رتینول و عملکرد آن روی پوست


رتینول و مشتقات آن رادیکال‌های آزاد به ویژه درلایه میانی پوست را خنثی می‌کنند که منجر به کاهش ظاهر چین و چروک و منافذ بزرگ شده می‌شود. رتینول یکی از شناخته شده ترین ترکیبات پوستی در صنعت مراقبت از پوست است. رتینول ترکیب بدون نسخه از گروه رتینوئیدها است که برای درمان مشکلات پوستی مرتبط با بالا رفتن سن و همچنین درمان آکنه استفاده می شود.

با اینکه رتینول‌ها از رتینوئیدهای نسخه‌ای متفاوت هستند اما همچنان قدرت زیادی دارند. با این حال، رتینول همچنان قوی‌ترین نسخه در بین سایر ترکیبات عرضه شده بدون نیاز به نسخه پزشکی مانند مانند رتینالدئید و رتینیل پالمیت است. رتینول مزایای بالقوه زیادی برای درمان مشکلات پوستی و مراقبت از پوست دارد، اما عوارض جانبی نیز وجود دارد که باید قبل از مصرف در نظر گرفت.

اگر کنجکاو هستید که بدانید آیا رتینول می تواند مکمل مفیدی برای مراقبت از پوست شما باشد یا خیر؟ درادامه ویژگی‌ها، خصوصیات و نحوه مصرف رتینول را توضیح می‌دهیم.

رتینول چگونه کار می‌کند

رتینول از مشتات ویتامین A است، عملکرد آن از سایر محصولات ضد پیری پوست که با از بین بردن سلول های مرده پوست با چین و چروک مبارزه می‌کند، نیست و در عوض، مولکول‌های کوچکی که رتینول را تشکیل می‌دهند، به عمق پوست یعنی لایه زیر اپیدرم  یا همان درم می‌روند.

هنگامی که رتینول در این لایه میانی پوست قرار می‌گیرد، شروع  به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کرده و به این شکل به افزایش تولید الاستین و کلاژن کمک می‌کند که در نهایت می تواند ظاهر موارد زیر را کاهش دهد:

خطوط ظریف

چین و چروک

منافذ بزرگ شده

از رتینول برای کمک به درمان آکنه و همچنین اسکارهای مرتبط با آن هم استفاده می‌شود، گرچه آکنه‌های شدید معمولاً از طریق یک رتینوئید تجویزی همراه با سایر داروهای ضد التهاب و باکتری‌ درمان می شوند.

در نهایت، رتینول یک اثر لایه برداری بر روی سطح پوست دارد که می تواند به بهبود بافت و تن پوست کمک کند.

رتینول چه مشکلی را هدف قرار می‌دهد

رتینول در درجه اول برای درمان بیماری‌های پوستی زیر استفاده می شود:

 

خطوط ظریف

چین و چروک

لکه های ناشی از نور خورشید و سایر علائم آسیب ناشی از نور خورشید، که گاهی اوقات پیری نور نامیده می‌شود

بافت ناهموار پوست

ملاسما و انواع هایپرپیگمانتاسیون

برای دستیابی به بهترین نتایج از محصولات پوستی حاوی رتینول، سعی کنید هر روز از آن استفاده کنید. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بهبودهای قابل توجهی را بتوانید مشاهده کنید.

اثرات جانبی

با اینکه رتینول توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده است اما این بدان معنا نیست که هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

افراد پس از استفاده از محصولات پوستی حاوی رتینول معمولاً خشکی و تحریکات پوست را به خصوص اگر در حال استفاده  از یک محصول جدید باشند تجربه می‌کنند. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرخی

خارش

لایه برداری پوست

اگر دچار این عوارض شدید، سعی کنید رتینول را یک شب در میان یا هر سه شب یکبار استفاده کنید همچنین بهتر است محصولات حاوی رتینول را فقط  در روتین شبانه قرار دهید زیرا پوست را به اشعه خورشید حساس می‌کنند.

قبل از استفاده از محصولات حاوی رتینول با متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید آیا این محصول برای پوست شما مناسب است یا خیر.

با این حال کمتر از 10 درصد از افرادی که از رتینول استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنند، از جمله:

التهاب شدید آکنه

التهاب شدید اگزما

تغییر رنگ پوست

حساسیت شدید به اشعه UV

تاول زدن

گزیدگی

تورم

استفاده از رتینول تا 30 دقیقه پس از شستن صورت(پوست مرطوب) نیز ممکن است باعث کاهش سوزش پوست شود.

در صورت استفاده همزمان بیش از یک محصول حاوی رتینول، خطر عوارض جانبی شما ممکن است بیشتر باشد. برچسب محصولات را با دقت بخوانید به خصوص اگر ترکیبی از محصولات با برچسب “ضد پیری” یا “درمان آکنه” استفاده می کنید، که احتمالا حاوی رتینول هستند.

هشدارها

طبق گفته بنیاد سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است برخی از اثرات خشک کننده و تحریک کننده رتینول را بدتر کند.

از قضا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند شما را در معرض خطر برخی از همان اثراتی که از رتینول برای درمان آنها استفاده می کنید، مانند لکه های ناشی از افزایش سن و چین و چروک قرار دهد. برای کاهش چنین خطراتی، هر زمان که قصد گذراندن دوره های طولانی در خارج از منزل را دارید، از یک ضد آفتاب بر پایه مواد معدنی (با حداقل 30SPF) استفاده کنید.

به طور کلی توصیه می شود که افراد باردار از مصرف رتینول اجتناب کنند. اگر فکر می کنید باردار هستید یا قصد دارید در آینده ای نزدیک باردار شوید، در مورد استفاده از رتینول با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از رتینول ممکن است اگزما و روزاسه را تشدید کند. اگر مورد فعال از هر کدام از این مشکاتت پوستی دارید از استفاده آن خودداری کنید.

رتینول‌های بدون نسخه برای همه در دسترس هستند، اما بهتر است قبل از استفاده از یک مارک خاص با یک متخصص پوست صحبت کنید. آنها می توانند وضعیت کلی پوست شما را ارزیابی کرده و محصول مناسب را بر اساس نیازهای پوست به شما توصیه کنند.

اگر بعد از استفاده از رتینول، نتایج زیبایی مطلوب را مشاهده نکردید، گزینه‌های زیادی مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسیدهای گلیکولیک و سیتریک برای موارد ضد پیری وجود دارد که می‌توانید با مشورت متخصص پوست گزینه مناسب خود را پیدا کنید.

اسیدهای بتا هیدروکسی (سالیسیلیک اسید) برای کمک به بهبود بافت پوست و آکنه

لایه بردارهای شیمیایی برای کمک به ریزش لایه بیرونی پوست جهت بهبود تن و بافت

درم ابریژن، که ممکن است به بافت و تن کمک کند

پرکننده برای خطوط ریز و چین و چروک

لیزر درمانی برای رنگدانه های قرمز و قهوه ای (مویرگ های شکسته) یا جای زخ

چه مدت طول می کشد مصرف رتینول نتیجه بدهد؟

برای اکثر نسخه‌های رتینول‌، چند هفته استفاده مداوم احتیاج است تا نتایج مورد نظر را ببینید. طبق یک مطالعه در سال 2015، “کاهش قابل توجهی در چین و چروک” در شرکت کنندگانی که به مدت 12 هفته از رتینول استفاده کردند، مشاهده شد.

یک مطالعه جدید در سال 2019 نشان داد که چین و چروک‌های اطراف چشم و گردن در افرادی که به مدت 8 هفته از رتینول استفاده می کردند کاملا بهبود یافته است.

آیا می توان پس از رتینول مرطوب کننده استفاده کرد ؟

بله، طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، اگر از محصول حاوی رتینول استفاده می‌کنید، روتین شبانه شما باید چیزی شبیه به این باشد:

شستن صورت با محلول شستشو مناسب.

صورت خود را خشک کنید.

سرم پوست رتینول (سایر مشتقات) را اعمال کنید.

چند دقیقه صبر کنید سپس کرم مرطوب کننده بزنید.

منبع: healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *