8 نشانه‌ که پوست شما استرس را منعکس می‌کند


استرس می‌تواند خود را از طریق بیماری‌های پوستی مانند آکنه، التهاب و … نشان دهد. اما چگونه می‌توانید با اطمینان بگویید این نشانه‌ها از استرس است؟

پوست در واقع بزرگترین عضو بدن شماست. تغییرات در آن می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که چیزی در درون بدن خوب کار نمی‌کند.

در حالی که بسیاری از سرم‌ها، ماسک‌های ورقه‌ای و سایر محصولات ضد التهاب، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده  که آرامبخش است وجود دارد ، اما تنها داشتن روتین مراقبت از پوست برای برقراری آرامش در سیستم‌های پیچیده بدن کافی نیست.

افزایش کورتیزول در بدن می‌تواند پیام‌های عصبی بدن را دچار اختلال کند که منجر به هر چیزی از شیوع کهیر گرفته تا خطوط ریز پوست می‌شود.

رژیم غذایی و محصولات مراقبت از پوست شما هم می‌تواند باعث مشکلات پوستی شود، اما استرس همچنان به عنوان یک عامل بالقوه در بثورات پوستی در نظر گرفته می‌شود، به خصوص اگراین بثورات پوستی از ناکجاآباد و ناگهانی ظاهر شوند.

استرس روحی، جسمی و هورمونی پوست شما را تغییر می دهد. در ادامه بررسی می‌کنیم که در مورد آن چه کاری می توان انجام داد.

شرایطی که پوست شما استرس را نشان می‌دهد

استرس ناشی از آفتاب و ضعیف شدن لایه بیرونی پوستی

حتی قبل از اینکه درون بدن را بررسی کنیم، اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند از نظر فیزیکی به پوست شما فشار وارد کرده و دفاع آن را ضعیف کند. پرتوهای فرابنفش چه به صورت نور طبیعی خورشید و چه به صورت وسایل مصنوعی مانند تخت‌های برنزه کننده، به سلول‌های خونی سیگنال می‌دهند که در تلاش برای ترمیم پوست به ناحیه در معرض دید هجوم ببرند که این به صورت آفتاب سوختگی روی پوست ظاهر می شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به تیره شدن لکه‌ها، خال‌ها و حتی سرطان پوست شود. بهترین راه برای مبارزه با اشعه ماوراء بنفش و استرس خورشید این است که هر روز صبح از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم.

علاوه بر ضد آفتاب‌ها، می‌توانید با مواد غذایی مناسب با آسیب‌های حاصل از نور خورشید مقابله کنید.

لیمونن (Limonene)، یک ماده شیمیایی مشتق شده از پوست مرکبات است که برای استفاده در داروهای پیشگیری از سرطان هم مورد مطالعه قرار گرفته است. خوردن پوست مرکبات یکی از منابع مورد اعتماد محافظت کننده در برابر آفتاب است. میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی (مانند توت فرنگی و انار) این توانایی را دارند که از سلول‌های شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنند. مهم است به خاطر داشته باشید که خوردن این غذاها جایگزین استفاده از ضد آفتاب نیست و در کنار مصرف غذاهای سرشار از لیمونن، ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان‌ها، همچنان باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

التهاب و تحریک بیش از حد پوست

 پسوریازیس، اگزما، درماتیت و روزاسه اغلب نتایج التهاب هستند، اما مطالعات نیز نشان می‌دهند که وقتی مغز شما در حالت بیش از ‌فعال  قرار دارد، در واقع می‌تواند توانایی‌های حفاظتی پوست شما را تضعیف کند.

به عبارت دیگر، استرس باعث می‌شود که پوست شما برای تنظیم و حفظ تعادل سخت‌تر عمل کند. ممکن است در طول یک هفته به علت کم خوابی یا پس از یک جدال شدید و حالت عصبی، جوش‌های پوستی را تجربه کنید.

التهاب همچنین می‌تواند علت ایجاد آکنه باشد. اما به یاد داشته باشید که برخی از بیماری‌های پوستی مانند روزاسه هم می‌تواند ظاهری مشابه آکنه داشته باشد. قبل از درمان این شرایط، مهم است که تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید، از جمله اینکه آیا تحریک شما نتیجه استرس، حساسیت و یا استفاده ازمحصولات بهداشتی و آرایشی است.

مقابله با التهاب ناشی از استرس با حذف علت آن آغاز می‌شود. کشف دلیل دقیق استرس شما ممکن است دشوار یا حتی غیرممکن باشد، اما هنوز راه‌هایی برای کنترل این اضطراب از طریق مصرف غذا، ورزش و مشاوره با تراپیست وجود دارد.

 افزایش تولید چربی و آکنه

استرس با آکنه ارتباط زیادی دارد، به ویژه در زنان. استرس می‌تواند سیگنال‌های عصبی پوست را به هم ریخته و باعث عدم تعادل هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن شود که نهایتا تمام این عوامل منجر به تولید چربی بیش از حد پوست و ایجاد آکنه می‌شود.

در حالی که حذف کامل استرس از معادله تقریبا غیرممکن است، راه‌هایی برای غلبه بر آن وجود دارد. ترفندهای کاهش استرس 5 و 10 دقیقه‌ای (روش تنفس و مدیتیشن)، تکنیک‌های طولانی‌تر مدیریت استرس مانند ورزش را امتحان کنید تا توانایی بدن خود را برای سازگاری با فشارهای عصبی افزایش دهید.

 بیشتر آکنه‌ها به درمان‌های موضعی نیز پاسخ می‌دهند. ماده موثر در محصولات ضد آکنه محبوب ما اغلب یک اسید بتا-هیدروکسی به نام سالیسیلیک اسید است.

این ماده شیمیایی حل شونده در روغن، وارد منافذ پوستی شده و برای باز کردن و تمیز کردن آن‌ها عملکرد بالایی دارد، اما این به معنای رهایی کامل از آکنه‌ها نیست. استفاده بیش از حد سالیسیلیک اسید به علت قوی بودن آن می‌تواند پوست را خشک و حتی تحریک کند.

بنابراین با استفاده محتاطانه، درمان‌های موضعی شبانه می‌توانند برای هدفگیری نواحی مشکل‌دار بسیار مفید باشند.

چرب شدن پوست سر، ریزش مو و پوسته شدن ناخن ها

آیا تا به حال بی دلیل با ریزش موها، پوسته شدن ناخن‌ها و یا هردو به شکل همزمان رو به رو شده‌اید؟ این اتفاق ناشی از ترشح هورمون استرس یعنی کورتیزول است که واکنش بدن شما در شرایط استرس و اضطراب را دچار تغییر می‌کند.

البته بهتر است قبل از آنکه فرض کنید علت آن استرس است، با یک پزشک پوست مشورت کنید تا سایر دلایل احتمالی را از حذف کنید. به عنوان مثال، پوسته شدن پوست ممکن است ناشی از اگزما باشد. یا از دست دادن موها یا لایه‌لایه شدن ناخن‌ها ممکن است به دلیل کمبود تغذیه به علت از دست دادن وعده‌های غذایی باشد.

توصیه می‌شود در این شرایط، از حمام‌های بسیار گرم خودداری کنید تا از آسیب بیشتر به پوست سر جلوگیری شود. همچنین ورزش منظم و مصرف یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات را در نظر داشته باشید.

 نازک‌تر و حساس‌تر شدن پوست

در مواردی که سطح کورتیزول به طورغیرعادی بالا باشد یکی از اثرات منفی آن نازک‌تر شدن پوست است. کورتیزول باعث تجزیه پروتئین‌های پوستی شده که می‌تواند باعث نازک و به راحتی کبود شدن آن شود.

این علامت به طور قابل توجهی با سندرم کوشینگ مرتبط است. این بیماری هورمونی که به عنوان هیپرکورتیزولیسم نیز شناخته می‌‎شود، شامل علائم دیگر مانند عدم تحمل گلوکز، ضعف عضلانی و ضعف در سیستم ایمنی است. (ممکن است بیمار افزایش عفونت را هم تجربه کند).

اگر فکر می‌کنید ممکن است به سندرم کوشینگ مبتلا باشید، بهتر است که با یک متخصص پوست مشورت کنید. در بیشتر موارد می‌توان برای مدیریت سطح کورتیزول با دارو آن را درمان کرد.

 تأخیر در بهبود طبیعی زخم

در مواجهه با استرس شدید، اپیدرم شما می‌تواند به سرعت ضعیف شده و خطر ابتلا به عفونت‌ها و پاتوژن‌های محیطی را افزایش دهد، همچنین توانایی طبیعی پوست برای التیام زخم  و آکنه کاهش می‌یابد.

برای ترمیم سد پوستی خود می‌توانید از محصولات حاوی گلیسیرین و هیالورونیک اسید استفاده کنید.

همان ترکیباتی که برای مبارزه با اثرات منفی نور خورشید مفید بودند، در این شرایط نیز کاربرد دارند. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان برای مقابله با این عارضه و تقویت بدن بسیار مفید است.

علاوه بر حفظ رطوبت داخلی پوست (از طریق مصرف آب)، در استفاده از محصولات حاوی روی و روغن بذر کتان تمرکز کنید. این مواد پوست شما را مرطوب نگه داشته و همچنین یک ترکیب شفابخش برای بهبود زخم است.

چشم های خسته و پُف‌دار

اگر تا به حال سیاهی و گودی دور چشم را تجربه کرده باشید، می دانید که کمبود خواب چقدر در این اتفاق تاثیر دارد، استرس هم مانند کمبود خواب شدیدا در سیاهی و گودی اطراف چشم موثر است.

در حالت فعالیت بدنی(مبارزه و یا ورزش)، بدن ما به طور مداوم آدرنالین تولید می‌کند و چرخه آن را حفظ می‌کند، این حالت در زمانی که نیمه شب بیدار باشیم هم اتفاق می‌افتد.

برای مبارزه با بی‌خوابی مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید، از اسانس‌های روغنی در دستگاه‌های پخش بو در اتاق خوابتان استفاده کنید، سعی کنید دو ساعت قبل از خواب به صفحه‌های نمایش نگاه نکنید. رعایت تمام این راه‌کارها باعث بهبود در روتین خواب شبانه‌تان می‌شود.

برای اختلالات خواب مانند بی‌خوابی و اختلال در نفس‌کشیدن در زمان خواب، روغن CBD و قرص‌های ملاتونین ممکن است به عنوان راه‌حل‌های موثر‌تری عمل کنند.

خطوط ریز و چین و چروک

استرس و فشار روانی ناگزیر راهی برای اثبات دائمی احساسات ما به شکل شیار ابرو و اخم یا چروک‌های ریز دور چشم، پیدا می کنند، اما باید در مورد آن چه کرد؟ می‌توانید یوگای صورت را امتحان کنید. یوگای صورت که بی خطرتر از بوتاکس است، می‌تواند به نتایج مشابهی منجر شود، اگرچه تعهد به انجام هر روز این کار ممکن است کمی سخت باشد.

این تمرینات با هدف قرار دادن عضلات صورت که به طور ناخودآگاه هر روز از آنها استفاده می‌کنیم، از طریق تکنیک‌های ماساژ در نواحی پر فشار مانند پیشانی، ابروها و خط فک، می‌توانند با چین و چروک‌های در حال رشد مقابله کرده و پوست را انعطاف پذیرتر کنند.

یکی از راه‌های دیگر ماساژ صورت و استفاده از غلتک یشم سرد است که سیستم لنفاوی را فعال کرده و می‌تواند پف کردگی و ظاهر آسیب استرس را روی پوست کاهش دهد.

چرخه استرس را متوقف کنید

استرس در هر فردی یکسان بروز نمی کند، اما هر فردی در نهایت تا حدودی استرس را در زندگی خود تجربه می‌کند. به جای مقایسه سطح استرس خود با دیگران برای ارزیابی اینکه آیا استرس شما “خیلی بد” است یا خیر، بهتر است تصمیم بگیرید که در زمان نیاز از خود مراقبت کنید.

با اینکه نمی‌توانیم راه‌های بی‌شماری را که استرس ایجاد می‌کند کم کنیم اما می‌توانیم نحوه واکنش خود به آن را کنترل کنیم. به یاد داشته باشیم که همیشه از بدن و پوست خود مراقبت کنیم، یکی از راه‌های کوچکی است که می‌توانیم به آرامی اما مطمئناً استرس را در طول زمان کاهش دهیم.

منبع: healthline.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *