چگونه از شر اسکار آکنه خلاص شویم؟


افرادی که نسبت به دیگران جوش‌ و آکنه بیشتری دارند، درمان و از بین بردن آن‌ها یکی از دغدغه‌های روزانه‌ی این افراد است اما لک‌، اسکار و آثاری که روی پوست به جا می‌گذارد مانند فروفتگی‌های پوستی بیشتر ذهن  آن‌ها را درگیر کرده و آزارشان می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه از شر اسکارهای آکنه خلاص شوید، باید بگویم با اینکه درمان آنها می‌تواند به طرز ناامیدکننده‌ای سخت باشد، اما با گذشت زمان، رعایت روتین پوستی روزانه و استفاده از محصولات و درمان‌های مناسب، می‌توانید به طور موثر ظاهر آنها را کاهش دهید.

تشخیص نوع اسکار آکنه

بخش مهمی از درمان اسکار آکنه در وحله‌ی اول درک چگونگی آنها است: فرورفتگی ها یا تورفتگی های کوچک در پوست که ناشی از آکنه‌های متوسط ​​تا شدید است. ثانیاً، توجه به این نکته بسیار مهم است که شکل‌های مختلف آن بسته به اندازه، شکل و کانتور(برجستگی) در انواع اسکار یخ‌چین، غلتکی و اسکار جعبه‌ای دسته بندی می‌شوند.. شرین ادریس، متخصص پوست در شهر نیویورک، توضیح می دهد: آکنه، بسته به شدت آن، می‌تواند نه تنها لایه بالایی پوست، بلکه سطوح عمیق تر پوست را نیز تحت تأثیر قرار دهد. با کاهش التهاب و تلاش پوست برای بهبودی، بافت اسکار ایجاد می‌شود. آکنه‌های شدید التهابی، عوامل خارجی مانند دستکاری کردن و برداشتن آن و شروع دیرهنگام درمان همگی می‌توانند منجر به زخم و اسکار آکنه شود.

اسکارهای آکنه و علائم سطحی آکنه مانند لکه‌های قهوه ای یا قرمز با هم متفاوت هستند. اندرو الکسیس استاد پوست در دانشکده پزشکی توضیح می دهد: در حالی که بسیاری از بیماران من از اصطلاحات اسکار و علائم آکنه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، من به تعریف این دو پیامد بسیار متفاوت از همدیگر تاکید می‌کنم، اسکارهای آکنه در صورت عدم درمان، دائمی هستند و با داشتن فرورفتگی یا تورفتگی در پوست مشخص می‌شوند. از سوی دیگر، علائم آکنه در نهایت برطرف شده  و با لکه‌های تیره قهوه‌ای (هیپرپیگمانتاسیون) یا لکه‌های قرمز ماندگار (اریتم) در محل‌های ضایعه آکنه مشخص می‌شوند.

ساده ترین راه برای تشخیص اینکه آیا اسکار آکنه دارید یا نه؟

 چشم‌هایتان را ببندید و انگشتانتان را روی صورت یا ناحیه آسیب‌دیده آکنه بکشید، اگر تغییراتی در بافت پوست احساس می‌کنید، به احتمال زیاد اسکار آکنه دارید.

در این مقاله درباره  راه‌های درمان اسکار آکنه، از پیشگیری گرفته تا موثرترین درمان‌های خانگی و پیشرفته در مطب، و تحلیل آن‌ها طبق نظرات متخصصان پوست  و در نهایت چگونگی خلاص شدن از شر اسکار و علائم آکنه صحبت می‌کنیم.

درمان آکنه

با پیشگیری شروع کنید

طبق نظرات  Naissan O. Wesley، متخصص پوست: در ابتدا بهتر است کنترل و درمان آکنه را شروع کنید، در غیر این صورت، ممکن است پس از مدتی جای زخم‌ بیشتری مشاهده کنید. همچنین او عنوان کرد که برخی از درمان‌های آکنه به خودی خود به بهبود ظاهر اسکارها کمک می‌کند.

پس از اینکه آکنه تحت درمان قرار می‌گیرد تا  تعداد آن‌ بیشتر نشود، درمان جداگانه‌ای را بر روی هر جای زخمی که همچنان وجود دارد، آغاز می‌کنیم. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین محصولات درمان برای آکنه‌های متوسط ​​تا شدید، مانند برجستگی های قرمز، برآمدگی های چرکی و ضایعات کیستیک زیر پوست، الکسیس توصیه می‌کند از یک رژیم آکنه تجویز شده توسط متخصص پوست پیروی کنید.

اما انجام  یک درمان بدون نسخه که آرام بخش و ضد التهاب باشد در خانه به شکل روزانه توصیه می‌شود. او توضیح می‌دهد: محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و عصاره پوست درخت بید که به کاهش التهاب آکنه کمک کرده و به آرامی سطح پوست را برای بهبود سریع‌تر آکنه و علائم آکنه لایه‌برداری می‌کند، همچنین پرو بیوتیک‌ها، پلی‌ساکاریدها، عصاره گل همیشه بهار و مریم گلی به بهبود وضعیت پوست و تقویت سد رطوبتی آن کمک می‌کند.

استفاده از سرم آنتی آکنه گریفین حاوی سالیسیک اسید و عصاره مریم گلی که لایه برداری ملایمی روی پوست انجام داده آن را پاکسازی می‌کند، برای بهبود وضیعیت آکنه بسیار موثر است. می‌توانید هر روز صبح در موضع جوش و آکنه از این سرم استفاده کنید.

تغییر رنگ پوست را هدف قرار دهید

شرین ادریس توضیح می‌دهد که همواره در مسئله درمان اسکار آکنه، بیمارانم را تشویق می‌کنم که ابتدا به تغییر رنگ اسکار رسیدگی کنند. شگفت‌انگیز است که در شرایطی که رنگ اسکار را با پوست یکسان می‌کنید، تغییرات در بافت (فرورفتگی) ذهن بیماران را آنقدر که فکر می‌کنند آزار نمی‌دهند. نیازی به گفتن نیست که آکنه اثرات متفاوتی بر رنگ‌های مختلف پوست دارد که در هنگام شناسایی و رفع علائم آن و اسکارها باید توسط متخصص تشخیص داده شود. وسلی  اینگونه توضیح می‌دهد: رنگ‌های روشن‌تر یا پوست‌هایی که راحت‌تر آفتاب‌سوخته می‌شوند، اغلب علائم قرمز پس از آکنه را تجربه می‌کنند، در حالی که پوست‌های تیره‌تر یا پوست‌هایی که راحت‌تر برنزه می‌شوند، اغلب بعد از آکنه، علائم قهوه‌ای  ایجاد می‌کنند.
یکی از قوی‌ترین درمان‌های موضعی برای محو شدن تغییر رنگ، سرم ویتامین سی است که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی‌ است و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مضر، ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کرده و در عین حال پوست را روشن کرده و ظاهر لکه‌های تیره را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، زمانی که رتینول به آرامی و با دقت در روتین مراقبت از پوست شما گنجانده شود (مشتقاتی از ویتامین A که یکی از مواد مغذی کلیدی بدن برای تقویت گردش سلولی و تحریک تولید کلاژن است) می‌تواند به درمان تغییر رنگ پوست کمک کند. یکی دیگر از استراتژی‌های خانگی، انجام لایه‌برداری‌ شیمیایی ملایم و منظم با اسیدهایی مانند لاکتیک اسید، گلیکولیک اسید و ..است که به آرامی پوست را لایه‌برداری کرده و پوست جدید درمان را به شکل بیشتری جذب کرده و نهایتا پوست صاف‌تر و یکدست‌تر می‌شود.

درمان‌های داخل مطب را امتحان کنید

متاسفانه هنگامی که یک لک آکنه تبدیل به اسکار شود، این شرایط دائمی است، اما در کنار موارد موضعی درمان، درمان‌های حرفه‌ای در مطب توسط متخصص پوست و انواع لیزرتراپی حداکثر نتایج را در بهبود ظاهر آن خواهد داشت. وسلی عنوان می‌کند که: لیزرها می‌توانند در بهبود آکنه، علائم آکنه و اسکارهای آکنه بسیار مؤثر باشند. او می افزاید که فتودینامیک تراپی (نور درمانی) می‌تواند برای کاهش التهاب آکنه فعال، استفاده شود، در حالی که لیزرهای عروقی، مانند لیزر رنگی پالسی یا IPL (نور پالس شدید)، می توانند برای بهبود رنگدانه‌های پس از التهاب استفاده شوند. همچنین لیزرهای غیر سایشی و لایه بردار از بهترین درمان‌های اسکار آکنه به ‌ویژه برای افرادی است که روی پوست خود فرو رفتگی دارند.  برای اسکارهای نادرتر هیپرتروفیک یا کلوئید ناشی از آکنه، متخصصان پوست اغلب از لیزرهای عروقی یا لیزرهای لایه بردار همراه با کورتیزون موضعی یا تزریق کورتیزون داخل ضایعه (به معنی تزریق مستقیم به اسکار) برای بهبود ظاهر اسکار استفاده می کنند.

وسلی می‌گوید علاوه بر لیزر، سایر درمان‌های داخل مطب، مانند لایه‌برداری شیمیایی درجه پزشکی و میکرونیدلینگ (به‌ویژه همراه با PRP یا همان پلاسمای غنی از پلاکت)، می‌تواند به کاهش علائم آکنه و اسکار کمک کند. در کل توجه داشته باشید در کنار تمام این درمان‌ها صبر و شکیبایی کلیدی مهمی در این روند درمانی است، مهم نیست که کدام مشکل ناشی از آکنه را می‌خواهید درمان کنید. نتایج درمان به ماهیت خود اسکار و انواع روش‌های درمانی انتخاب شده برای درمان آن، مدت زمان، استمرار و دقتی که خود را موظف به انجام آن می‌کنید، بستگی دارد، زیرا همانطور که گفته شد، فناوری امیدوارکننده‌تری برای درمان اسکار  به غیر از درمان‌ موضعی خانگی و درمان‌های پزشکی در مطب  توسط متخصص پوست وجود ندارد. وسلی می‌گوید: اسکار آکنه می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد، و من احساس خوشبختی می‌کنم که اکنون می‌توانیم درمان‌های زیادی برای کمک به افراد درگیر با آکنه و اسکار انجام دهیم، به این امید که این افراد به همان اندازه که زیبا هستند احساس زیبایی هم تجربه کنند.

منبع: vogue

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *