شستن صورت با آب سرد بهتر است یا آب گرم؟


شستن روزانه صورت از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل مراقبت از پوست است.

با انجام این کار، ناخالصی‌هایی که طول روز روی پوست قرار می‌گیرد، مانند آلودگی، کثیفی و انواع باکتری‌ها از سطح پوست پاک شده و صورت تمیز و شاداب می‌شود.

اگر مطمئن نیستید که چند بار در روز باید صورت خود را بشویید، یا از چه محصولاتی استفاده کنید و حتی با چه دمایی پوست را آبکشی کنید، در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم که آب سرد برای پوست بهتر است یا آب گرم؟

آب سرد و پوست

شستن صورت با آب سرد اثرات مثبتی روی پوست دارد، به عنوان مثال، پیشگیری از آکنه یکی از مزایای بالقوه آن است.

سوفیا کنپ، متخصص زیبایی در مراقبت از پوست و لوازم آرایشی Oxygenetix می‌گوید علت کرده اتفاق این است که آب داغ روغن‌ پوست را از بین می‌برد. در نتیجه برعکس پوست شما را تحریک کند تا چربی بیشتر ترشح کند که احتمال ایجاد جوش و آکنه بیشتر می‌شود. اما استفاده از آب سرد تاثیر بسیار خوبی در تنظیم سطح چربی پوست دارد.

آب سرد حتی برای برخی بیماری‌های پوستی مانند روزاسه هم مفید است زیرا آب داغ باعث می‌شود رگ‌های خونی زیر پوست بیشتر گشاد شده و پوست شما قرمزتر به نظر برسد.

فواید آب سرد

کنپ می‌گوید آب سرد می‌تواند به ویژه برای پوست‌های خشک یا مستعد آکنه مفید باشد. اگر پوست شما  به طور مزمن خشک است، آب داغ می تواند سطح سبوم (روغن) شما را از بین برده و همچنین این مشکل را تشدید کند، بنابراین آب سرد جایگزین خوبی برای افردی است پوست حساس یا خشکی دارند.

یکی دیگر از مزایای شستشو با آب سرد کاهش ظاهر منافذ و پف صورت است.

به طور کلی دوش آب سرد هم(دمای آب زیر 70 درجه فارنهایت) فواید زیادی برای سلامت کلی بدن  دارد، مانند بهبود گردش خون، افزایش اندورفین و افزایش متابولیسم بدن است.

مضرات آب سرد

استفاده از آب سرد هم معایبی دارد. برای مثال: از آنجایی که آب سرد منافذ شما را سفت می‌کند، باکتری‌ و آلودگی‌ها در آن به دام می‌افتند یرا مانند آب گرم نمی‌تواند به راحتی آلودگی‌ها را پاک کند. پس بهتر است ابتدا صورت خود را با آب ولرم (نه آب داغ) بشویید تا هر گونه آرایش و آلودگی‌های روزانه پاک شود. سپس در آخر برای سفت شدن منافذ، بهبود گردش خون و درخشندگی سالم، با آب سرد آبکشی کنید.

آب سرد در مقایسه با آب گرم

آب گرم به چاق شدن صورت (حجیم شدن) کمک کرده و باعث می‌شود منافذ کوچک‌تر به نظر برسند، در حالی که آب سرد پُف صورت را کاهش می‌دهد. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند صورت خود را با آب ولرم بشویید. آب ولرم  گزینه مناسبی برای انواع پوست است، زیرا اگر بیش از حد د اغ شود روغن‌های محافظی پوست را که به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند، از بین می برد. یکی دیگر از مزایای شستن صورت با آب ولرم این است که باعث جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست می شود. اما دقت کنید که پوست خود را در معرض تغیر دمای شدید و ناگهانی آب قرار ندهید، مانند تغییر حالت گرم به سرد، باعث پاره شدن مویرگ‌های کوچک زیر پوست می‌شود.

روزانه چند بار باید صورت خود را بشوییم؟

به طور کلی، شما باید دو بار در روز صورت خود را بشویید، صبح و شب. شستن بیش از حد در واقع پوست شما را خشک کرده و باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود.

کنپ می‌گوید: مقدار زیادی از باکتری‌ها روزانه روی روبالشی ما جمع می‌شود، بنابراین شستن صورت صبح قبل از استفاده از مرطوب کننده بسیار مهم است.

شستشوی روزانه به کاهش پف‌هایی که معمولاً هنگام بیدار شدن از خواب داریم، بسیار کمک می‌کند و شستشوی شبانه قبل از خواب هر گونه آرایش و آلودگی که در طول روز روی پوست جمع شده را پاک می‌کند.  

نکاتی برای تمیز نگه داشتن صورت

با پوست خود ملایم برخورد کنید: آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند از نوک انگشتان خود برای شستشو صورت خود استفاده کنید و پس از شستشو با یک حوله نرم به آرامی پوست را خشک کنید.

عرق را از سطح پوست پاک کنید: باید بعد از هر تمرین ورزشی صورت خود را بشویید زیرا عرق مانده روی پوست می تواند منافذ را مسدود کند.

هیدراته بمانید: با مصرف آب کافی در طول روز پوست و بدن خود را هیدراته نگه دارید. کارشناسان بهداشت نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب را توصیه می کنند. هیدراته بودن پوست بدن یکی از دلایل مهم داشتن پوستی صاف و یکدست است.

از محصولات مناسب پوست استفاده کنید: موادی که باید در شستشوی صورت جستجو کنید کاملاً به نوع پوست شما بستگی دارد. اکثر محصولات پاک کننده حاوی ترکیبات فعال چون به اندازه کافی روی صورت شما نمی نشینند خیلی مؤثر نیستند. در عوض، بهتر است از یک پاک کننده ملایم روی پوست خود استفاده کنید و پس از پاکسازی از سرم‌ پوست و لوسیون‌ حاوی مواد فعال مورد نیاز پوست خود مانند سرم نیاسینامید سالیسیلیک اسید ، گلیکولیک اسید ، لاکتیک اسید ، ویتامین سی و غیره استفاده کنید.

منبع: healthline

1 دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *