بهترین روتین برای آقایان با پوست چرب


داشتن یک روتین پوست برای آقایانِ با پوست چرب کار ساده‌ای است. این مقاله را دنبال کنید تا محصولات و راهکارهای مناسبی برای کنترل چربی و جلوگیری از ایجاد آکنه پیدا کنید.

آقایان با پوست چرب اغلب دوست دارند هرچه بیشتر چربی و براقی پوستشان را پاک کنند. اما به این سرعت عمل نکنید! بر خلاف تصور، چربی صورت (که به آن سبوم گفته می‌شود) در واقع چیز خوبی است. ما به این چربی برای تغذیه و مرطوب کردن پوست و مو نیاز داریم. با این حال، مقدار زیاد آن می‌تواند منجر به بسته شدن منافذ، جوش‌های آزاردهنده یا احساس چربی روی صورت شود. بنابراین، شما باید راهی برای حفظ خاصیت مرطوب کنندگی و در عین حال کنترل چربی اضافی پیدا کنید.

این راهنما یک روتین ساده‌ی مراقبت از پوست چرب برای آقایان همراه با معرفی بهترین محصولات پوست چرب است تا به شما در این راه کمک کند.

مراقبت از پوست چرب برای آقایان: یک روتین ۳ مرحله‌ای

این سه مرحله‌ی کلیدی را برای داشتن پوستی چرب، متعادل و جلوگیری از براقی پیشانی، تجمع آلودگی و جوش‌های آکنه دنبال کنید.

مرحله ۱: پاک کننده ملایم

روتین پوست آقایان با پوست چرب هم مثل هر روتین مراقبتی دیگری با پاک کردن شروع می‌شود. شستن صورت از چربی، مواد باقی‌مانده محصولات آرایشی و آلودگی‌های روزانه باعث جذب بهتر محصولات مراقبتی به پوست و غدد چربی (نواحی که چربی تولید می‌کند) می‌شود و در نتیجه، اثرگذاری آن‌ها را بیشتر می‌کند.

بهترین پاک کننده برای پوست چرب که عملکرد بهتری نسبت به پاک کننده‌های دیگر دارد، لزوماً با قدرت بیشتری نیاز ندارد. چون خشک شدن بیش از حد پوست، غدد چربی را تحریک می‌کند تا روغن بیشتری تولید کنند و این چرخه‌ی چربی را ادامه‌دار نگه می‌دارد. بنابراین، به دنبال شوینده صورت برای پوست چرب باشید که از ترکیبات مشابه ماسک‌های پاک‌سازی قوی(مثل خاک رس) استفاده می‌کند. هدف این ماسک‌ها بیرون کشیدن چربی و آلودگی از منافذ و در عین حال تغذیه‌ی پوست است. خاک رس، ماده‌ی کلیدی پاک‌کننده‌ی ملایم پوست و یکی از محاسن آن این است که برای انواع پوست مناسب می‌باشد.

مرحله ۲: تونر متعادل کننده

بعد از پاک کننده، در روتین پوست چرب نوبت به تونر می‌رسد. تونر با تنظیم PH پوست بعد از شستشو، آن را متعادل می‌کند. اما نکته‌ی مهم‌تر برای آقایان با پوست چرب این است که برخی تونرها با ترکیبات هدفمند، از تولید بیش از حد چربی (سبوم) جلوگیری می‌کنند. بهترین ماده‌ای که باید به دنبال آن باشید نیاسینامید است، استفاده از سرم نیاسینامید بعد از هر بار شستشو روزانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با متعادل کردن سطح PH، تونر اطمینان می‌دهد که پوست در اثر شستشوی بیش از حد، خشک نشود. در ادامه توضیح کوتاهی درباره‌ی سطوح PH بیان می‌شود:

به خاطر دارید گستره‌ی اسیدی بازی ۱ تا ۱۴ را که در شیمی دبیرستان یاد گرفتیم؟ جایی که ۱ «بسیار اسیدی» و ۱۴ «بسیار قلیایی» است؟ خب، همین مقیاس برای ph پوست شما نیز وجود دارد. پوست اکثر افراد کمی اسیدی است، حدود ۵.۵. تولید بیش از حد چربی می‌تواند سطح PH پوست شما را اسیدی‌تر کند و زمانی که پوست متعادل نباشد، دچار سوزش، خشکی یا التهاب می‌شود. بنابراین، پوست خشک سطح PH قلیایی‌تر/بازی‌تری دارد.

تونرها می‌توانند به صورت مایع باشند که روی پنبه‌ی آرایشی ریخته شده، یا به شکل دستمال‌های پاک کننده عرضه شوند. برای مردانی که پوست چربی دارند استفاده از تونرهای پدی را بعد از شستشو صورت پیشنهاد می‌کنیم.

مرحله ۳: مرطوب کننده بدون چربی

آخرین مرحله در روتین پوست چرب برای آقایان، آبرسانی است. آقایان با پوست چرب اغلب با مرطوب کننده‌های غلیظ و سنگین مشکل دارند، چون این محصولات باعث مسدود شدن منافذ و تعریق بیش از حد می‌شوند. بنابراین، به سراغ گزینه‌های سبک و قابل تنفس بروید. به دنبال آبرسان‌های غیر جوش‌زا باشید، یعنی محصولاتی که منافذ را مسدود نمی‌کنند و باعث جوش نمی‌شوند. (بهترین مواد برای اجتناب در اینجا روغن نارگیل و کره‌ی کاکائو هستند.)

این باور که افراد با پوست چرب نیازی به مرطوب کننده ندارند، یک تصور غلط رایج است. درسته که آقایان با صورت چرب معمولا پوستی به خوبی آبرسانی شده دارند، اما تفاوت اینجاست که مرطوب کننده‌ها مانع از جایگذاری سموم و آلودگی‌های مضر در منافذ پوست می‌شوند. بدن به صورت غریزی با تنظیم بهتر و کاهش سطح چربی به مرطوب کننده‌ها پاسخ می‌دهد، بنابراین وجود آن‌ها در واقع با حفظ سطح تغذیه‌ی پوست، مشکل را برطرف می‌کند. همچنین، بسیاری از مرطوب کننده‌های روز حاوی SPF  هستند تا از آسیب اشعه‌ی ماورای بنفش که باعث پیری پوست و سرطان می‌شود، جلوگیری کنند.

بنابراین، برای روز یک مرطوب کننده‌ی سبک با SPF و برای شب یک مرطوب کننده‌ی فوق العاده آبرسان انتخاب کنید.

چه عواملی باعث پوست چرب در آقایان می‌شود؟

معمولاً پوست چرب، همانند پوست خشک، زمینه‌ی ژنتیکی دارد. غدد پوست شما بر اساس دستورات بدن عمل می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی عوامل می‌توانند باعث شوند پوست بیش از حد معمول چرب شود، مانند استفاده از محصولات مراقبت پوستی سنگین که اجازه تنفس به پوست نمی‌دهند. (این کار باعث تعریق بیشتر نیز می‌شود.) دومین عامل این است که اگر صورت خود را بیش از حد بشویید و خشک کنید، به غدد چربی/منافذ پوست این پیام را می‌دهید که چربی بیشتری تولید کنند. بنابراین، ناگهان درگیر یک چرخه‌ی خشک کردن بیش از حد پوست، سپس چرب شدن بیش از حد آن و تکرار دوباره و دوباره این روند می‌شوید.

آیا پوست مردانه از پوست زنان چرب تر است؟

بله، به طور کلی پوست آقایان چرب‌تر از پوست خانم‌ها است. همچنین پوست آقایان معمولا ضخیم‌تر از پوست خانم‌ها می‌باشد. با این حال، این مورد همیشه برای همه صدق نمی‌کند. برخی از آقایان به طور طبیعی پوست خشکی دارند و برخی از خانم‌ها به طور طبیعی پوست چرب‌تری دارند. اما به طور کلی، تعداد مردان با پوست چرب بیشتر از زنان با پوست چرب است.

چگونه می توانم پوست چرب خود را کنترل کنم؟

برای کنترل چربی پوست صورت، یک روتین مراقبت از پوست ساده و هوشمندانه برای آقایان بسیار خوب عمل می‌کند: با یک پاک کننده ملایم و آبرسان که چربی اضافی را از بین می برد شروع کنید، سپس از تونری استفاده کنید که تولید چربی در منافذ را متعادل کند و در نهایت با یک مرطوب کننده سبک کار را تمام کنید. همه این ها با هم به تعادل سطح چربی پوست و جلوگیری از ترشح چربی بیش از حد کمک می‌کند.

منبع:  cardonskin.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *