آیا شکلات باعث آکنه می شود؟


این یک باور رایج است که یکی از معدود معایب خوردن شکلات میتواند امکان ایجاد جوش و آکنه را افزایش دهد. ثابت شده آنچه که ما می خوریم همیشه با سلامت پوست ما مرتبط بوده است، بنابراین منطقی است که یکی از میان وعده‌های مورد علاقه ما بتواند در تعیین سلامت یا آسیب بدنی ما نقش داشته باشد. اما آیا واقعا شکلات باعث آکنه می شود؟ و اگر چنین است، آیا این بدان معناست که باید برای همیشه از چنین خوراکی محبوبی دست بکشیم؟

پاسخ کوتاه اما درست شاید این باشد، دکتر آنجلا لمب، متخصص پوست و استادیار می‌گوید برخی از مطالعات قابل اطمینان نشان می‌دهند که شکلات می‌تواند با جوش‌ها مرتبط باشد. دکتر لمب توضیح می‌دهد که مطالعات نشان داده که غذاهای شیرین شاخص گلیسمی را افزایش می‌دهند، که می‌تواند آکنه شما را تحریک کند. با این حال او همچنان تاکید می کند که باید تحقیقات بیشتری در این باره صورت گیرد تا بتوان مطمئن‌تر نظر داد.

نیکول نگبنبور ( Nicole Negbenebor) متخصص پوست، میکروگرافیک و انکولوژی پوست، این چنین عنوان می‌کند: متاسفانه، تحقیقات قطعی در رابطه با استفاده از شکلات و ایجاد آکنه پوست وجود ندارد چون برخی از مطالعات هیچ ارتباطی را بین آن‌ها نشان نمی‌دهند و در برخی تحقیقات، استفاده از شکلات سفید و شکلات تلخ، با احتمال بیشتری برای ایجاد یا تشدید آکنه مرتبط هستند. به همین دلیل نیاز به تحقیقات با کیفیت بیشتری وجود دارد که به طور خاص به اثرات غذا و آکنه می‌پردازد.

چرا وقتی شکلات می خورید ممکن است دچار آکنه شویم؟

دکتر نگبندور می گوید که هر چیزی با محتوای قند بالا (که برخی از شکلات‌ها دارند) می تواند منجر به افزایش التهاب شود که یکی از دلایل ایجاد جوش است، او به مطالعاتی اشاره می کند که نشان می‌دهد غذاهایی مانند شکلات سفید می تواند باعث ایجاد آکنه در افرادی شود که قبلاً مستعد ابتلا به آن بودند.

دکتر لمب می افزاید: در واقع، این قند و همچنین محتوای چربی اشباع شده است که به ایجاد جوش کمک می کند، نه لزوما شکلات. همچنین، بسیاری از شکلات ها حاوی لبنیات هستند که با ایجاد آکنه نیز مرتبط است.

آیا مواد غذایی دیگری هم باعث آکنه می شود؟

به گفته دکتر لمب، هر غذایی که قند خون شما را به طور ناگهانی افزایش دهد – نان سفید، برنج، ماکارونی و سایر غذاهای بسیار فرآوری شده – و مواد غذایی با محتوای چربی بالا، مانند کره و گوشت با چربی های اشباع شده، می توانند به ایجاد آکنه کمک کنند. او اضافه می‌کند که غذاهای حاوی لبنیات هم می‌توانند حاوی محتوای چربی اشباع شده و هورمون‌هایی باشند که باعث ایجاد جوش می‌شوند.

آکنه ناشی از غذا را چگونه درمان کنیم؟

همه متخصصان متفق القول هستند که اولین قدم برای درمان آکنه‌ای که با غذا ایجاد می شود، تغییر رژیم غذایی است. دکتر الماریا می گوید: اگر یک نوع نوع غذا یا مواد خوراکی آکنه شما را تحریک می‌کند، بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید.

دکتر نگبنبور انتقال به رژیم غذایی کم قند را توصیه کرده و همچنین اضافه می کند که رژیم غذایی شما باید سرشار از میوه ها و سبزیجات کامل باشد، با این حال او می‌گوید ما دائماً چیزهایی می خوریم که ممکن است گهگاهی باعث آکنه شده و گریزی از آن نیست، اینجاست که استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب مطرح می شود.

او می‌گوید برای یک روتین پوست با تمرکز بر آکنه، به دنبال پاک‌کننده‌ای باشید که دارای بنزوئیل پراکسید است، این ترکیب به دلیل کشتن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه یا لاکتیک اسید، یک آلفا هیدروکسی اسید که با لایه‌برداری پوست و منافذ را تمیز نگه می‌دارد از بروز آکنه جلوگیری می‌کند. استفاده کردن از سرم پوست نیاسینامید گریفین با کنترل ترشح چربی و تنظیم ph  پوست مانع ایجاد جوش می‌شود و استفاده روزانه از آن به علت ضد التهاب بودن قرمزی و خشکی پوست را از بین می‌برد. هنگام انتخاب یک مرطوب کننده محصولی سبک وزن و غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید. دکتر الماریا درمان‌های ضد التهاب را پیشنهاد می‌دهد که با کاهش التهاب به تغییر سلول‌های پوست کمک می‌کند، مانند آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده یا رتینوئیدهای موضعی.

اگر آکنه شما خفیف است، دکتر نگبنبور میگوید متخصص پوست شما به احتمال زیاد درمان‌های موضعی مانند ترتینوئین یا کلیندامایسین یا درمان‌های خوراکی مانند داکسی سایکلین را تجویز می‌کند. اما اگر آکنه شما شدید باشد ممکن است آکوتان برای شما تجویز شود.

اما به طور کلی درمان آکنه یک رویکرد جامع است که شامل سبک زندگی و عادات سالم و داشتن روتین مراقبت از پوست مناسب پوستتان است. او می‌گوید: مهم‌ترین نکته این است که خوب غذا بخورید، خواب کافی داشته باشید، و پس از مراجعه به پزشک متخصص پوست، از داروهای خود [که توسط پزشک تجویز شده‌اند] درست استفاده کنید.

منبع: instyle

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *