چگونه پوست آسیب دیده با اشعه ماوراء بنفش خورشید را درمان کنیم؟


اشعه ماوراء بنفش خورشید عامل شماره یک در پیری زودرس یا چیزی که در بالا به آن اشاره شد، آسیب خورشید است.

دکتر میشل گرین، متخصص پوست و مو توضیح می‌دهد: «آسیب ناشی از نور خورشید زمانی اتفاق می‌افتد که پوست بیش از حد در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید قرار می‌گیرد. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به عمیق ترین لایه‌های پوست نفوذ و تغییراتی در سطح سلولی DNA ایجاد کند. گرین با در نظر گرفتن همه عوامل از سطح پوست گرفته تا اعماق آن می‌گوید که اشعه ماوراء بنفش بر روند پیری پوست تأثیر منفی گذاشته و در برخی موارد منجر به سرطان می‌شود.

بخش دشوار در مورد آسیب خورشید این است که همیشه نمی‌توانید آسیب را به گونه ای که هست ببینید. زیرا اغلب علائم آسیب خورشید کمی طول می‌کشد تا به طور کامل به سطح پوست برسند و دیده شوند (با توجه به اینکه اشعه ماوراء بنفش ابتدا به سطح پوست می‌رسد، این موضوع می‌تواند کمی گیج کننده به نظر برسد.)

روزانه از ویتامین C استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش، روتین مراقبت از پوست روزانه با آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است.

دکتر گرین عنوان می‌کند: «ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با ایجاد پیگمانتاسیون، خطوط ریز و چین و چروک‌هایی که به علت قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش ایجاد می‌شوند، مبارزه می‌کند. همچنین باعث تسریع تولید کلاژن و الاستین که مسئول حفظ سلامت و شادابی پوست هستند می‌شود، بنابراین با استفاده از ویتامین C، می‌توانید پوست خود را احیا کنید و به آرامی اثرات آسیب‌های ناشی از نور خورشید را معکوس کنید. (مانند هر محصول موضعی دیگر، باید چند هفته به فرمولاسیون ویتامین C زمان داد تا اثرگذاری آن مشاهده شود.)

آفتاب سوختگی

محصولات حاوی رتینول را در روتین خود قرار دهید

یکی دیگر از ترکیباتی که می‌تواند در معکوس کردن اثرات اشعه‌ مضر خورشید مفید باشد، رتینول است.

استفاده از رتینوئیدهای موضعی یک مرحله مهم در روتین ضد پیری پوست، پس از ضد آفتاب است. رتینوئیدهای موضعی را می‌توان به طور مکرر در روتین‌های مراقبت از پوست جهت بازسازی پوست آسیب‌ دیده در اثر نور خورشید، تقویت سلول‌های پوست، رفع لکه‌ها و رنگ ناهموار پوست استفاده کرد. علاوه بر این، به تحریک تولید کلاژن و الاستین از دست رفته در پوست که به علت تجزیه ناشی از اشعه ماوراء بنفش اتفاق می‌افتد، کمک می‌کند. رتینوئیدهای تجویز شده توسط متخصص پوست شما نتایج سریع‌تری نسبت به محصولات بدون نسخه، که ملایم و کندتر هستند دارد. با این حال، رتینول‌های بدون نسخه مانند سرم‌ پوست رتینول برای افراد با پوست حساس و خیلی خشک مناسب هستند، زیرا رتینوئیدهای تجویزی معمولا با تحریک پوست همراهند.

لایه بردارهای شیمیایی را به روتین پست خود اضافه کنید

اگر شنیدن لایه برداری شیمیایی پوست، شما را می‌ترساند، به ما اجازه دهید تا نگرانی های شما را برطرف کنیم. بر خلاف آنچه تصور می‌کنید اسیدهای شیمیایی یک معجزه برای پوست شما است. به گفته دکتر هوپ میچل متخصص پوست، محلول‌های اسیدی (معروف به لایه‌بردارهای شیمیایی) مانند اسیدهای ماندلیک، گلیکولیک، سالیسیلیک یا تری کلرواستیک در روتین پوستی می‌تواند به درمان آسیب پوست به ویژه آسیب‌های اشعه UV کمک کند.

پیلینگ شیمیایی با سرعت بخشیدن به روند نوسازی و چرخش سلولی پوست، ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود می‌بخشد. با لایه برداری پوست، سلول های مرده سطحی از بین رفته و پوست جدید زیر آن به سطح می‌رسد. این پوست صاف‌تر، شفاف‌تر (کمتر کدر) و لکه‌های رنگی بسیار کمی دارد، حتی ممکن است خطوط، چین و چروک کمتری داشته باشد. اکنون که می‌خواهید یک لایه بردار شیمیایی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، به یاد داشته باشید با اینکه این ترکیبات به خودی خود بسیار ملایم هستند، معمولاً ایده خوبی نیست که لایه بردارهای شیمیایی مختلف را همزمان استفاده کنید. بنابراین، اگر بیش از یک مورد را به روتین خود اضافه کردید، حتماً یکی از آن‌ها را صبح و دیگری را شب بزنید. علاوه بر این، بهتر است که قبل از استفاده از محصول به روی پوست صورت، تست ساعد انجام دهید.

درماپلنینگ را در نظر بگیرید

درماپلنینگ درمان دیگری است که می‌توان در خانه و مطب انجام داد، تنها با این تفاوت که درماپلنینگ در منزل بسیار ملایم‌تر از مطب است. درماپلنینگ کمک می‌کند پوست آسیب ‌دیده از نور خورشید با پوست جدید جایگزین شود که جذب بهتر محصول را امکان‌پذیر کرده و همچنین سالم‌ و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. هنگامی که درمپلنینگ و لایه برداری شیمیایی را به شکل ترکیبی در روتین خود انجام می‌دهید، نتایج شما تقویت شده زیرا پوست به شکل بهتری می‌تواند با لایه برداری شیمیایی سازگار شود. 

درمان میکرونیدلینگ

یکی دیگر از گزینه‌های داخل مطب میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی است. سالها قرار گرفتن در معرض خورشید بدون محافظت می‌تواند منجر به تغییرات بافت پوست، خشن و ناهموار شدن آن و ایجاد خطوط و چین و چروک پوستی شود. از اثرات درمانی میکرونیدلینگ، رفع شلی پوست، چین و چروک و بازسازی بافت پوست است. این روش بسیار موثر بوده زیرا دو تکنیک را در با هم ترکیب می‌کند. کیکام توضیح می‌دهد: میکرونیدلینگ یک روش پزشکی است که با سوزن‌های ظریف کوتاه و ایجاد زخم‌های کنترل‌شده در سطح پوست تولید کلاژن و الاستین و همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، انرژی فرکانس رادیویی یک روش غیرجراحی است که به وسیله سوزن‌های عایق‌شده و نفوذ آن به پوست و آزادسازی انرژی فرکانس رادیویی از نوک سوزن‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست، باعث تحریک کلاژن و سفت شدن پوست می‌شود.

فراکسل

فراکسل اغلب برای بیمارانی توصیه می‌شود که از عواقب آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید و آفتاب سوختگی رنج می‌برند، زیرا این توانایی را دارد که تعداد بیشماری از مشکلات پوستی را همزمان هدف قرار دهد. فراکسل با استفاده از پالس‌های لیزری بسیار متمرکز، زخم‌های میکروسکوپی و کنترل‌شده در سطح پوست ایجاد می‌کند و به این شکل پوست را تحریک می‌شود تا این زخم ها را ترمیم کند، تولید کلاژن افزایش یافته، سلول‌های جدید پوست رشد و آسیب‌های ناشی از نور خورشید شروع به بهبود می‌کند.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *