سالیسیلیک اسید را مطرح می‌کند که به مدت چند هفته از آن استفاده کنید تا ببینید تاثیر مثبتی روی پوستتان دارد یا خیر، زیرا به راحتی در دسترس بوده و تحریک کننده پوست هم نیست. 

آکنه هورمونی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در دوران بلوغ، آکنه هورمونی اغلب در ناحیه T ظاهر می‌شود که شامل پیشانی، بینی و چانه شما است.

آکنه‌های هورمونی بزرگسالان معمولا در قسمت پایین گونه‌ها و اطراف خط فک است.

برای برخی افراد، آکنه هورمونی به شکل جوش‌های سر سیاه، سر سفید و جوش‌های کوچکی که به آن‌ها کیست می‌گویند.

کیست‌ها در عمق پوست ایجاد می‌شوند و اغلب در هنگام لمس حساس و دردناک هستند.

درمان‌های موثر بر آکنه‌های هورمونی

رتینوئیدها

اگر آکنه شما خفیف است، ممکن است رتینوئیدهای موضعی موثر باشند. رتینوئیدها همان مشتقات ویتامین A هستند.

اگر رتینوئید موضعی را به رژیم خود اضافه می‌کنید، استفاده روزانه از ضد آفتاب به شکل همزمان را فراموش نکنید. زیرا رتینوئیدها پوست را نسبت به اشعه خورشید حساس کرده و می‌تواند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای عملکرد ضد التهابی داشته و می‌تواند به درمان آکنه کمک کند.

روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک کننده‌ها و تونرها وجود دارد، سعی کنید شوینده و تونری با این ترکیبات را انتخاب کنید.

آکنه هورمونی

آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) اسیدهای گیاهی هستند که غالبا از مرکبات به دست می‌آیند. AHA ها سلول‌های مرده پوست که باعث گرفتگی منافذ می‌شوند را از سطح پوست پاک می‌کند و به دلیل خاصیت لایه برداری باعث بهبود ظاهر آکنه می‌شود.

استفاده از سرم پوست AHA سهولت بیشتر و همچنین عملکرد بالاتری نسبت به سایر محصولات پوستی دارد. وقتی از محصولات حاوی AHA استفاده می‌کنید حساسیت پوست شما به اشعه خورشید بیشتر شده، باید همراه آن از ضد آفتاب استفاده کنید.

چای سبز

 نوشیدن روزانه چند فنجان چای سبز به علت خاصیت ضد التهابی آن در کنار روتین موضعی مراقبت از پوست یک راه حل مفید برای مبارزه با این آکنه‌ها است.

اصول روتین پوستی ضد جوش‌

 صبح و شب صورت خود را بشویید.

 از هر محصول آنتی آکنه‌ به اندازه یک نخود استفاده کنید. استفاده بیش از حد می‌تواند پوست را خشک کرده و باعث تحریک پوست شما شود. همچنین چند محصول را با هم و به شکل همزمان استفاده نکنید.

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

برای کاهش خطر مسدود شدن منافذ، فقط از محصولات غیر کومدوژنیک استفاده کنید.

اگرچه مدت زمان تاثیر گذاری و درمان آکنه هورمونی در افراد مختلف متفاوت است، به طور معمول حدود 8 تا 10 هفته زمان برای تاثیر گذاری روتین و درمان جدید برای از بین بردن آکنه نیاز است.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *