اسکوالان آبرسان بهتری است یا هیالورونیک اسید؟


اسکوالان و هیالورونیک اسید دو مورد از محبوب‌ترین ترکیبات مراقبت از پوست هستند که هر دو در اکثر محصولات بهداشتی از سرم پوست گرفته تا شوینده‌های صورت، مرطوب‌کننده‌ها و موارد دیگر وجود دارند. هر دو ترکیب آبرسان هستند، اما خواص و عملکردهای متفاوتی دارند و بسته به نیاز شما، ممکن است یکی  از آن‌ها برای روتین شما بهتر از دیگری باشد.

اسکوالان چیست؟

بلر مورفی رز، متخصص پوست و مو، می‌گوید: اسکوالان یک شکل هیدروژنه شده از اسکوالین است، که در آزمایشگاه ساخته می‌شود، در واقع یک نوع چربی طبیعی سبوم است که پوست را مرطوب می‌کند. اسکوالان نرم کننده‌ای است که پوست را نرم و لطیف و به حفظ رطوبت در آن کمک می‌کند، از سد پوست محافظت و پشتیبانی کرده و دارای خواص آنتی اکسیدانی برای معکوس کردن و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد است.

اگر برایتان سوال است که چه چیزی اسکوالان را از اسکوالین متمایز می‌کند، مورفی-رز این چنین توضیح می‌دهد که اسکوالان به منظور بهره‌گیری از مزایای پوستی اسکوالین و در عین حال پایدارتر کردن آن ساخته شده است. این بدان معناست که اسکوالان برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست مناسب‌تر است، زیرا اسکوالین یک مولکول ناپایدار است. با افزایش سن، تولید طبیعی اسکوالین کاهش می‌یابد، بنابراین اگر متوجه شده‌اید که پوست شما در طول زمان و با بالاتر رفتن سن خشک‌تر شده است، این ترکیب می‌تواند برای شما مفید باشد. اسکوالان سبک تر از اسکوالین است و بنابراین برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب‌تر است.

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید یک مولکول آبرسان است که می تواند تا 1000 برابر وزن خود، آب را جذب کرده و نگه دارد. دکتر ربکا مارکوس، متخصص پوست می‌گوید: هیالورونیک اسید یک جزء طبیعی در پوست، چشم‌ها و مفاصل است که در پوست مانند یک مرطوب‌کننده یا ماده‌ای که رطوبت را به داخل پوست می‌کشد، عمل می‌کند.

سرم هیالورونیک اسید دارای یک اثر حجیم کننده فوری بر روی پوست است که می‌تواند ظاهر خطوط ریز را کاهش دهد و باعث می‌شود که این ماده هیدروفیل به‌طور باورنکردنی در بین افراد محبوب باشد، مطمئناً برندهایی را دیده‌اید که سرم‌ پوست یا مرطوب‌کننده‌هایشان حاوی اسید فوق‌العاده قوی و در عین حال ملایم هیالورونیک اسید می‌باشد.

تفاوت اسکوالان با هیالورونیک اسید

مورفی رز (Murphy-Rose) تفاوت اصلی بین اسکوالان و هیالورونیک اسید را این چنین عنوان می‌کند، تفاوت در ترکیب شیمیایی آنها و همچنین روش‌هایی است که پوست را مرطوب می‌کنند. اسکوالان یک لیپید است در حالیکه هیالورونیک اسید یک موکوپلی‌ساکارید (زنجیره‌ای از مولکول‌های قند) است. روش رطوبت رسانی هیالورونیک اسید این چنین است که آب را به داخل پوست می‌کشد، اما اسکوالان یک نرم کننده است که مانند یک مانع عمل کرده و رطوبت را در پوست به دام می‌اندازد.

با این حال، این واقعیت که آنها متفاوت عمل می‌کنند به این معنی نیست که این دو ماده اشتراک زیادی با هم ندارند. مورفی رز می گوید: هر دو به حفظ سلامت و هیدراته شدن پوست کمک می‌کنند. هر دو ترکیب ضد حساسیت و برای پوست‌های حساس بسیار مناسب هستند. هر دو مولکول‌ آبرسان هستند و به طور طبیعی در بدن وجود دارند. البته، اسکوالین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و اسکوالان یک شکل شیمیایی اصلاح شده از آن است.

اسکوالان یا هیالورونیک اسید ؟

در مورد اینکه اسکوالان یا هیالورونیک اسید کدام برای شما بهتر است، این بستگی به نیاز و نوع پوست شما دارد. مورفی رز می‌گوید: هر دو ترکیب بسیار مؤثری برای انواع پوست، از جمله پوست‌های حساس هستند اما هیالورونیک اسید آبرسان بهتری برای پوست‌های چرب یا مستعد آکنه است زیرا بافت سبکی دارد و آب را بدون مسدود کردن منافذ به سطح پوست می‌رساند. اسکوالان یک ماده بسیار موثر برای مرطوب کردن پوست خشک است، البته همچنان می‌توان آن را در فرمولاسیون‌هایی که آکنه را تشدید نمی‌کند هم استفاده کرد.

تعداد دفعات استفاده از هر کدام به نوع محصول مورد استفاده مانند سرم، لوسیون یا مرطوب کننده بودن آن بستگی دارد، اما مورفی رز معمولاً یک تا دو بار استفاده در روز را برای کرم و لوسیون توصیه می‌کند اما اگر محصول سرم پوست باشد یک روز در میان هم می‌تواند برای پوست کافی باشد.

آیا می‌توانید اسکوالان و هیالورونیک اسید را با هم استفاده کنید؟

بله، می‌توانید از اسکوالان و هیالورونیک اسید همزمان با هم استفاده کنید، چه از طریق لایه‌بندی محصولات جداگانه چه فرمولی که حاوی هر دو ماده باشد. در صورت استفاده جداگانه، ابتدا باید هیالورونیک اسید را استفاده کنید تا آب را به داخل پوست بکشد، سپس اسکوالان را بزنید تا مانعی ایجاد کند که رطوبت پوست حفظ شده و از تبخیر آن جلوگیری کند.

در نهایت، هیالورونیک اسید و اسکوالان هر دو ترکیبات برجسته‌ای در  مراقبت از پوست هستند که برای انواع پوست مزایایی دارند. با توجه به اینکه هر یک از مواد به بازسازی فرآیندهای رطوبت طبیعی پوست ما کمک می‌کند، در صورت مواجهه با خشکی یا پوست دهیدراته هر دو گزینه‌ برای امتحان کردن عالی هستند. هر دو ماده برای پوست‌های خشک، مستعد آکنه، ملتهب و حتی پوست‌های حساس عالی هستند.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *