روتین مناسب پوست مختلط


ترتیب روتین پوست مختلط

شاید آسان نباشد، اما قطعاً می‌توان روتین مناسب پوست مختلط که لکه‌های خشک را نرم و مرطوب کرده و با براقی روی بینی و پیشانی هم مقابله کند را پیدا کرد. مهم نیست که چند درصد از پوست شما چرب و خشک است، یا اینکه لکه‌های خشک و چرب شما در رایج ترین نواحی صورت نیستند در همه‌ی این شرایط رویکرد یکسانی برای پوست مختلط وجود دارد.

پوست مختلط چیست؟

داشتن پوست مختلط مانند دیگر انواع پوست کاملا طبیعی است.

تفاوت در این است که پوست مختلط در بعضی نواحی صورت چرب (چربی در ناحیه T) و در سایر نواحی خشک (گونه‌ها) است.

چه عاملی در ایجاد این نوع پوست موثر است؟

علت اصلی به وجود آمدن آن عامل ژنتیک است، اما تغییرات هورمونی و فصلی هم می‌تواند در ایجاد آن تاثیر گذار باشد.

گاهی به علت افزایش سن و تغییرات هورمونی پس از آن، پوست خشک‌تر و چربی آن کمتر می‌شود. سایر عوامل هورمون محور مانند پریودها و داروهای ضد بارداری می‌توانند باعث تغییر در پوست شوند.

هیچ قانونی برای ظاهر و شکل آن وجود ندارد، برای مثال اینطور نیست که پوست شما همیشه دقیقاً 5 درصد خشک و 50 درصد چرب باشد.

این میزان در اثر زمان و عوامل محیطی دچار تغییر می‌شود.

علائم چربی پوست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوست براق

منافذ با ظاهر بزرگتر از حالت عادی

آکنه پوست

علائم خشکی ممکن هم شامل موارد زیر است:

پوسته پوسته شدن

سرخی

احساس سفتی یا زبری در نواحی خشک

پوست مختلط

صفر تا صد روتین پوست مختلط :

بهتر است که هنگام تعیین روتین مراقبت از پوست مختلط، اندکی محافظه کارانه و محتاط‌تر عمل کنید.

به سراغ محصولات ملایمی بروید که می‌توانند نواحی خشک را بدون ایجاد چربی اضافی، مرطوب و نرم کنند و همچنین دقت کنید که درمان را فقط در نواحی مشکل‌دار صورت اعمال کنید.

روتین صبح

برای کمک به ایجاد پوستی متعادل‌تر محصولات پوستی را به این ترتیب استفاده کنید.

پاک کننده: بسیار مهم است که هرگونه آرایش، آلودگی و غبار که در طول روز روی صورت جمع می‌شود را پاک کنید.

تونر: تونر مابقی چربی‌هایی که پاک کننده شما نتوانسته از روی پوست پاک کند را از سطح پوست حذف و همچنین سطح pH پوست شما را متعادل می‌کند. دقت کنید حتما از یک تونر بدون الکل استفاده کنید.

سرم: سرم‌ها یا همان درمان‌ها، پوست شما را آبرسانی و محافظت می‌کنند. بهتر است سرم‌ هیالورونیک اسید را در روتین پوستی خود قرار دهید.

مرطوب کننده: اگر پوست شما مختلط است، دو نوع مرطوب کننده احتیاج دارید. بهتر است مرطوب کننده با بافت کرمی شکل برای نواحی خشک داشته باشید و برای نواحی چرب، فرمول سبک و مبتنی بر آب را انتخاب کنید.

ضد آفتاب: یک فرمول سبک با حداقل SPF 50 انتخاب کنید.

آرایش: در صورت تمایل از محصولات سبک استفاده کنید. دقت کنید که فونداسیون و کانسیلر شما فاقد چربی باشد.

روتین شب

شب‌ها سعی کنید حتما محصولات را به ترتیب زیر اعمال کنید:

آرایش پاک کن: اگر آرایش می‌کنید، پاک‌کننده‌های آرایش به باز نگه داشتن منافذ کمک می‌کند و به پوست شما فرصت تنفس می‌دهد. میسلار واتر یکی از ملایم ترین محصولاتی است که به این منظور می‌توان استفاده کرد.

پاک کننده: استفاده از یک شوینده شبانه که هرگونه آلودگی و بقایای آرایش را از سطح پوست شما پاک کند.

سرم و درمان:  سرم سدیم هیالورونات برای صورت شما ایده‌آل است، زیرا پوست شما را عمیقا آبرسانی کرده بدون اینکه چربی اضافی به پوست منتقل کند.

سرم سدیم PCA که حاوی اسید سالیسیلیک است تولید چربی را تنظیم و به باز نگه داشتن منافذ پوست کمک می‌کند برای نواحی چرب پوست و کنترل منافذ باز بسیار مناسب است.

سرم لایه بردار قوی که حاوی اسید لاکتیک می‌باشد سلول‌های مرده پوست را از نواحی خشک آن حذف کرده که این امر باعث می‌شود مواد درمانی شما مانند سرم‌ها و کرم‌ها جذب بهتری داشته باشند، همچنین به آرامی منافذ شما را پاک می‌کند.

آنتی اکسیدان‌ها از شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند. برای سلامت عمومی پوست حتماً سرم ویتامین سی قوی را در روتین خود قرار دهید.

مرطوب کننده: عصرها زمان مناسبی برای محصولات غلیظ‌تر هستند، بنابراین از یک مرطوب کننده غنی از نرم کننده برای مناطق خشک صورت استفاده کنید. علاوه بر آن صبح و شب پس از استفاده  سرم‌های پوست بلافاصله از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

لایه بردار: یک بار در هفته، از سرم لایه‌بردار برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید، که منافذ را پاکسازی کرده و نواحی خشک را تسکین ‌دهد. اگر پوستتان چرب یا مختلط است، لایه برداری یک گام مهم برای دستیابی به پوستی سالم و متعادل برای شماست.

رطوبت رسانی پوست مختلط

بهترین محصولات برای پوست مختلط

از همپوشانی محصولاتی که عملکرد یکسانی روی پوست دارند مانند قرار دادن اسیدها و رتینوئیدها با هم روی پوست، دوری کنید. زیرا باعث می‌شود پوست شما از حالت ترکیبی به خشک تبدیل شود.

با این حال، استفاده از ضد آفتاب و آنتی اکسیدان‌ها را با هم ادامه دهید.

با پوست مختلط، می‌توانید روتین خود را در روز و شب جدا کنید. دقت کنید که لازم نیست همه محصولات پوستی را در همه نواحی صورتتان اعمال کنید.

به عنوان مثال، اگر ناحیه T شما چرب و بقیه قسمت های صورت شما خشک است، اسیدها را شب‌ها و فقط در ناحیه T استفاده کنید.

منبع :  healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *