روتین مراقبت از پوست اگزمایی


بخش مهمی از هر روتین مراقبت از پوست برای اگزما یا درماتیت آتوپیک، تمرکز بر مرطوب نگه داشتن پوست است.

مهم است که بدانید کدام ترکیبات مراقبت از پوست و محرک‌های محیطی می‌توانند باعث تحریک، سوزش و خارش پوست شوند تا بتوانید از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری کنید.

رعایت یک برنامه روزانه می‌تواند علائم آزاردهنده اگزما مانند خارش، خشکی و سوزش را میزان زیادی کاهش دهد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اگزما یا درماتیت آتوپیک درگیرهستند، احتمالاً اهمیت داشتن یک روتین مراقبت از پوست را خوب می‌دانید. اگزما یک بیماری مزمن است و زمانی که در معرض محرک‌های محیطی قرار بگیرد می‌تواند تشدید و کاملا اذیت کننده باشد. درماتیت آتوپیک نوعی اگزما است که با خشکی پوست، لکه‌های پوسته پوسته، خارش و زخم مشخص می‌شود.

مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند به جلوگیری از تشدید و گسترش اگزما کمک کند و در هنگام عود کردن بیماری آن تسکین دهد. با ایجاد روتینی که مناسب شما است، می‌توانید از پیشرفت و گسترش آن روی پوست جلوگیری و آن را تا حدی کنترل کنید.

نکاتی برای روتین پوست اگزمایی

همانطور ک در بالا گفته شد مرطوب نگه داشتن پوست می تواند به جلوگیری از خارش، سوزش و ضخیم شدن پوست کمک کند. در واقع، در موارد اگزمای خفیف، پوست خشک علامت اصلی اگزما است و یک روتین مراقبت از پوست می‌تواند به سرکوب این علائم کمک کند.

در موارد اگزمای شدید، مدیریت علائم ممکن است به اقدامات و درمان ‌های بیشتری نیاز داشته باشد. خواه اگزما شما خفیف باشد یا شدیدتر، نقطه شروع برای اکثر روتین ها بر روی موارد زیر متمرکز است:

قفل کردن رطوبت در پوست

استفاده از ترکیبات تسکین دهنده پوست

اجتناب از محرک ها

استفاده از مرطوب کننده

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانید انجام دهید این است که بلافاصله پس از دوش گرفتن و حمام کردن پوست خود را مرطوب کنید.

طبق گفته انجمن ملی اگزما، اگر بلافاصله بعد از حمام از مرطوب کننده استفاده نکنید، آب موجود در پوست شما تبخیر شده و سپس باعث خشک شدن آن می‌شود.

دوش گرفتن یا حمام کردن

در طول حمام یا دوش گرفتن، باید از آب داغ اجتناب کنید. آب ولرم به پوست شما کمک می‌کند تا مقداری از رطوبت را جذب کند.

همچنین باید از اسکراب یا استفاده از صابون‌های قوی روی پوست خود اجتناب کنید. طبق گفته انجمن ملی اگزما، 3 دقیقه پس از بیرون آمدن از حمام، از مرطوب کننده استفاده کنید تا به ایجاد مانعی برای مسدود کردن رطوبت کمک کند.

شاید فکر کنید حمام کردن روزانه برای پوست اگزمایی خوب نیست اما نکته کوتا بودن زمان است، شما باید برای حمام بین 5 تا 10 دقیقه زمان بگذارید.

اجتناب و شناخت محرک ها

اگزما می‌تواند در تماس با عوامل محرک‌ بدتر شود. یکی از بخش‌های یک روتین مراقبت از پوست جلوگیری از تماس با محرک‌های شناخته شده است.

اگر نمی‌دانید چه محرک‌هایی پوست شما را تحریک کرده و به آن آلرژی دارید، ممکن است بخواهید یک دفتر خاطرات داشته باشید تا به شما در تعیین علت احتمالی شعله‌ور شدن اگزما کمک کند. به این ترتیب، می توانید به طور بالقوه از آنها در آینده اجتناب کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که همه محرک‌ها از مواد شیمیایی یا محرک ناشی نمی‌شوند. به عنوان مثال، انجمن ملی اگزما بیان می کند که هوای سرد و خشک می‌تواند باعث تشدید وضعیت  اگزما شود. در طول زمستان، ممکن است لازم باشد برنامه خود را کمی تغییر دهید تا از پوست خود محافظت کنید.

روتین خود را تکرار کنید

هیچ دو مورد اگزما دقیقاً شبیه هم نیستند. در نتیجه، چیزی که برای برخی افراد مفید است ممکن است برای شما به خوبی کار نکند و بالعکس.

مارگارت لی متخصص پوست در مقاله ای به انجمن ملی اگزما اشاره می‌کند که ممکن است با محصولاتی که به طور خاص برای مراقبت از اگزما طراحی نشده‌اند، تسکین پیدا کنید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که روغن‌های گیاهی یا وازلین به آبرسانی مجدد و تسکین درد و خارش ناشی از اگزما کمک می‌کند.

هنگامی که یک روتین را با یک یا چند محصول کارآمد دنبال کردید، و احساس کردید که بسیار برای شما کارساز است باید این روتین را یادداشت و به  آن ادامه دهید.

چه ترکیباتی را استفاده کنیم؟

مرطوب‌کننده‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های روتین مراقبت از پوست هستند. اما همه مرطوب‌کننده‌ها به یک شکل ساخته نمی‌شوند و برخی از آنها مزایای بهتری نسبت به بقیه دارند.

طبق گفته انجمن ملی اگزما، پمادها و کرم‌ها موثرترین مرطوب کننده‌هایی هستند که می‌توانید برای درمان اگزما استفاده کنید. دلیل آن این است که پمادها و کرم ها دارای محتوای روغن بالاتری نسبت به لوسیون‌ها هستند.

روغن دو اثر روی پوست دارد. اولین مورد این است که رطوبت را داخل نگه می‌دارد و دومی این است که از ایجاد التهاب جلوگیری می‌کند.

چندین برند، مانند Aveeno، مرطوب کننده هایی را ارائه می دهند که به طور خاص برای اگزما طراحی شده اند. هنگامی که به دنبال مرطوب کننده ها هستید، باید از موادی که دارای عطر، رنگ یا سایر ترکیباتی که ممکن است پوست شما را تحریک کنند، اجتناب کنید.

همچنین بهتر است پاک‌کننده‌های ملایمی مانند CeraVe را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تمیز نگه داشتن پوست به جلوگیری از عفونت  و تحریک نواحی خشک و ترک خوردن پوست آن کمک می کند.

از چه ترکیبی باید اجتناب کرد

برخی مواد می‌توانند اگزما را بدتر کنند. انجمن ملی اگزما توصیه می کند از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد زیر اجتناب کنید:

عطرها:  در صورت ابتلا به اگزما، هم عطرهای مصنوعی و هم عطرهای طبیعی، از جمله عطرهای حاصل از روغن‌های ضروری، می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. هر دو نوع عطر همچنین می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.

اوره : در حالی که اوره یک ماده مرطوب کننده است، اگر اگزما دارید ممکن است پوست را تحریک کند زیرا یک لایه بردار است که می تواند به لایه بیرونی پوست آسیب برساند.

لانولین: لانولین یک عنصر محبوب در مرطوب کننده است که از پشم گوسفند تهیه می شود. می تواند باعث واکنش آلرژیک و بدتر شدن اگزما در برخی افراد شود.

رتینوئیدها:  محصولات ضد آکنه و محصولات که برای مبارزه با پیری پوست و چروک طراحی می‌شوند، هر دو اغلب حاوی رتینوئید هستند که می تواند بسیار تحریک کننده باشد. دقت کنید در بسیته بندی محصول ممکن است آنها را به عنوان “ویتامین A” درج کنند.

کوکامیدوپروپیل بتائین این یک عامل کف کننده است که در بسیاری از شامپوها و صابون‌ها، به ویژه فرمول های “بدون اشک” که برای کودکان طراحی شده است، یافت می شود. با این حال، ممکن است برای پوست تحریک کننده باشد.

پروپیلن گلیکول. این ماده در بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌ها ظاهر می‌شود، اما ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

اتانول: اتانول نوعی الکل خشک کننده است که در بسیاری از ژل ها یافت می شود. از آنجا که خشن است و ممکن است پوست شما را خشک کند، می تواند باعث تحریک پوست شود هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست، برچسب‌ها را بررسی کنید تا به مواد ذکر شده در بالا توجه کنید. همچنین می‌توانید به دنبال محصولی باشید که مهر پذیرش انجمن ملی اگزما روی آن باشد. این به شما کمک می کند از محصولاتی که حاوی این محرک های شناخته شده هستند اجتناب کنید.

خارج از مراقبت از پوست، سایر موادی که ممکن است با آنها در تماس باشید و ممکن است اگزما را بدتر کنند. شامل موارد زیر است:

فلزات به خصوص نیکل

دود

پارچه های خاص، مانند پشم

پمادها و دستمال مرطوب ضد باکتری

صابون‌های خشن و محصولات پاک کننده خانگی

رنگ های مورد استفاده برای چرم یا تاتوهای موقت

همچنین ممکن است بخواهید از موارد زیر اجتناب کنید:

دوش یا حمام خیلی داغ

هوای خشک و سرد

هر غذا یا آلرژن موجود در هوا که باعث تشدید اگزما شود

فشار

روتین صبحگاهی

پاک کردن: اگر صبح دوش می گیرید یا حمام می کنید، بهتر است صورت خود را با صابون نشویید. در عوض، چربی را به آرامی با آب و یک شستشو ملایم پاک کنید.

مرطوب کنید: باید مرطوب کننده خود را برای استفاده بعد از حمام آماده کنید. پس از اتمام شستشو، خود را خشک کنید و مرطوب کننده را روی پوست مرطوب خود بمالید. حتی اگر دوش نمی‌گیرید، باید صبح‌ها زمانی را برای استفاده از مرطوب‌کننده به پوست خود اختصاص دهید.

درمان: در این مرحله زمانی را به استفاده از کرم و پماد‌های درمانی اختصاص دهید، سرم نیاسینامید یک ئترکیب ضد التهاب است که با آبرسانی به پوست و تقویت لایه بیرونی آن به ترمیم بافت اگزمایی کمک می‌کند. سرم پوست پانتنول هم  با تسکین پوست و بهبود علائم آزاردهنده مانن خارش و خشکی به درمان اگزما کمک می‌کند.

محافظت: اگر قصد دارید زمانی را در خارج از منزل بگذرانید، باید قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر هوا سرد و خشک است تا حد امکان پوست خود را بپوشانید تا در معرض مستقیم باد سد قرار نگیرد.

در طول روز

پاکسازی: به جای صابون مایع و آنتی باکتریال و ترکیبات قوی، صابون‌های ملایم را در حمام، آشپزخانه خانه و محل کار خود نگه دارید تا در طول روز برای پاکسازی دستان از آن استفاده کنید.

مرطوب کنید: هر بار که دستان خود را می شویید، از لوسیون یا کرم مرطوب کننده روی دست ها بمالید.

محافظت: در صورت نیاز دوباره ضد آفتاب بزنید.

روتین شبانه

پاکسازی: قبل از خواب، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید تا هرگونه آلودگی و تجمع روز را از بین ببرید. اگر قصد دوش گرفتن دارید، دما را ولرم نگه دارید و زمان را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید.

مرطوب کنید: بلافاصله پس از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید. شما می توانید از مرطوب کننده‌های مختلف برای بدن و صورت خود استفاده کنید.

درمان: زمانی را برای درمان هر ناحیه نگران کننده با کرم های غلیظ و روغنی (تجویز پزشک) اختصاص دهید.

محافظت: اطمینان حاصل کنید که لباس خواب و ملحفه‌های شما از پارچه‌هایی ساخته شده‌اند که پوست شما را تحریک نمی‌کنند. در صورت نیاز برای هوای خشک از یک مرطوب کننده استفاده کنید. اتاق خواب خود را تمیز نگه دارید تا از آلرژن های موجود در هوا جلوگیری کنید.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *