درمان آکنه در مردان بزرگسال


شاید دلتان برای خیلی چیز‌ها از دوران نوجوانی تنگ شود، اما مطمئنا جوش و آکنه یکی از آن‌ها نیست. بنابراین، اگر شما یک مرد بزرگسال هستید که با جوش‌های صورت سروکار دارید، طبیعی است که احساس سرخوردگی و خجالت کنید. اما به جنبه مثبت قضیه نگاه کنید: حالا که عزم و بلوغ یک فرد بزرگسال را دارید، می‌توانید با پیروی از یک برنامه درمانی، آکنه را به یک مشکل کوتاه مدت تبدیل کنید. این مقاله به 10 موردی می‌پردازد که شما درباره‌ی آکنه مردان بزرگسال باید بدانید، قبل از اینکه توضیح دهد متخصصان پوست چگونه آن را درمان می‌کنند.

آقایان در بزرگسالی هم دچار آکنه می شوند

حدود ۸۵ درصد از نوجوانان در ‌‌دوران نوجوانی در ‌مقاطعی با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند. برای بسیاری از مردان، جوش‌ها به مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند اما به طور کامل از بین نمی‌روند. برای برخی دیگر، آکنه برای اولین بار در دوران بزرگسالی ظاهر می‌شود. متخصصان پوست به این پدیده «آکنه بزرگسالی» می‌گویند. همچنین زنان بیشتر از مردان درگیر آکنه بزرگسالی می‌شوند. به هر حال، بسیاری از افراد مدت‌ها پس از پایان دوران دبیرستان گاهی‌اوقات تا اواسط ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی، دچار جوش می‌شوند.

علل آکنه را بشناسید

دانستن اینکه چه عواملی باعث آکنه می‌شوند به شما کمک می‌کند تا به درستی آن را درمان کنید و نتایج بهتری بگیرید. در حالی که زنان گاهی اوقات می توانند نوسانات هورمونی ماهانه خود را عامل آکنه بدانند، مردان ممکن است محرک های دیگری از جمله موارد زیر پیدا کنند:

سابقه خانوادگی: اگر سابقه آکنه در خانواده شما وجود دارد، احتمال ابتلا به آن در بزرگسالی نیز بیشتر است.

محصولات مو یا پوست، به خصوص اگر حاوی روغن های مسدود کننده منافذ باشند: استفاده از محصولات مراقبتی سنگین یا چرب می تواند منافذ پوست را مسدود کند و منجر به ایجاد آکنه شود.

دارو:  برخی از داروها می توانند به عنوان عارضه جانبی باعث ایجاد آکنه شوند.

استرس:  استرس می تواند باعث تشدید آکنه شود.

بیماری زمینه‌ای تشخیص داده نشده:  در برخی موارد، آکنه می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان باشد و یا مشکلات کبدی در مردان باشد.

با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا بین آکنه و علت زمینه ای  ارتباطی وجود دارد یا خیر. ممکن است این عارضه، عارضه جانبی ناخواسته دارویی باشد که برای یک بیماری شناخته شده مصرف می‌کنید.

داشتن روتین پوست آقایان

آکنه به دلیل کثیفی صورت ایجاد نمی شود. اما داشتن یک روتین شستشو و مراقبت از پوست به بهبود روند درمان آکنه شما کمک می کند. شما نیازی به صرف زمان زیاد و یا محصولات گران قیمت ندارید.

صورت خود را یک بار در روز و همچنین بعد از ورزش و عرق کردن با یک صابون ملایم بشویید.

بعد از حمام یا اصلاح صورت از مرطوب کننده استفاده کنید.

قبل از بیرون رفتن از منزل ضد آفتاب بزنید.

هنگام اصلاح صورت مواظب باشید

آکنه می‌تواند اصلاح صورت مردان را دشوار و اغلب دردناک کند. بنابراین هنگام اصلاح، مراقبت بیشتری داشته باشید. جوش‌ها را با تیغ نزنید و با احتیاط روی لکه‌ها اصلاح کنید. اگر تیغ باعث تحریک پوست شما می‌شود، سعی کنید از ریش‌تراش برقی استفاده کنید. اگر آکنه شدید دارید یا اگر اصلاح باعث تحریک پوست شما می‌شود، سعی کنید با یک دستگاه موزر فقط اصلاح کنید. این کار موها را کوتاه می‌کند اما به طور کامل آنها را از بین نمی‌برد. این کار می‌تواند به جلوگیری از تحریک پوست شما کمک کند، حداقل تا زمانی که آکنه شما شروع به بهبود کند. گاهی اوقات، آنچه مردان فکر می کنند آکنه است، در واقع فولیکولیت (التهاب فولیکول مو) یا pseudofolliculitis (موهای زیرپوستی) است.

افراد با موهای فر در ناحیه ریش بیشتر در معرض pseudofolliculitis هستند زیرا موها تمایل به فر خوردن زیر پوست دارند. کمی بلندتر گذاشتن موها می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. داشتن روتین پوست آقایان و پایبند بودن به تداوم آن بهترین راه‌حل برای جلوگیری از ایجاد جوش و درمان آن است.

بدانید که منافذ بزرگ می‌توانند بهبود پیدا کنند

برخی از مردان منافذ بزرگ را به اندازه جوش‌های چرکی آزاردهنده می‌دانند. منافذ بزرگ به خصوص در افراد با پوست چرب شایع است. هیچ محصول مراقبت از پوستی نمی‌تواند منافذ بزرگ را از بین ببرد، اما برخی از محصولات بدون نسخه برای آکنه ممکن است به کوچکتر نشان دادن آنها کمک کنند. برخی از محصولات تجویزی، مانند رتینوئیدهای موضعی، نیز برای منافذ بزرگ مفید هستند و آنها می‌توانند همزمان آکنه را نیز درمان کنند. به خاطر داشته باشید در حالی که ممکن است نتایج سریعی از محصولات OTC مشاهده کنید، اثر آن معمولاً دوام زیادی ندارد. به عبارت دیگر، باید انتظار داشته باشید که منافذ شما زودتر به اندازه طبیعی خود بازگردند. پیشنهاد می‌کنیم اگر منافذ پوست شما بزرگ است پوست را با لایه بردار قوی گریفین به شکل هفتگی لایه برداری کنید. مهم‌ترین نکته این است سعی کنید تداوم را در روتین  پوست خود حفظ کنید.

گزینه های درمانی را در نظر بگیرید

امروزه گزینه‌های زیادی برای درمان آکنه وجود دارد. اگر آکنه شما خفیف است (به این معنی که چند تایی جوش های سرسفید و سرسیاه دارید) ممکن است بعد از استفاده از یک محصول بدون نسخه، بهبودی را مشاهده کنید. آکنه های سرسخت به داروهای تجویزی بهتر پاسخ می دهند. آکوتان (ایزوترتینوئین) ممکن است یک گزینه مفید باشد. این دارو در صورت استفاده صحیح، می تواند موارد شدید آکنه را حتی آکنه هایی که با سایر درمان ها بهبود نیافته اند، برطرف کند.

درمان آکنه بدن

آکنه علاوه بر صورت می تواند در نواحی دیگر بدن نیز ظاهر شود. بسیاری از مردان نیز با آکنه پشت و سایر نواحی بدن درگیر هستند. شوینده های بدن که به طور خاص برای جوش های بدن ساخته شده اند در بسیاری از داروخانه ها موجود است. موثرترین آنها حاوی بنزوئیل پراکسید هستند.

به متخصص پوست مراجعه کنید

یک متخصص پوست (dermatologist) نسبت به پزشک عمومی شما برای کمک به رفع آکنه مناسب‌تر است. یک متخصص پوست برای تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی آموزش دیده است.

علاوه بر این، متخصصان پوست فراتر از ” پوست” مشکل را می‌بیند، آنها درک می کنند که آکنه می‌تواند اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود او احساس خجالت و شرم کند. بنابراین، اگر از یک متخصص پوست راضی نیستید، به جستجوی خود ادامه دهید تا زمانی که فردی را پیدا کنید که مایل است در مورد مسائل احساسی که آکنه می تواند ایجاد کند با شما هم صحبت شود.

صبور باشید

درمان‌های آکنه زمان‌بر هستند، پس سعی کنید دلسرد یا تسلیم نشوید. پوست یک عضو انعطاف‌پذیر است، اما می‌تواند سرسخت هم باشد. ممکن است سه یا چهار ماه طول بکشد تا متوجه تغییری در پوست خود شوید. پس به درمان پایبند بمانید.

در هفته‌های اولیه‌ی درمان، به دلیل اینکه پوست شما در حال سازگاری با تغییرات است، انتظار جوش‌های جدید را داشته باشید واین به این معنی نیست که درمان شما موثر نبوده بلکه باید به آن زمان دهید تا پوست شما به درمان عادت کند.

اجازه ندهید که آکنه شما را سرخورده کند

قبول کردنش شاید سخت باشد، اما آکنه می‌تواند اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. این می‌تواند باعث شود احساس خجالت، اضطراب و افسردگی کنید. به خودتان سخت نگیرید.

بنابراین یک برنامه درمانی را شروع کنید و این عامل که روی پوست خود کنترل دارید می تواند به شما انگیزه دهد.

اولویت با تشخیص جوش و درمان آن است

حتی برای دو فرد که ممکن است نوع مشابهی از آکنه داشته باشند، برنامه درمانی می تواند متفاوت باشد. این موضوع به این دلیل است که متخصص پوست برای تشخیص کامل دلیل جوش و آکنه، موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

سن: سن شما در انتخاب نوع درمان موثر است.

نوع آکنه شما: متخصص نوع آکنه شما را (مثلاً جوش‌های سرسیاه، سرسفید، التهابی و…) تشخیص می‌دهد.

مدت ابتلا به آکنه: اینکه آکنه شما برای چه مدت وجود داشته بر انتخاب درمان تاثیر می‌گذارد.

محل آکنه: آکنه در کدام نواحی از بدن شما ظاهر شده است؟ (صورت، پشت، سینه و…)

سابقه درمان: چه درمان‌هایی را تا به حال امتحان کرده‌اید؟

نتیجه درمان‌های قبلی: آیا درمان‌های قبلی موثر بوده‌اند؟

ایجاد جای جوش: آیا درمان‌های قبلی باعث ایجاد جای جوش شده‌اند؟

با در نظر گرفتن این موارد، متخصص پوست بهترین و مناسب ترین درمان را برای شما انتخاب می‌کند.

گزینه‌های درمانی

متخصصان پوست دارای گواهینامه بورد، «ابزارهای» زیادی برای درمان آکنه در اختیار دارند. چالش آن‌ها تطبیق درمان با شرایط خاص شما است. گرچه هیچ برنامه‌ای که مناسب همه افراد باشد وجود ندارد با این حال یکی از ترکیبات و راه‌ حل‌های زیر برای درمان آن به کار گرفته می‌شود.

برای جوش سر سفید و سر سیاه:

رتینوئید

رتینوئید به همراه بنزوئیل پراکسید، اسید آزلائیک یا اسید سالیسیلیک

یا بنزوئیل پراکسید به همراه آنتی بیوتیک موضعی

پیشنهاد می‌کنیم در ناحیه جوش از سرم آنتی آکنه استفاده کنید زیرا حاوی سالیسیک اسید است و با خشک کردن جوش وضعیت آن بسیار زود بهبود یافته و از اینکه جای جوش روی پوست بماند جلوگیری می‌شود.

برای جوش‌های چرکی:

اسید آزلائیک

بنزوئیل پراکسید به تنهایی

بنزوئیل پراکسید به همراه رتینوئید یا آنتی بیوتیک موضعی

برای کیست‌های آکنه:

داروی تجویزی  پزشک که روی پوست مالیده می‌شود.

منبع: verywellhealth.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *