7 ماده مسدود کننده منافذ که افراد مستعد آکنه باید از آن اجتناب کنند


منافذ: همه ما منافذ ریزی روی پوست خود داریم که عرق و چربی بدن از طریق آن‌ها خارج می‌شود، اما در برخی از افراد، این منافذ ریز به دلیل انسداد نسبت به دیگران بزرگ‌تر شده است. دکتر Geeta Yadav، متخصص پوست عنوان می‌کند که انسداد منافذ پوست زمانی اتفاق می‌افتد که چربی پوست آنطور که باید از طریق منافذ خارج نمی‌شود. علت آن تولید بیش از حد آن و یا اینکه  چربی پوست توسط سلول‌های مرده سطح پوست به دام افتاده و به درستی از پوشش منافذ خارج نمی‌شوند. آرایش، کثیفی و استفاده از محصولات حاوی ترکیبات کمدوژنیک نیز می‌تواند منافذ را مسدود و از جریان درست خروج چربی از آن جلوگیری کند.

کومدوژنیک چیست؟

Comedogenic کلمه‌ای است که برای مسدود کردن منافذ استفاده می‌شود، اما این نوع مواد تنها دلیل بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه و جوش نیستند مطمئناً چندین عامل وجود دارد که باعث این وضعیت می‌شود.

دکتر راشل نظریان، متخصص پوست می‌گوید: ترکیبات مسدودکننده منافذ، احتمال ایجاد جوش‌ها را بسیار بیشتر می‌کند. در افرادی که به طور طبیعی پوست چربی دارند و یا دارای باکتری‌هایی هستند که باعث آکنه می‌شود، استفاده از این ترکیبات مانند افزودن گاز به آتش است زیرا این ترکیبات برای آن‌ها خطرناک بوده و می‌تواند آکنه را تشدید و باعث ایجاد جوش‌های مداوم شود.

بنابراین دقیقاً چه ترکیباتی باعث انسداد منافذ پوست شما می‌شود؟ پاسخ کاملا مشخص نیست. Yadav می‌گوید: کومدوژنیسیته کاملاً درک نشده است زیرا در برخی موارد، ترکیبات با سبوم پوست تعامل ضعیفی دارند و آن را غلیظ‌تر می‌کنند، در حالی که سایر مواد برای عبور سبوم از پوست بسیار غلیظ هستند.

ترکیبات مسدود کننده منافذ روی سطح پوست قرار گرفته و مانند یک مهر و موم عمل می‌کنند و چربی را به دام می اندازند، به خصوص در افراد با پوست چرب این شرایط بدتر خواهد بود. برخی از مواد مسدودکننده منافذ، چربی بیشتری به پوست اضافه کرده و باعث می‌شوند سلول‌ها محکم‌تر به هم بچسبند و خروج چربی از منافذ را دشوار‌تر می‌کنند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل با این که فواید بسیاری دارد، اما یک ترکیب کمدوژنیک است، به خصوص زمانی که روی پوست صورت استفاده شود. از آنجایی که به راحتی جذب پوست نمی‌شود، می‌تواند باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست را به دام بیندازد و برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند مضر باشد.

وازلین

وازلین یکی از موادی است که اگر همیشه در حال مبارزه با جوش‌ها هستید، قطعاً باید از استفاده آن صرف نظر کنید. دکتر Yadav هشدار می‌دهد که این ماده بسیار غلیظ است و روی سطح پوست می‌نشیند و می‌تواند باعث تجمع چربی و سلول‌های مرده روی پوست شده که در نهایت منجر به ایجاد جوش می‌شود.

کره کاکائو

به عنوان یک قاعده کلی، مواد با غلظت بالای اسید اولئیک، تمایل بیشتری به کومدوژنیک بودن دارند، به همین دلیل است که کره کاکائو می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، زیرا حاوی اسید اولئیک بسیار بالایی است. اگر به دنبال جایگزینی هستید که به همان اندازه مرطوب کننده پوست باشد اما منافذ را مسدود نکند، توصیه می‌شود از کره شی استفاده کنید زیرا یک ترکیب غیر کومدون زا است.

سیلیکون

سیلیکون ترکیبی که بیشتر در محصولات آرایشی (به ویژه در پرایمرها) استفاده می‌شود تا مراقبت از پوست، بسیار کومدوژنیک است. دقت کنید در ترکیبات محصولی که استفاده می‌کنید سیلیکون و مشتقات آن از جمله سیکلومتیکون و دایمتیکون استفاده نشده باشد.

آنولین

پالم عنوان می‌کند که آنولین یکی دیگر از مواد انسدادی است که یک لایه روی سطح پوست ایجاد می‌کند و سلول‌های مرده، باکتری‌ها، آلودگی و چربی را در منافذ به دام می‌اندازد، که می‌تواند شرایط آکنه و جوش‌ها را بدتر کند. دکتر نظریان از آن به عنوان یکی از رایج‌ترین ترکیبات مسدود کننده منافذ موجود در بازار نام می‌برد.

روغن بذر کتان

غلظت بالای اسید اولئیک در روغن بذر کتان علت کومدوژنیک بودن این روغن است. دکتر Yadav توصیه می‌کند که روغن هسته انگور جایگزین بسیار خوبی برای روغن بذر کتان است، به همان اندازه برای پوست مغذی است، اما منافذ را مسدود نمی‌کند.

روغن هسته انگور برای درمان پوست‌های چرب یا مستعد آکنه عالی است. این ماده سرشار از اسید لینولئیک است که با نام اسید چرب امگا 6 نیز شناخته می‌شود، علاوه بر تقویت سد پوست به کاهش از دست دادن آب و رطوبت پوست کمک می‌کند. و به این ترتیب به عنوان یک عامل ضد پیری پوست در محصولات پوستی استفاده می‌شود.

از آنجایی که روغن هسته انگور حاوی ویتامین E است التهاب پوست را کاهش داده و همچنین اسیدهای چرب مرطوب کننده، ممکن است به سفت تر و جوان تر شدن پوست کمک کند.

این روغن خواص ضد میکروبی داشته به این معنی که پوست را عمیقا تمیز می‌کند و از تجمع آلودگی و ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.

روغن مارولا

پالم توضیح می‌دهد که روغن مارولا در مقیاس کومدون زایی حدود در جایگاه سه یا چهار قرار می‌گیرد، به این معنی که فقط برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، مناسب نیست. که این افراد می‌توانند اسکوالن را جایگزین آن کنند. این روغن معمولاً از زیتون به دست می‌آید، به شدت برای پوست مغذی و بیومیمتیک است، به این معنی که رفتاری مشابه با چربی طبیعی پوست شما داشته و منافذ را مسدود نمی‌کند. برای افرادی که پوستی نرمال یا خشکی دارند این روغن جایگزین خوبی برای روغن نارگیل است.

BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *