مراقبت از پوست در زمستان


خشکی و قرمزی پوست در سرما

آب و هوای سرد و خشک در داخل و خارج خانه در طول زمستان می‌تواند پوست را به شکلی نه چندان ایده آل تبدیل کند. مراقبت از پوست در زمستان با یک روتین مراقبتی مناسب می‌تواند پوست را مرطوب نگه دارد و در فصل سرما ظاهری زیبا به شما بدهد.

فصل زمستان بدترین زمان برای پوست ما است، به خصوص اگر پوست خشکی هم داشته باشیم. در این زمان از سال، هوای سرد رطوبت را از پوست شما می‌گیرد و باعث خشکی، خارش و تحریک پذیری پوستتان می‌شود. 

مراقبت از پوست در طول زمستان فقط کمی زمان و تلاش بیشتری می‌طلبد زیرا شرایط ‌برای سد محافظ ما بسیار سخت‌تر می‌شود. پوست در معرض عناصری مانند: هوای سرد، باد زیاد و نور خورشید که از سطح برف منعکس می‌شود، قرار می‌گیرد. رطوبت کم در آب و هوای سردتر رایج است و به همین دلیل هر ثانیه رطوبت را از پوست شما می‌گیرد. همچنین در داخل خانه  هم به علت روشن کردن وسایل گرمایشی و حرارت خشک، پوست حالت کشیدگی پیدا کرده و خشک می‌شود. پس جای تعجب نیست که پوست ما در سرما اغلب خشک و پوسته پوسته شده و به خارش می‌افتد، در این زمان پوست به راحتی ترک خورده و حتی ممکن است خونریزی کند.

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا از این نتیجه ناخوشایند جلوگیری کنید و پوست خود را در طول ماه‌های زمستان سالم و شاداب نگه دارید.

رطوبت پوست را حفظ کنید:

 پوست شما روغن‌های طبیعی تولید می‌کند که به محافظت از پوست و حفظ سلامت آن کمک می‌کند. بهتر است از حمام کردن و دوش گرفتن طولانی خودداری کنید، همچنین نباید به طور مکرر دست یا صورت خود را بشویید تا روغن‌های طبیعی بدنتان از بین نرود. حتما از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید. بعد از حمام یا دوش گرفتن، پوست خود را به آهستگی خشک کرده و سپس مرطوب کنید.

رطوبت را به خانه خود اضافه کنید:

 برای مقابله با اثرات خشک شدن پوست در اثر گرمای داخلی، پیشنهاد می‌شود که یک مرطوب کننده در محیط خانه خود قرار دهید. می توانید از یک مدل قابل حمل یا رومیزی در کنار سیستم گرمایشی موجود در خانه استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده هوا باعث می‌شود که رطوبت هوا جذب پوست شما شده و به این ترتیب از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

مصرف آب بیشتر:

 .افزایش مصرف آب در طول زمستان به آبرسانی پوست شما کمک می‌کند و از دهیدراته شدن پوستتان جلوگیری می‌کند

ضد آفتاب را فراموش نکنید:

فقط به این دلیل که هوا در بیرون از خانه سرد است به این معنی نیست که آفتاب روی پوست شما تأثیر نمی‌گذارد. برعکس انعکاس خورشید از برف به این معنی است که اشعه ماوراء بنفش از زوایای بیشتری به پوست شما برخورد می‌کند.

از هیالورونیک اسید استفاده کنید:

قرار گرفتن در معرض بادهای تند و سرد در طول فصل زمستان می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. بنابراین، پوست خود را همیشه آبرسانی کنید و برای نتایج شگفت انگیز از هیالورونیک اسید استفاده کنید. این ماده پوست را عمیقا (لایه‌های زیرین) آبرسانی کرده و آن را حجیم نشان می‌دهد.

از پانتنول استفاده کنید:

فصل سرد و هوای خشک پوست را حساس، ملتهب و حتی قرمز می‌کند اکثر افراد تجربه قرمزی و خشکی پوست به ویژه در ناحیه گونه‌ها را در فصل سرد دارند، سرم پانتنول (ویتامین B5) به علت خواص ضد التهابی که دارد، پوست را لطیف و نرم کرده، همچنین قرمزی و حساسیت ناشی از سرما را از بین می‌برد، پس بهتر است از آن به شکل روتین روزانه در فصول سرد سال استفاده کنید.

ترکیبات حاوی رتینول و مشتقات آن :

رتینول (ویتامین A) برای حجیم و صاف کردن پوست بسیار عالی است اما دقت کنید که همیشه باید همراه با یک SPF خوب استفاده شود، زیرا رتینول پوست را نسبت به خورشید حساس می‌کند پس باید بعد از استفاده از آن، کرم ضد آفتاب بزنید. این ماده چرخش سلولی را افزایش می‌دهد، چربی طبیعی پوست را تنظیم می‌کند و ظاهر رنگدانه‌ها را بهبود می‌بخشد.

ویتامین سی :

ویتامین سی در فصل زمستان به طور موثر عمل می‌کند و به مقابله با اشعه‌هایی که به طور کامل توسط ضد آفتاب مسدود نمی‌شوند، کمک می‌کند. سرم ویتامین سی برای رنگدانه‌های پوست مفید است، همچنین به افزایش تولید کلاژن کمک کرده، در نتیجه رنگ پوست شما را روشن‌تر می‌کند.

پوست خود را دائما مرطوب کنید:

 در فصل زمستان مرطوب کننده‌های خود را به مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر روغن تغییر دهید تا پوستتان سلامت‌تر شود. کرم‌های مرطوب‌کننده غلیظ و درمانی را شب ها به ویژه در نواحی مستعد خشکی مانند دست‌ها، آرنج، زانو و لب‌ها استفاده کنید سپس با دستکش و جوراب نخی این نواحی  را بپوشانید تا رطوبت در طول شب در آن حفظ شود.

پاک کننده خود را عوض کنید:

بهتر است که در فصل زمستان پاک کننده بدن و صورت فعلی خودتان را با یک شستشو دهنده مرطوب کننده‌تر برای مثال شستشو دهنده حاوی هیالورونیک اسید و پانتنول عوض کنید، به خصوص اگر انتخاب معمول شما حاوی ترکیبات خشک کننده مانند اسید گلیکولیک یا سالیسیلیک اسید است. برای جلوگیری از کم آبی و خشکی صورت، 30 ثانیه پس از اتمام پاکسازی، تونر کنید و نهایتا پوستتان را با کرم مرطوب کنید.

رژیم غذایی مغذی:

همیشه مهم است که روتین پوست زمستانی را با یک رژیم غذایی مغذی و فصلی تکمیل و همراه کنید. سعی کنید در فصل زمستان از کدو حلوایی، کره‌ مغزها، هویچ و هر آنچه سرشار از بتاکاروتن است، زیاد استفاده کنید. این ترکیبات به نوسازی سلولی کمک، عملکرد پوست را تنظیم و تولید کلاژن را تقویت می‌کند.

منبع: Reid Health _ Health Shot

 

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *