روتین مناسب پوست چرب


پوست چرب یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است. و افرادی که پوست چربی دارند با چالش‌هایی مانند پوست براق، جوش و آکنه رو به رو هستند.

اما خبر خوب این است که به وسیله یک روتین مناسب پوست چرب و با استفاده از محصولات پوستی موضعی مانند سرم‌های پوست، این مسائل می‌توانند کمتر مشکل ساز باشند.

روتین مراقبت از پوست چرب همچنین با مشکلات رایج ناشی از پوست چرب مانند آکنه، لکه‌ها، جوش‌های سرسیاه و رنگدانه‌ها مبارزه می‌کند. در این مقاله به بررسی بهترین و مناسب‌ترین روتین پوست چرب و چگونگی زمان و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

بهترین روش مراقبت از پوست های چرب

افرادی که پوست چربی دارند باید صبح و شب پوست خود را با یک پاک‌کننده لایه بردار بشویند.  

از تونر حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک استفاده کنند.

پوست خود را با محصولات حاوی مشتقات رتینول درمان کنند.

صبح و شب با یک مرطوب کننده سبک وزن (بر پایه آب) پوست خود را مرطوب کنند.

مرحله 1: صبح و بعد از ظهر پوستتان را بشویید.

مهمترین گام در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی و شستشو پوست است.

اگر پوست شما تمایل به چربی دارد، احتمالاً می‌تواند پاکسازی بیشتری را تحمل کند.

اگرچه بیشتر افراد باید صبح و شب صورت خود را بشویند، اما برای افرادی که پوست چربی دارند، بسیار مهم است که حتما صبح‌ها صورت خود را به طور کامل پاک کنند.

روتین پوست چرب

با وجود اینکه ممکن است احساس کنید پوستتان از شب قبل کاملا تمیز مانده است، اما چون در طول شب پوست شما مشغول و تولید چربی و پوسته شدن (ریختن سلول‌های مرده) است باید صبح صورتتان را دوباره بشویید.

به همین دلیل شستشو با یک پاک کننده لایه بردار مناسب، صبح و عصر توصیه می‌شود.

پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک یک گزینه مناسب و مخصوص پوست چرب است.

مرحله 2: از تونر استفاده کنید

هنگامی که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، کثیفی و چربی است، توصیه می‌شود از یک تونر لایه بردار استفاده کنید که حاوی یکی از دو موارد زیر باشد:

اسید سالیسیلیک

اسید گلیکولیک

اسید لاکتیک

مرحله 3: پوست خود را درمان کنید

این مرحله به مشکلات خاص پوست شما بستگی دارد.

بهتر است صبح روی پوست تمیز ابتدا سرم نیاسینامید (تنظیم کننده PH) و پس از جذب آن از سرم آنتی آکنه در نواحی دارای جوش برای درمان آکنه استفاده کنید.

شب، ابتدا از سرم زیر چشم (اگر بالای 30 سال هستید) بزنید و سپس سرم سدیم PCA و نهایتا سرم ویتامین سی را روی آن‌ لایه بندی کنید.

2 بار در هفته پوستتان را با سرم لایه بردار قوی، لایه برداری کنید.

افرادی که پوست چرب دارند در بلند مدت خوش شانس‌تر از سایر افراد هستند زیرا افرادی که روغن (چربی) بیشتری در پوست خود دارند، نسبت به افرادی که پوست خشکی دارند، کمتر مستعد چین و چروک و خطوط ریز هستند و پوست آن‌ دیرتر پیر می‌شود. اما باز هم بهتر است اگر بالای 30 سال هستید سرم رتینیل پالمیتات (ضد پیری) را یک شب در میان استفاده کنید

مرحله 4: در صبح و بعد از ظهر مرطوب کنید.

اگر پوست شما چرب است، مرطوب کردن یک مرحله بسیار مهم در روتین پوست شماست.

برخی باور دارند که زمانی که پوست فردی چرب است، نیازی به مرطوب کردن ندارد یا نباید آن را زیاد مرطوب کند. اما این یک تصور رایج و کاملا غلط است.  

متخصصان پوست می‌گوید: همه نوع پوست به رطوبت رسانی و استفاده از کرم مرطوب کننده نیاز دارند، اما اگر پوست چربی دارید، باید به بافت و نوع مرطوب کننده‌ای که استفاده می کنید دقت کنید.

به دنبال کرم مرطوب کننده باشید که:

سبک وزن

بدون روغن

بر پایه آب

هر مرطوب کننده ای که برای پوست مستعد آکنه ساخته شده است باید این سه ویژگی را داشته باشد.

درمان آکنه

آکنه و پوست چرب کاملا به هم مرتبط و وابسته هستند.

غدد چربی متصل به فولیکول‌های مو است این غدد در پوست‌های چرب فعالیت بیشتری نسبت به سایر پوست‌ها دارند، برای کاهش چربی باید اندازه غدد چربی را کاهش  و تولید چربی آن را کنترل کنیم.

اگر سرم پوست حاوی سدیم PCA و اسید سالیسیلیک را در روتین خود قرار دهید، شاهد پاکسازی و تنظیم ترشح چربی سبوم (غدد زیر پوست) خواهید بود.

مواد طبیعی مناسب کنترل چربی پوست

اگر به دنبال درمان‌های خانگی هستید، عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کنندگی می‌تواند گزینه خوبی برای پوست‌های چرب باشد.

بلغور جو دوسر یکی دیگر از ترکیباتی است که می تواند مفید باشد، زیرا پوست ملتهب را آرام می‌کند و چربی اضافی آن را جذب می‌کند.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *