استفاده از آنتی اکسیدان‌ و سلامت پوست


آنتی اکسیدان چیست؟

اصطلاح آنتی اکسیدان یک کلمه رایج در صنعت سلامت و زیبایی است. با این حال، بسیاری از افراد نمی‌دانند آنتی اکسیدان‌ها واقعا چه هستند و چرا برای سلامتی مفیدند.

ترکیبات آنتی اکسیدان‌ در محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه و همچنین انواع لوازم آرایش استفاده می‌شوند. استفاده از آن‌ها به صورت موضعی مانند سرم پوست آنتی اکسیدان می‌توانند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کنند، همچنین بخاطر داشتن خواص ضد پیری، در سلامت و زیبایی پوست موثرند.

آنتی اکسیدان‌ها گروهی از ترکیبات طبیعی هستند که از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند.

بدن شما برخی از این آنتی اکسیدان‌ها را تولید می‌کند، اما سایر آنتی اکسیدان‌ها را باید از طریق غذاها و مکمل‌هایی که می‌خورید دریافت کنید.

آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد

برای درک کامل عملکرد ترکیبات آنتی اکسیدانی، باید رادیکال‌های آزاد را نیز بشناسید. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که یک الکترون کم دارند.

این مولکول‌های ناپایدار از طریق فرآیندهای طبیعی بدن مانند عمل هضم به وجود می‌آید و یا از طریق عوامل بیرونی مانند زمانی که در معرض شدید اشعه خورشید، انواع آلودگی، تشعشع، دود سیگار و موارد دیگر هستید، تولید می‌شوند.

رادیکال‌های آزاد مسئول ایجاد التهاب و پیری زودرس در بدنتان از جمله پوست شما هستند. این مولکول‌های ناپایدار با ربودن یک الکترون از مولکول‌های دیگر، به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند.

آنتی اکسیدان‌ها نقطه مقابل رادیکال های آزاد هستند. آنها با اهدای یک الکترون رادیکال‌های آزاد را پاکسازی می‌کنند، که باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد غیرفعال شوند و به این شکل از آسیب رساندن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

رادیکال‌های آزاد شهرت بدی دارند، اما کاملا هم بد نیستند. به عنوان مثال، رادیکال‌های آزاد برای کمک به مبارزه با باکتری‌ها توسط سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شوند. بنابراین آنها برای نحوه عملکرد بدن شما عاملی مهم هستند.

مشکل زمانی رخ می‌دهد که رادیکال‌های آزاد در مقایسه با آنتی اکسیدان‌ها بیش از حد باشند در نتیجه بدون آنتی اکسیدان کافی برای کنترل رادیکال های آزاد اضافی، آنها می توانند به سلول‌های سالم آسیب بزنند.

مزایای مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان‌ها در غذاهای تازه و سالم به وفور یافت می‌شوند. تحقیقات زیادی وجود دارد که تأیید می‌کند داشتن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند به جلوگیری از پیری کمک کند و شما را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه دارد.

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در فرمولاسیون خود از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کرده تا آن‌ها را مستقیماً به پوست برسانند. اینکه آنتی اکسیدان های موضعی تا چه حد موثر هستند هنوز نامشخص است. تحقیقات عمیق تری در حال حاضر در حال انجام است، اما تا کنون، به نظر می رسد که آنتی اکسیدان های موضعی مانند انواع سرم پوست آنتی اکسیدان فواید زیادی داشته باشند.

مهم‌ترین فواید ترکیبات آنتی اکسیدان

محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش:

آسیب خورشید یک عامل بزرگ برای پیری پوست است. آنتی اکسیدان‌ها همراه با ضد آفتاب یک اثر محافظتی قوی در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش دارند.

التهاب

رادیکال‌های آزاد به دلیل ماهیت خود باعث ایجاد التهاب می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش این التهاب کمک کنند و همچنین اثر تسکین دهنده‌ای روی پوست داشته باشند.

پیری زودرس ظاهری:

آنتی اکسیدان های موضعی می‌توانند پوست را جوان‌تر نشان دهند و از پیری ظاهری محافظت کنند(به عنوان مثال، پیری زودرس ناشی از عوامل خارجی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب مزمن، سیگار کشیدن، آلودگی و غیره). با این حال، به نظر نمی‌رسد که آنتی اکسیدان‌ها پیری ذاتی (زمانی) را کند کنند.

معایب آنتی اکسیدان‌ها

بزرگترین مشکل استفاده از آنتی اکسیدان ها در محصولات مراقبت از پوست این است که هیچ تضمینی ندارد که محصول قادر به ارائه چه میزان اثرگذاری است.

آن میزانیکه در آزمایشگاه نتیجه می‌دهد لزوماً در دنیای واقعی اتفاق نمی‌افتد.

آنتی اکسیدان‌ها باید توسط پوست جذب شوند تا بتوانند هر اثر مفیدی داشته باشند. میزان جذب آنها تا حد زیادی به نحوه فرمولاسیون محصول مراقبت از پوست بستگی دارد.

مشکل دوم این است که خود آنتی اکسیدان‌ها بسیار شکننده بوده و می‌توانند به راحتی غیرفعال و در محصول مراقبت از پوست بی‌اثر شوند زیرا آنتی اکسیدان‌ها در معرض نور، هوا و نوسانات دما به راحتی تجزیه می شوند.

موثرترین آنتی اکسیدان های مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان‌ها فقط یک عنصر نیستند، بنابراین کلمه آنتی اکسیدان را در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست خود نخواهید دید. آنتی اکسیدان‌ها به گروه گسترده ای از مواد اشاره می‌کنند که به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد می‌پردازند.

ویتامین C: یکی از پرکاربردترین آنتی اکسیدان‌ها در مراقبت از پوست است که تا امروز مطالعات زیادی در اثرگذاری و عملکرد آن بر پوست و مو شده است، ویتامین C به تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند و بهترین آنتی‌اکسیدان برای محو کردن لکه‌های تیره است. با این حال، بسیار ناپایدار است، که می‌توان تا حدودی با استفاده از بسته بندی تیره و بدون هوا آن را کاهش داد.

ویتامین E: ویتامین E علاوه بر ویژگی آنتی اکسیدانی، به تسریع بهبودی در پوست کمک می‌کند و یک مرطوب کننده هم است.

اسید فرولیک: اسید فرولیک موضعی از آسیب خورشید محافظت می‌کند. زمانی که همراه با ویتامین های C و E به شکل موضعی استفاده شود، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

رتینول: رتینول نوعی ویتامین A است که مسلماً موثرترین ماده بدون نسخه برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست است. رتینول همچنین به گردش سلولی سرعت بخشیده و پوست را صاف و یکدست می‌کند.

کوآنزیم (Q10): Q10 یکی از آنتی اکسیدان‌هایی است که بدن شما تولید می‌کند و به طور طبیعی در پوست یافت می‌شود اما با افزایش سن تولید آن کاهش می‌یابد. Q10 خاصیت ارتجاعی و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

عصاره‌های گیاهی (فیتوعصاره ها): عصاره‌های گیاهی زیادی وجود دارد که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی از آنها در محصولات مراقبت پوست استفاده می شود. رایج ترین آنها عصاره چای سبز یا چای سفید، قهوه، گل همیشه بهار و رزماری است. عصاره‌های گیاهی ترکیبات فوق العاده رایج در مراقبت از پوست بوده و اغلب در ترکیبات آن‌ها استفاده می شوند.

نیاسینامید: همچنین به عنوان ویتامین B3 شناخته می‌شود، نیاسینامید رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشد و به محو شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند.

رسوراترول: ترکیبی که در انگور، انواع توت ها، شراب قرمز و چای یافت می‌شود، رسوراترول برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مفید بوده و عملکردی ضد التهاب دارد. همچنین کلاژن و الاستین را تقویت می‌کند.

کورکومین: کورکومین یک ترکیب تازه وارد در محصولات مراقبت از پوست است که در ادویه زردچوبه یافت می شود. این ماده بدون ایجاد لکه های پوستی اثری ضد التهابی و روشن کننده بر پوست می‌گذارد.  

رژیم غذایی سالم

مصرف آنتی اکسیدان در یک رژیم غذایی سالم ضروری است، اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد مکمل های غذایی با دوز بالا ممکن است برای بدن مضر باشند.

بهترین استراتژی این است که دوز اصلی روزانه آنتی اکسیدان را از مواد غذایی ‌خوراکی و گیاهی سالم مانند میو‌ه‌ها و سبزیجات تازه دریافت کنید.

healthline

 

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *