10 راه برای حفظ کلاژن پوست


هنگامی که به اوایل دهه بیست خود می‌رسید، سطح پوست شما با سرعت حدود یک درصد در سال شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند. کلاژن، همانطور که دکتر هانا کوپلمن، متخصص پوست، توضیح می‌دهد، یک پروتئین رایج است که بلوک‌های سازنده پوست، مو، ناخن و بافت همبند را تشکیل می‌دهد و ساختار، کشسانی و استحکام را به پوست می‌بخشد.

او می‌گوید: با افزایش سن، تولید طبیعی کلاژن بدن کند می‌شود. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، آلودگی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب می‌توانند باعث تجزیه کلاژن شوند و منجر به پوست کمتر سفت و الاستیک با چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی شوند. پس از آسیب یا از بین رفتن کلاژن، جایگزینی آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، بنابراین حفظ آن به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می‌کند.

1:از مرطوب‌کننده‌ای با کلاژن استفاده کنید

دکتر لال می‌گوید که استفاده از مرطوب‌کننده‌ای با کلاژن می‌تواند به هیدراتاسیون و ترمیم آسیب‌های سد پوست کمک کند، اما شما باید به دنبال محصول مناسب باشید. او توضیح می‌دهد: کلاژن یک مولکول بسیار بزرگ است و به لایه‌های عمیق پوست نفوذ نمی‌کند. برخی نظریه‌ها وجود دارند که می‌گویند استفاده از آن روی پوست می‌تواند به ساخت کلاژن  در بدن کمک کند. از آنجایی که کلاژن از پوست حمایت می‌کند و به حفظ آن کمک می‌کند، حفظ تعادل سالم بین ساخت کلاژن و جلوگیری از تجزیه کلاژن مهم است. جلوگیری از تجزیه کلاژن در اینجا کلیدی است. از آنجایی که اثربخشی تحریک کلاژن با کرم‌های موضعی مشخص نیست، به دنبال مرطوب‌کننده‌های کلاژنی باشید که از ذخایر کلاژن پوست شما حمایت و دفاع کنند، نه محصولاتی که ادعا می‌کنند کلاژن جدید را از طریق استفاده موضعی تحویل می‌دهند.

2: درمان‌های میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک درمان تحریک‌کننده کلاژن شناخته شده است که میکرو آسیب‌هایی را در پوست ایجاد می‌کند. این زخم‌ها روند بهبود طبیعی بدن را تحریک می‌کنند و تولید کلاژن و الاستین را به عنوان محصول جانبی تقویت می‌کنند. دکتر کوپلمن می‌افزاید: میکرونیدلینگ همچنین بافت پوست را بهبود می‌بخشد، چین و چروک را کاهش می‌دهد و جای زخم را به حداقل می‌رساند. معمولاً نتایج چند هفته پس از درمان ظاهر می‌شوند، در ماه‌های بعد با افزایش تولید کلاژن شاهد بهبود مستمر آن خواهید بود.

متخصصان چندین جلسه درمان و نگهداری را برای بهره‌مندی کامل از میکرونیدلینگ توصیه می‌کنند.

3:یک رتینوئید را در روتین خود بگنجانید

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند که برای استفاده در درمان‌های موضعی و خوراکی پوست به اسید رتینوئیک تبدیل می‌شوند. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شوند، تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و گردش سلول‌های پوست را تقویت می‌کنند. دکتر کوپلمن می‌گوید: این به محافظت از کلاژن موجود و تشویق فیبرهای کلاژن جدید کمک می‌کند. دکتر لال رتینول را به رتینوئید ترجیح می‌دهد زیرا رتینوئیدها برخلاف رتینول، فعال هستند اما رتینول باید به رتینوئید تبدیل شوند تا فعال شوند.

در حالی که هر دو متخصص از رتینوئیدها حمایت می‌کنند، سعی کنید یک کرم بدون نسخه یا یک سرم مانند سرم رتینیل پالمیتات، یک ماده گیاهی ملایم که به عنوان یک جایگزین در نظر گرفته می‌شود، را امتحان کنید.

4:یک درمان لیزری انجام دهید

درمان‌های لیزری داخل مطب می‌توانند به طور قابل توجهی کیفیت و سطح کلاژن پوست شما را بهبود بخشند. دکتر کوپلمن لیزرها را دوست دارد زیرا آنها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و در عین حال بافت و رنگ پوست را بهبود می‌بخشند. دکتر لال می‌افزاید که لیزرهای کسری و غیر سلب کننده می‌توانند برای همه انواع پوست ایمن باشند، اما ضروری است که برای یافتن بهترین درمان برای نوع پوست و رنگ پوست خود با یک متخصص باتجربه مشورت کنید.

5:به درمان‌های رادیوفرکانسی نگاه کنید

درمان‌های رادیوفرکانسی به انرژی تحویل داده شده در عمق پوست برای گرم کردن آن و تحریک تولید کلاژن و الاستین متکی هستند. پوست در پاسخ به درمان، سفت‌تر، محکم‌تر و صاف‌تر می‌شود، با خطوط، چین و چروک و افتادگی کمتر پوست. دکتر کوپلمن می‌گوید: من این درمان‌ها را دوست دارم زیرا آنها نتایج مؤثر و قابل مشاهده را با حداقل زمان استراحت ارائه می‌دهند در حالی که ظاهر کلی پوست و سلامت آن را بهبود می‌بخشند.

6:تزریق اسکالپترا(Sculptra) را امتحان کنید

دکتر لال می‌گوید: از نظر تزریقاتی که به کلاژن کمک می‌کنند، اسکالپترا مورد علاقه من است. ساخت کلاژن مکانیسم اصلی عملکرد اسکالپترا است. این باعث تحریک فیبروبلاست‌های پوست برای تولید کلاژن از طریق یک پاسخ بهبود زخم برای پوست سفت‌تر و محکم‌تر می‌شود. بهترین گزینه برای بیمارانی با حجم پوست کافی اما افتادگی می‌باشد. اگر در دهه 40 خود شروع به استفاده از اسکالپترا کنید، به مرور زمان به ساخت کلاژن کمک می‌کند.

7:ویتامین سی استفاده کنید

جای دادن آنتی اکسیدان ویتامین سی در روتین روزانه مراقبت از پوست شما می‌تواند در حفظ کلاژن تفاوت ایجاد کند. دکتر لال توضیح می‌دهد: ویتامین C یک کوفاکتور در تولید کلاژن است و استفاده موضعی از آن باید به روند ساخت کلاژن کمک کند.

ویتامین سی همچنین به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که سطح کلاژن (و الاستین) را آسیب می‌رسانند و در عین حال برای کاهش خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های تیره تلاش می‌کنند. دکتر لال می‌افزاید: مانند بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده دیگر مراقبت از پوست، حدود سه ماه طول می‌کشد تا نتیجه دهد. این مدت زمانی است که طول می‌کشد تا فرآیندهای سطح سلولی منجر به یک تفاوت قابل مشاهده شوند.

8:پیلینگ شیمیایی را امتحان کنید

پیلینگ‌های شیمیایی اغلب به دلیل مزایای صاف کردن پوست و یکنواخت کردن رنگ پوست مورد ستایش قرار می‌گیرند. اما حقیقت این است که آنها همچنین مزایای مرتبط با کلاژن را ارائه می‌دهند. لایه بردار شیمیایی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) حاوی گلیکولیک یا لاکتیک اسید ، پوست را لایه برداری می‌کنند و گردش سلول‌های پوست را تقویت می‌کنند، از کلاژن پوست محافظت می‌کنند و کلاژن جدید را تحریک می‌کنند.

9:هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ کلاژن، استفاده روزانه از ضدآفتاب است. دکتر کوپلمن می‌گوید: ضدآفتاب برای حفظ کلاژن بسیار مهم است زیرا اشعه ماوراء بنفش یکی از عوامل اصلی تخریب کلاژن است. او استفاده از ضدآفتاب با طیف گسترده SPF 30 یا بالاتر را برای محافظت از پوست در برابر اشعه UVA و UVB توصیه می‌کند.

او می‌افزاید: به دنبال موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای محافظت فیزیکی و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و نیاسینامید برای مزایای اضافی پوست و کلاژن باشید. پیشنهاد می‌کنیم از سرم مولتی ویتامین استفاده کنید که حاوی ویتامین E ، نیاسینامید و…. است و میتواند پوستتان را عمیقا تغذیه کند.

رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید

دکتر لال می‌گوید: کلاژن یک نوع پروتئین است، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی کافی از نظر پروتئین بسیار مهم است. پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه به ساخت پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه دیگر کمک می‌کنند. دکتر کوپلمن می‌افزاید که گوشت‌های بدون چربی، ماهی و حبوبات همه منابع خوب کلاژن هستند زیرا اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می‌کنند، در حالی که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند آجیل و چای سبز با رادیکال‌های آزاد که کلاژن را تجزیه می‌کنند مبارزه می‌کنند.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *