11 دلیل برای اینکه باید از سرم ویتامین C استفاده کنیم.


سرم ویتامین C چیست؟

سرم ویتامین C چیست؟

اگر علاقمند به مراقبت از پوست و بایدها و نباید‌های آن
هستید، احتمالاً نام سرم‌های ویتامین
C را تا به امروز شنیده‌اید. ویتامین C به عنوان یکی
از بهترین ترکیبات ضد پیری در بازار شناخته می‌شود و کلید موفقیت برای داشتن پوستی
صاف، یکدست و درخشان است.

اگرچه احتمالاً ویتامین C را در رژیم
غذایی و روزانه‌­ی خود دریافت می‌کنید، اما هیچ راهی برای تضمین این که این ویتامین
مستقیماً به پوست شما برسد وجود ندارد. استفاده از سرم‌ها و سایر محصولات موضعی
مستقیم ترین و موثرترین راه برای بهره‌مندی از فواید آن است.

فواید استفاده از سرم ویتامین C

استفاده از سرم­های پوستی و قرار دادن آنها در روتین مراقبت از پوست می­تواند به شادابی و جوانسازی پوست شما کنند. بخصوص سرم ویتامین C که از پرفروش­ترین و محبوب­ترین سرم­های پوستی است که دارای فواید بیشماری بوده که آنها را نام می­بریم و در ادامه درباره­ی هر یک از آنها بطور مفصل صحبت خواهیم کرد. از فواید این سرم می­توان به :

  • سازگاری با انواع پوست و قابل استفاده در هر دوره سنی
  • هیدراتاسیون (آبرسان قوی)
  • روشن کننده پوست
  • کاهش قرمزی پوست
  • کاهش هایپرپیگمانتاسیون
  • کاهش سیاهی و حلقه های زیر چشم
  • افزایش تولید کلاژن
  • کمک به کاهش افتادگی پوست
  • محافظت پوست در برابر آسیب خورشید
  • بهبود آفتاب سوختگی پوست
  • کمک به بهبود زخم
 
  1. سازگاری ویتامین C با انواع پوست

بیشتر افراد می توانند سرم ویتامین C موضعی را برای مدت­های طولانی مورد استفاده قرار دهند، بدون اینکه هیچ گونه واکنش نامطلوبی را تجربه کنند. در موارد نادر، افرادی که پوست بیش از حد حساسی دارند، ممکن است دچار سوزش بسیار جزئی شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین C را می‌توان با سایر مواد فعال مراقبت از پوست، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول‌ها و SPF استفاده کرد.

  1. آبرسانی به پوست

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، پوست و اندام‌های سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین C هستند که نشان می‌دهد، ویتامین C از طریق گردش خون در بدن انباشته می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده نشان داده که ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین وجه به پوست نفوذ می‌کند.

  1. کمک به شفافیت و درخشش پوست

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها و از بین بردن تیرگی کلی پوست، همینطور لکه‌­های روی پوست کمک کرده و به شما پوستی صاف، جوان و درخشنده را هدیه دهد.

  1. کاهش قرمزی و کمک به یکنواخت شدن رنگ پوست

سرم ویتامین C همچنین به جهت برخورداری از خاصیت آنتی اکسیدانی، به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل کرده و پوست را تسکین و پف کلی صورت را کاهش می‌دهد. خواص ضد التهابی ویتامین C همچنین باعث کاهش لکه­های تیره، قرمزی و سوزش می‌شود که نهایتا پوست را  شفاف و صاف می‌کند.

  1. کمک به کاهش هایپرپیگمانتاسیون روی پوست

از آنجایی که ویتامین C مانع تولید ملانین می‌شود، در واقع می تواند هیپرپیگمانتاسیون را محو کرده و از بین ببرد.

  1. کاهش حلقه های زیر چشم

از دیگر مواردی که سرم‌های ویتامین C را جزو محبوب­ترین روتین­های پوستی می­کند، کمک به کاهش تیرگی و حلقه­های زیر چشم است. این سرم می‌توانند با حجیم کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم، به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند.

  1. کمک به کلاژن سازی پوست

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان در بدن کاهش می‌یابد. سطوح پایین کلاژن در بدن باعث ایجاد خطوط ظریف و چین و چروک می‌شود. بنابراین استفاده از سرم ویتامین C و گنجاندن آن در برنامه روزانه مراقبت از پوست، می­تواند به ساخت کلاژن پوست کمک کند و پوستی جوان را برای شما به ارمغان بیاورد.

  1. کمک به جلوگیری از افتادگی پوست

تولید کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. وقتی سطح کلاژن شما شروع به کاهش می‌کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند. پس همانطور که گفته شد، این سرم می­تواند با کلاژن سازی از افتادگی پوست نیز جلوگیری کند.

  1. محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید

قرارگیری بیش از اندازه در معرض تنش‌های اکسیدکننده آلاینده‌ها و یا اشعه UV، باعث کاهش و تخلیه میزان ویتامین C موجود در پوست می‌شود. میزان ویتامین همچنین در پوست‌های سالخورده یا دارای لک و کک و مک بسیار پایین است که البته محققان در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیدند که کدام یک علت و کدام معلول است. (به عبارتی اینکه آیا کاهش ویتامین C موجب کک و مک و سالخوردگی پوست شده یا در اثر سالخوردگی ویتامین موجود در پوست کاهش می‌یابد.)

  1. کمک به تسکین آفتاب سوختگی

ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی، باعث افزایش گردش سلولی شده و این سلول‌های آسیب دیده را با سلول های جدید سالم جایگزین می‌کند.

  1. کمک به درمان و بهبود زخم

با توجه به اثرات آن بر آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که مصرف ویتامین C می تواند بهبود کلی زخم را نیز تسریع کند.

چگونگی و نحوه استفاده از سرم ویتامین C

اگرچه ویتامین C موضعی به طور کلی به خوبی با انواع پوست سازگار می‌شود، اما همه محصولات پوستی دارای پتانسیل ایجاد عوارض جانبی هستند. برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک همیشه باید قبل از استفاده بر روی صورت یک تست انجام دهید. به این شکل که ناحیه کوچکی از پوست را مانند ساعد انتخاب کنید که به راحتی پنهان شود.

سپس مقدار کمی از محصول را برای پوست بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر هیچ عارضه ای رخ نداد، می‌توانید محصول را به پوست صورت خود بزنید. در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید. حتما قبا از استفاده دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را کامل بخوانید.

توجه داشته باشید که سرم ویتامین C را می‌توان یک یا دو بار در روز استفاده کرد. قانون کلی در رابطه با نحوه استفاده آن اینگونه است که :

1:پوست را با فوم شستشو مناسب نوع پوست خود بشویید.

2: پوست را با تونر پاک کنید.

3: از سرم ویتامین C استفاده کنید.

 4: سپس پوست را توسط یک مرطوب کننده، مرطوب کنید.

می توان این سرم را با خیال راحت با سایر مواد فعال ترکیب و استفاده کرد، اگرچه استفاده در کنار نیاسینامید ممکن است اثر ویتامین C را اندکی کاهش دهد.

منبع :  healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *