هر آنچه درباره‌ی پوست مختلط باید بدانیم


پوست مختلط

ابتدا اجازه دهید پوست مختلط را تعریف کنیم، این نوع پوست ترکیبی از دو یا چند نوع پوست مختلف بر روی صورت است ، همچنین حالت پوست شما بین فصول ممکن است در نوسان باشد. به طور کلی، مشخصه اصلی پوست مختلط خشکی و پوسته پوسته شدن پوست روی گونه‌ها و چربی و درخشندگی بیش از حد در نواحی دیگر صورت است.

چگونه می‌توانم بفهمم که پوست من مختلط است؟

پوست مختلط یکی از رایج ترین انواع پوست بوده و برای اینکه بدانید آیا با پوست مختلط سرو کار دارید یا نه علائم زیر را دنبال کنید.

منافذ بزرگتر از نرمال: اگر لکه‌های چرب دارید، ممکن است متوجه شده باشید که منافذ این نواحی بزرگتر به نظر می‌رسند. از آنجایی که غدد چربی زیر پوست سبوم اضافی تولید می‌کنند (ماده روغنی که پوست شما را براق می کند)، منافذ شما می‌توانند توسط سلول‌های مرده پوست مسدود شوند و باعث ایجاد سبوم بیشتر و بزرگ شدن منافذ پوست شوند.

احتمالاً با محصولات زیادی مواجه شده‌اید که برای کوچک‌تر کردن منافذ پوست طراحی شده‌اند اما به طور کلی چنین درمانی وجود نداشته یعنی هیچ چیزی برای کاهش اندازه منافذ شما به شکل واقعی وجود ندارد، تنها راهکار درست و مفید برای منافد باز پاکسازی منظم منافذ با محصولات مناسب که باعث میشود آن‌ها کوچکتر به نظر برسند و از تجمع چربی و آلودگی روی پوست جلوگیری می‌کند.

پوست براق: کسانی که پوست مختلط دارند حداقل یک قسمت از پوست صورتشان چرب و  براق است اما اکثر افراد، این درخشش را در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) دارند و علت آن تولید بیش از حد چربی(سبوم) زیر پوست است.

جوش‌های سر سیاه و سر سفید: هنگامی که چربی در منافذ پوست شما به دام می‌افتد، با سلول‌های مرده پوست و سایر مواد زائد و آلودگی‌های سطح پوست مخلوط شده و باعث ایجاد حفره می‌شود. زمانی که این حفره به هوا باز باشد، باعث ایجاد جوش سر سیاه می شود و اگر بسته باشد، منجر به تشکیل جوش سرسفید می‌شود.

شوره سر: شوره سر همیشه نشان دهنده نوع پوست مختلط نیست، اما بسیاری از زنان با این نوع پوست با لکه های خشک و پوسته پوسته روی پوست سر خود دست و پنجه نرم می کنند.

اگر همزمان لکه های خشک و جوش های آکنه  روی صورتتان دارید احتمالاً با پوست مختلط سر و کار دارید.

چه چیزی باعث ایجاد پوست مختلط می‌شود؟

فارق از اینکه چه نوع پوستی دارید، خشک، چرب، حساس یا مختلط، ژنتیک نقش بسیار زیادی در تعیین نوع پوست شما دارد. به احتمال زیاد آن را از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث برده‌اید. در ناحیه T غدد چربی بیشتری وجود دارند که مسئول ایجاد سبوم هستند، ماده مومی شکل که پوست شما را نرم و لطیف نگه می‌دارد. غدد این ناحیه در افرادی با نوع پوست مختلط فعال تر از نرمال هستند و سبوم اضافی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به درخشندگی و ایجاد جوش شود. اگر مادر یا پدر شما با پوست چرب در ناحیه T روبرو بوده و پوست آکنه‌دار داشته‌اند، شما نیز مستعد این هستید که با این وضعیت مقابله کنید.

با این حال، عوامل محیطی نیز وجود دارند که در ایجاد پوست مختلط نقش دارند.استفاده از محصولات بهداشتی خشن حاوی مواد خشک می‌تواند پوست شما را تحریک کند تا چربی اضافی تولید کند، که منجر به تولید  جوش در ناحیه T شده این در حالی است که سایر قسمت‌های صورت را خشک می‌کند.

 

 راه‌های درمان پوست مختلط:

  • صورتتان را با یک پاک کننده‌ی ملایم بشویید.
  • لایه برداری از سلول‌های مرده کلیدی برای حفظ وضعیت پوست است.
  • پوستتان را آبرسانی کنید.
  • در طول روز زیاد به صورتتان دست نزنید، دست‌ها معمولا حامل میزان زیادی باکتری هستند و بهتر است به صورتتان منتقل نشوند.
  • حتما از ضد آفتاب با اس پی اف بالای 30 استفاده کنید.
  • در هفته یک بار از ماسک‌های ارگانیک استفاده کنید.
  • یک موز، نصف پاپایا، دو هویج و یک فنجان عسل را در مخلوط کن بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس، آن را با آب ولرم بشویید.
  • یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق چایخوری آب لیمو و دو قطره روغن لیمو را ترکیب کنید. ماسک را به مدت 10 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس، آن را با آب ولرم بشویید.

منبع :colorescience

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *