مرطوب‌کننده‌ها مهمترین عامل آبرسانی پوست


ترندها در طول زمان می‌آیند و می‌روند، اما داشتن پوستی سالم و درخشان چیزی است که هرگز از مد نخواهد افتاد. مواد مختلفی مانند مرطوب کننده‌ها وجود دارند که رسیدن به این هدف را ممکن می‌کنند. مرطوب کننده یک عامل رطوبت رسان و ضد پیری رایج است که در اکثر محصولات زیبایی و پوست و مو استفاده می‌شود. مرطوب‌‌کننده‌ها به دلیل توانایی خود در حفظ رطوبت و همچنین حفظ خواص کلی محصولی که در ترکیبات آن استفاده می‌شوند بسیار پر بوده و احتمالاً شما بیش از آنچه فکر می‌کنید تجربه استفاده از این محصولات را دارید.

چه چیزهایی را باید در مورد مرطوب‌کننده‌ها بدانیم؟

در ادامه برای آشنایی بیشتر با مرطوب کننده‌ها نظرات شیمیدان زیبایی Shuting Hu و اساتید پوست و مو مانند ماریسا گارشیک، چارلز پوزا و آزاده شیرازی را در مورد ترکیبات آبرسان، رطوبت رسان و همچنین فواید بالقوه آن‌ها مطرح می‌کنیم.

مرطوب کننده‌ها

رطوبت رسان چیست؟

دکتر هو می‌گوید: مرطوب کننده همان ماده‌ای ترکیبی است که برای هیدراته نگه داشتن پوست  کارساز و کلیدی است. این ماده باعث جذب رطوبت به سطح پوست می‌شود و آب را در آن حفظ می‌کند تا پوست به سرعت خشک نشود. این ترکیبات معمولا در محصولات صورت و بدن مانند انواع سرم‌ پوست، لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شوند.

از مهمترین مرطوب کننده‌های رایج هیالورونیک اسید و تقویت کننده کلاژن است که در روتین مراقبت از پوست روزانه اکثر افراد هم یافت می‌شوند. مرطوب‌کننده‌‌ها منشأ تولید متفاوتی دارند، اما همه آن‌ها به عنوان آبرسان عمل کرده و هدف مشترکی دارند. دکتر شیرازی می‌گوید: برخی از مرطوب کننده‌ها از منابع طبیعی مانند عسل و آلوئه ورا به دست می‌آیند و مابقی از منابع دیگری سنتز شده تا در نهایت ترکیباتی مانند گلیسیرین و پروپیلن گلیکول ساخته شود.

دکتر چارلز همچنین به این نکته اشاره می‌کند که مرطوب کننده‌ها رطوبت را جذب می‌کنند اما نباید روی پوست خشک استفاده شوند. بهتر است مرطوب کننده‌ها را بعد از شستن صورت زمانی که پوستتان هنوز مرطوب است استفاده کنید.

فواید مرطوب کننده‌ها

رطوبت را به داخل جذب می‌کند: مرطوب کننده‌ها طوری طراحی شده‌‌اند که مانند یک اسفنج عمل کرده و آب را جذب خود کنند. آن‌ها اغلب قادرند 100 تا 1000 برابر وزن خود رطوبت را نگه دارند.

حائلی بین پوست شما و محیط بیرون : مرطوب کننده‌هایی که مسدود کننده‌اند برای از بین بردن ترک‌های پوست بسیار مناسب هستند و عملکردی قوی به روی این نوع پوست‌ها دارند. انسدادها به عنوان مانعی برای فرار رطوبت از پوست عمل می کنند. معمولا این محصولات بر پایه روغن ساخته می‌شوند.

می تواند به عنوان یک کراتولیتیک دو برابر شود: اوره مرطوب کننده‌ای است که می‌تواند به پاکسازی سلول‌های مرده پوست کمک کند. در نتیجه برای نواحی خیلی خشک و زبر مانند پاشنه پا مناسب هستند.

لایه‌بردارها: دکتر شیرازی همچنین عنوان می‌کند که مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به عنوان


هم عمل کنند، سلول‌های مرده پوست را حذف کرده تا سطح رطوبت پوست را یکنواخت کنند.

تسکین دهنده: مرطوب کننده‌ها می‌توانند برای تسکین و آرام کردن پوست پس از تحریک و آلرژی به خوبی عمل کنند که خشک شدن پوست را می‌کند.

زیبا و پرکننده: مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند با پر  و حجیم کردن لایه بیرونی پوست به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک‌ آن کمک کنند.

 

مرطوب کننده‌ها

بهترین نحوه استفاده از مرطوب کننده‌ها

بهترین نحوه استفاده از مرطوب کننده‌ها

اگر یک روتین مراقبت از پوست دارید، احتمالاً بدون آنکه متوجه باشید از مرطوب‌کننده‌ها هم استفاده می‌کنید. محصولات مراقبت از پوست که بر پایه آب ساخته شده‌اند با مرطوب کننده ها فرموله می‌شوند که علاوه بر رطوب رسانی، به حفظ آن هم بپردازند.

محصولات حاوی مرطوب کننده ها را می‌توان در هر مرحله از روتین پوستی و زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است، استفاده کنید.

محصولات دارای ترکیببات رطوبت رسان را می‌توان در هر بازه زمانی، روز یا شب استفاده کرد و پس از جذب آن، با یک محصول مسدود کننده مهر و موم شوند مگر اینکه در یک محیط بسیار مرطوب زندگی کنید. در غیر این صورت، تمام رطوبتی که مرطوب‌کننده به لایه بیرونی پوستتان داده است در هوا تبخیر می‌شود

منبع  : Byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *