چه چیزی باعث سیاهی زیر چشم می شود؟


برای اینکه بدانیم علت سیاهی و گودی زیر چشم چیست و اینکه چه عواملی می‌تواند چروک، سیاهی و پف زیر چشم را کاهش دهد، در ابتدا مهم است که آناتومی چشم را تا حدودی شناخته و درک کنید. پلک یکی از نواحی بدن است که پوست بسیار نازکی دارد. در واقع، اطراف چشم پوست ظریف و بسیار نازکی داشته که بر روی یک ساختار توخالی در اطراف چشم‌ها قرار گرفته است، جایی که در آن استخوان، رگ‌های خونی، سلول‌های چربی و ماهیچه‌ها وجود دارند. پوست نازک و ظریف به‌راحتی خشک و تحریک شده، به ویژه در زنان که روزانه از چندین محصول بهداشتی استفاده می‌کنند.

حلقه‌های سیاه زیر چشم

متخصصان پوست عنوان کردند که سیاهی و حلقه‌های  زیر چشم موضوع پیچیده‌ای است و اغلب دلایل و متغیرهای زمینه‌ای مختلفی دارد. برخی افراد با حلقه‌های زیر چشم متولد می‌شوند و بنابراین مشکل آن‌ها در دسته ارثی قرار می‌گیرد. آن‌ها با پوست نازک‌تر و با رنگدانه‌های بیشتر در ناحیه زیر چشم و یا گردش خون کندتری به دنیا می‌آیند. علت سیاهی و گودی زیر چشم یا یک مؤلفه ژنتیکی است، یا دلایل محیطی و سبک زندگی که تاثیر زیادی در سلامت پوست دارند می‌توانند باعث ایجاد این تغییرات می‌شوند. 

علل اصلی سیاهی زیر چشم

کمبود خواب

آسیب پوستی تحت تاثیر خورشید

گرفتگی سینوس

مالش پوست پلک به دلیل آلرژی

کم آبی پوست

رنگدانه بیش از حد در اطراف چشم

رگ‌های خونی گشاد شده که منجر به التهاب می‌شود.

پوست خشک و تحریک شده

از دست دادن استخوان و یا کاهش حجم (که یا به دلیل افزایش سن و یا کاهش وزن قابل توجه)

برآمدگی سلول‌های چربی (کیسه‌های زیر چشم)

سیگار کشیدن

التهاب پوستی

تغییر سبک زندگی

قبل از اینکه به گزینه‌های درمانی و راه‌حل‌های خانگی بپردازیم، در ابتدا با ایجاد تغییرات در سبک و روش زندگی می‌توانید به کاهش ظاهر سیاهی دور چشم کمک کنید.

از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید 

در درجه اول محافظت با کرم ضد آفتاب و در مرحله بعد محافظت در برابر آفتاب با عینک آفتابی به منظور محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش که باعث پیری پوست و ایجاد رنگدانه‌های بیشتر می‌شود. متخصصان پوست کرم ضد آفتاب با SPF 50 را برای صورت توصیه می‌کنند.

به صورتتان دائما دست نزنید

از مالیدن چشم‌هایتان خودداری کنید. افراد مبتلا به اگزما یا آلرژی معمولاً چشم‌های خود را زیاد می‌مالند که می‌تواند منجر به ایجاد نوعی پوست تیره به نام هیپرپیگمانتاسیون شود. دکتر بائه توصیه می‌کند که هنگام شستن چشم‌ها یا پاک کردن آرایش نیز ملایم با پوستتان برخورد کنید. مرطوب نگه داشتن پوست اطراف چشم خشکی و سوزش را کاهش می‌دهد و حساسیت را کاهش می‌دهد در نتیجه تماس دستتان با چشم  کمتر خواهد شد.

ترکیبات مهم در کرم های دور چشم

کافئین

نه تنها بعد از یک شب طولانی و خواب کم می‌تواند شما را خوشحال کند، بلکه کافئین با سفت کردن رگ‌های خونی برای مدتی، همین کار را در اطراف چشم انجام می‌دهد. کافئین انرژی پوست را افزایش می دهد. و به همین دلیل است که چای کیسه‌ای یک درمان خانگی عالی برای رطوبت رسانی چشم‌های خسته است. کافئین یک منقبض کننده عروق است که به نوبه خود قرمزی، تورم و مایعات زیادی که در اطراف چشم جمع می‌شود را کاهش می‌دهد. با این حال، فواید کافئین به همین جا ختم نمی‌شود. کافئین رادیکال‌های آزاد ناشی از آسیب DNA را خنثی می‌کند و به علت خواص ضد التهابی می‌تواند بافت پوست را بهبود بخشد.

هیالورونیک اسید، سرامیدها و مرطوب کننده‌ها

پوست بسیار نازک اطراف چشم وقتی هیدراته باشد بهتر به نظر می‌رسد. دکتر لوین این سه مورد را برای حداکثر آبرسانی پوست پیشنهاد می‌کند. حفظ یک سد قوی پوستی برای این ناحیه حساس بسیار مهم است. سرامیدها می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند و هیالورونیک اسید می‌تواند تا 1000 برابر وزن خود آب نگه دارد. سرم سدیم هیالورونات را می‌توانید روزانه تا دو بار به کل پوست صورت مخصوصا زیر چشم‌ها بزنید. 

ویتامین B3 (نیاسینامید)

تمام ویتامین‌های گروه B مانند نیروگاه سلول‌های ما عمل می‌کنند، به ویژه B3 که با نام نیاسینامید نیز شناخته می‌شود. این ویتامین نه تنها قرمزی و التهاب را آرام می‌کند، بلکه تولید کلاژن را تحریک و اسیدهای چرب آزاد پوست را برای آبرسانی افزایش می‌دهد.

رتینوئیدها

کرم‌های حاوی رتینوئیک اسید باید در روتین پوستی شما باشند اما همیشه آن‌ها را با احتیاط استفاده کنید تا به از بین بردن پوست تیره رنگ  و لکهای صورت کمک کنند. به دنبال کرم‌های دور چشم با یکی از مشتقات ویتامین A باشید که به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند تا پوست شما جوان‌تر به نظر برسد. در نواحی که پوست نازک است، رتینول می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند. 

ویتامین های A، C ، E

سرم‌‌هایی که دارای ترکیبات ویتامین های A، C و E هستند به سلامت پوست و تولید کلاژن کمک می‌کنند. استفاده از سرم ویتامین سی برای تولید کلاژن در افراد بالای 30 سال ضروری است. همچنین به روشن شدن پوست کمک کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان نیرومند عمل می‌کند.

اسید کوجیک

اسید کوجیک که از قارچ ها به دست می‌آید، برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون بسیار کارساز است. متخصصان پوست می‌گویند که این اسید در کرم های دور چشم به خوبی عمل کرده و نتیجه بخش است، همچنین شیرین بیان و روغن گل رز نیز برای بهبود ظاهر پوست اطراف چشم بسیار موثر است.

در نهایت با رعایت تمام نکات بالا در روتین پوستی خود، سعی کنید خواب منظم و استراحت کافی داشته باشید زیرا از ضروری‌ترین مراحل روتین مراقبت از پوست داشتن خواب کافی است. دکتر شفر می‌گوید: «خستگی بیش از حد می‌تواند قطعاً در رنگ و فرم پوست زیر چشم شما تأثیر بگذارد». حفظ زیبایی و سلامت چشمان شما دلیل دیگری است برای اینکه هشت ساعت خواب شبانه را در برنامه روزانه خود رعایت کنید.

BYRDIE

 

 

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *