بهترین روش استفاده از سرم ویتامین سی


سرم ویتامین سی از ترکیبات طلایی برای روشن کردن پوست کدر و از بین بردن لک‌ها‌ی پوست به ویژه لک‌های حاصل از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید است، به ویژه اگر به شکل روتین و روزانه استفاده شود. به این ترتیب، آشنایی با ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند و طرز استفاده از آن در روتین مراقبت از پوست ضروری است.

Joshua Zeichner متخصص پوست، ویتامین سی را یک تقویت کننده طبیعی کلاژن و  قو‌ی‌ترین آنتی اکسیدان موضعی می‌داند. سرم ویتامین سی آسیب‌ رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و سایر آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند. ویتامین سی مانع تولید غیر طبیعی رنگدانه‌ها شده و به یکنواخت شدن رنگ پوست و محو شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند. کیت سامرویل متخصص پوست درباره ویتامین سی می‌گوید، در حالی که این ویتامین بیشتر با خاصیت روشن‌کنندگی شناخته می‌شود، اما می‌تواند در سفت کردن پوست نیز مفید باشد. در بسیاری از کلینیک‌ها برای کمک به بهبود کشسانی و سفت کردن بافت پوست صورت، گردن و دکلته استفاده می‌شود.

بهترین روش استفاده از این ماده طلایی برای داشتن چهره‌ای روشن، صاف‌ و جوان‌تر استفاده از آن به شکل روتین روزانه در تمام طول سال است.

غلظت مناسب را انتخاب کنید

دکتر پاتریشیا وکسلر متخصص پوست می‌گوید مهمترین نکته درباره مصرف ویتامین سی موضعی شناسایی غلظت مناسب برای پوست شما است تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد. با غلظت کم مانند 10٪ شروع کنید و پس از چند هفته و در صورت سازگاری پوست، غلظت ویتامین سی را به 15٪ یا 20٪ افزایش دهید. برای پوست‌های چرب یا نرمال، اسید ال اسکوربیک قوی‌ترین نوع ویتامین سی است و می‌تواند مفیدترین هم باشد، در حالی که برای پوست‌های خشک و حساس، آسکوربیل فسفات منیزیم، (ویتامین سی محلول در آب)، به علت تحریک کنندگی کمتر مناسب است.

سرم ویتامین سی

به pH توجه کنید

جذب ویتامین سی تا حد زیادی به سطح pH آن بستگی دارد. اگر پوست شما نرمال است، برای جذب و اثر گذاری بهتر به دنبال ترکیبی با pH پایین حدود 3.5 باشید اما اگر پوست خشک و یا خیلی حساسی دارید، باید محصول شما pH  بین 5 تا 6 داشته باشد. زیرا این pH طبیعی پوست است و برای پوست حساس تحریک‌کننده نخواهد بود.

از سرم پوست استفاده کنید

سرم‌ پوست دارای غلظت بالایی از مواد فعال است به همین دلیل سرم‌‌ رایج‌ترین روش برای رساندن ویتامین سی به پوست است. ویتامین سی در ترکیب با ویتامین E، اسید فرولیک، ویتامین B و هیالورونیک اسید بهترین عملکرد را خواهد داشت. ویتامین سی و E هر دو آنتی‌اکسیدان هستند و عملکرد یکدیگر را تقویت می‌کنند. همچنین فرولیک اسید یک آنتی‌اکسیدان دیگر است که عملکرد ویتامین سی و ویتامین E را در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تقویت تولید کلاژن تثبیت می‌کند. پوست‌های حساس می‌توانند از مخلوط کردن سرم خود با یک مرطوب کننده و یا انتخاب یک مرطوب کننده حاوی ویتامین سی آن به روش ملایم‌تری دریافت کنند.

به آرامی شروع به استفاده کنید

ویتامین سی را به شکل تدریجی به روتین پوستی خود اضافه کنید. سامرویل می‌گوید: هر ترکیبی را بهتر است به آرامی به برنامه پوستی خود اضافه کنید. نتایج بهتری در افرادی که با دو بار در هفته ویتامین سی را آغاز کرده‌ و کم کم آن را تا مصرف روزانه افزایش دادند، مشاده شده پس بهتر است انتظار رضایت فوری نداشته باشید، چند هفته استفاده مداوم زمان می‌برد تا شاهد بهبود رنگ پوست باشید.

نحوه نگه‌داری

سرم‌های ویتامین سی در دو دسته کلی قرار می‌گیرند: سرم‌های بر پایه آب و بدون آب (که به معنای واقعی کلمه بدون آب است). اولی ناپایدارتر و حساس تر به نور است و به همین دلیل معمولاً در بطری‌های مات یا تیره رنگ نگهداری می‌شود، در حالی که دومی حتی در حضور نور خورشید هم پایدار است با این حال مهم نیست که کدام نوع را انتخاب می‌کنید، برای اطمینان از تثبیت ویتامین سی، آن را در یک فضای تاریک و خنک نگه‌داری کنید. وکسلر هشدار می‌دهد: اگر رنگ محلول، تیره یا کدر شود، یعنی اکسید شده است.

آن را با یک لایه SPF محافظت کنید

برخلاف هیدروکسی اسیدها یا رتینول، ویتامین سی پوست را در برابر نور خورشید حساس و آسیب پذیرتر نمی‌کند. همانطور که گفته شد، قوی‌ترین اشکال ویتامین سی به علت ناپایداری در برابر نور آسیب پذیر هستند، بنابراین استفاده از ویتامین سی باید همراه با پوشش گسترده UVA/UVB باشد. نکته خوب این است که وقتی ویتامین سی قبل از کرم ضد آفتاب(با حداقل SPF 30) استفاده شود، اثر ضد آفتاب افزایش و حتی از پوست بیشتر در مقابل اشعه UV محافظت می‌کند. این لایه بندی به عنوان یک محافظ، پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد و نفوذ اشعه ماوراء بنفش حفظ می‌کند.

منبع: VOGUE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *